Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4232 ggr
[WickedAlly]
11/8/14, 10:55 PM

Bilbarnstol

Det börjar bli dags att kolla efter en bilbarnstol till Wilmer. Han sitter fortfarande okej i babyskyddet men eftersom han sitter stabilt utan stöd så finns det ju egentligen ingen anledning att vänta med att byta. Speciellt inte med tanke på att jag flertalet gånger hört att en stol är mycket säkrare än skyddet. 

Men, så var det det här med att man är två om att bestämma.

Medan jag kikar på Britaxs olika stolar dillar Rasmus om att vi måste ha en Sparcostol. Visserligen riktigt snygga stolar så jag kan lätt tänka mig att köpa en sådan om jag visste att de var säkra och uppfyller samma krav som t ex en Britax. Men jag hittar inte sådär jättemycket om dem, vilket kanske egentligen säger tillräckligt..
Sparco tillverkar ju rallyutrustning bland annat och bör ju således veta en hel del om säkerhet. Men som jag sa till Rasmus, att de gör bra rallystolar garanterar ju inte att de gör bra bilbarnstolar. Barn och vuxna går ju inte riktigt att jämföra när det gäller bilsäkerhet. 

Så, det jag egentligen skulle skriva var:
Är det någon som har en Sparco bilbarnstol? Vet något om dem? Har hört något helt enkelt. Det är en Sparco F500k vi kikar på.

Annons:
[Thiah]
11/9/14, 9:54 AM
#1

Aldrig hört talas om det märket. Vi köpte en besafe av en gammal klasskompis. Den väntar nere i källaren på att Joel ska bli över 9 kg. Byter säkert vid årsskiftet :)

[TanatosNyx]
11/9/14, 12:18 PM
#2

Alla stolar genomgår ju grundliga tester och ska vara godkända annars får de inte säljas. 🙂

[WickedAlly]
11/9/14, 8:21 PM
#3

Inte jag heller thiah. En Besafe har jag också kikat på. #2 Jo, fast enligt råd&rön eller vad de nu va så är det flera stolar som inte klarar vidare tester trots att de är eu-godkända. Jag vet inte vilka men två stolar ska tom ha flugit ut vid en testkrock. Känns ju sådär :/

[TanatosNyx]
11/9/14, 8:29 PM
#4

#3 men oj! Tack för varningen, får visst läsa på innan vi handlar :o

ChristineL
11/9/14, 8:52 PM
#5

Britax multi tech 2 har vi och är supernöjda! Man kan ha den både framvänd och bakvänd, i framsäte och baksäte, den är inställbar åt alla möjliga håll för att växa med barnet, gäller 9-25 kg.

Men som sagt, läs på! Vad är ni ute efter, vad är viktigt?

[Thiah]
11/9/14, 8:58 PM
#6

För mig var det viktigt att den är bakåtvänd och att den håller länge. Farmor har egen stol i sin bil så vi kommer inte behöva flytta runt vår. Nu fanns det en besafe billigt och jag vet att den är väl omhändertagen så vi passade på. Annars vet jag inte vad vi skulle köpt

Annons:
Niini
11/9/14, 9:28 PM
#7

Viktigt är ju att stolen passar i er bil också. Olika stolar passar olika bra beroende på bil. Jag tycker ni kan kika på Britax May-Way och Axkid Minikid (Beemo safe mini är samma som axkid). De är de två som är bland de lättaste att installera (och flytta mellan bilar), räcker mycket länge (en bra bit över 4 år), passar i flest bilar (bl.a. för att de tar väldigt lite plats i jämförelse med många andra) och båda är plustestade vilken jag själv tycker är ett krav på en bilstol. Dessutom sitter både stora och små barn bra i dessa, till skillnad från ex. Britax Two-Way som passar bättre för lite större barn.

En bra FB-grupp: https://www.facebook.com/groups/barnvagnar/
En bra blogg: http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

[WickedAlly]
11/9/14, 9:58 PM
#8

För mig är det viktigaste att den är bakåtvänd och att det går att justera lutningen. Fast det sistnämnda kan jag rucka på egentligen, tycker mest vissa ser ganska obekväma ut att sova i.

Hittade på en engelsk sida nu att Sparcos f500k bara går att ha bakåtvänd till 13 kg, men det är endast den sidan jag läst det på.. Stämmer det så är den ju absolut utesluten i alla fall.

BeSafe iZi Kid x3är nog den stol jag är mest intresserad av. Stolen kommer sitta i vår v70 hela tiden, så om den är krånglig att installera så gör det inte så mycket.

Ska släpa med mig maken till en butik eller två så att vi kan få fråga och känna och klämma. Skulle helst vilja prata med någon som kan sånt här och som inte bara säljer vissa märken och därmed rekommenderar dem.

[WickedAlly]
11/11/14, 11:39 PM
#9

#7 Tack för tipset om Max Way, lutar numera åt att det blir en sådan :)

[jnordstrom]
11/12/14, 8:12 AM
#10

Vi har en max way och är så nöjda! :) på beginners hade dom ett bra pris den, 2495kr. I andra affärer har den kostat tre och nått!

[WickedAlly]
11/12/14, 8:25 AM
#11

#10 Kul att höra :) 
Då ska jag kika där, tack för tipset. På lekmer kostade den 2990, att spara en femhundring vore ju inte fel :)

Niini
11/12/14, 2:42 PM
#12

#9 Bra att få vara till hjälp. VI har själva två Max-Way, en i var bil som vi e riktigt nöjda med :) Köp ett extra par förankringsremmar att ha hemma så går det supersmidigt ifall ni nån gång ska åka med nån annan.

Upp till toppen
Annons: