Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 854 ggr
JeFo
10/31/14, 12:01 AM

Äta själv

Jag har alltid varit rädd för att mina barn ska sätta i halsen. Nu med Holly 6 mån är det lika. Föräldrar ger smårgåsrån, hela och majskrokar, hela. Skäms när jag gör små, små bitar 😣😳 Hur vet man vad ett barn klarar? Är det bara jag som är "lite" löjlig som inte vågar?

Annons:
Humi
10/31/14, 12:04 AM
#1

Är du inte bekväm med att ge större bitar, gör det inte. 

Men min grabb fick hela krokar när han var mindre och det klarade han utan probelm :)

JeFo
10/31/14, 12:12 AM
#2

Är tredje barnet, så kan väl lugnt påstå att jag inte är bekväm än med det 😁😛 Skulle kunna tro att mina barn är/varit fågelungar om man kollar på bitarna de får. Vet inte riktigt vart ifrån rädslan kommer heller.

Velinga1984
10/31/14, 6:09 AM
#3

min son på 10 månader får också mindre bitar. Han har ätit själv nästan från början, men han har inte lärt sig vad som är lagom heller. Har läst att barn lär sig men nej, inte alla barn. Så många gånger som han satt i halsen för att han tar för stor bit övertygar mig bara mer att BLW är inte för alla barn.

[Thiah]
10/31/14, 6:21 AM
#4

Joel får hela majskrokar och riskakor. Jag tycker man märker om barnen inte klarar av det.  Majskrokar är sådant som smälter i munnen så det kan på sin höjd vara obehagligt för barnet en stund.  

joels gudmors kusin dog av en tillskuren äppelbit i halsen när han var över 6 år gammal så man kan alltid sätta i halsen oavsett ålder. 

vet du vad du ska göra om ett barn sätter i  halsen? Det kanske kan hjälpa dig att vara lugnare menar jag.  Jag har just instruerat Kristian om hur han borde gör med så små barn som Joel just för att han var orolig.

JeFo
10/31/14, 7:41 AM
#5

Lägga dom på mage över knät och trycka lita? 😳😁

[Thiah]
10/31/14, 7:51 AM
#6

#5 precis, du lägger dom över knät så att huvudet är neråt och sen smäller du till mellan skulderbladen. Eller på små barn kan man faktiskt skaka dem  försiktigt genom att hålla dem i fötterna.

Annons:
[WickedAlly]
10/31/14, 9:29 AM
#7

Wilmer får hela majskrokar men det är allt han får så stora bitar av för de smälter ju bara av att man ser på dem typ. Skulle aldrig ge hela smörgåsrån t ex, tror att han hade fixat det visserligen men mitt hjärta skulle inte :P

Annars tycker jag att ganska små bitar är bra, för då övar han ju på finmotoriken samtidigt. Brukar utgå från min långfingernagel när jag ger honom för det vet jag att han fixar utan problem :)

Att vara orolig över detta är ju inte alls konstigt, att en olycka sker lätt vet man ju och att det ligger i bakhuvudet när det gäller ens barn är nog bara fullkomligt normalt. 

Men jag håller med Thiah, jag tror att man kan vara lite lugnare om man vet hur man ska hantera situationen :)

Ria74
10/31/14, 10:07 AM
#8

Molly är 16 månader snart och hon är fortfarande inte bra på bitar, hon tar in alldeles för stora bitar i munnen på en gång och håller på att sätta i halsen.

När hon var runt året satte hon en korvbit i halsen så jag fick lägga henne över knäet som #6 beskriver för att få ut den. Kan säga att det var bland det värsta jag varit med om.

Jag skär fortfarande sönder mat ganska ordentligt till henne.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
10/31/14, 10:53 AM
#9

Jag hes inte varit med om något när der varit små. Peppar, peppar…. Joline var 3 år när hon satte en korvbit i halsen. Det var riktigt hemskt. Var låååånga sekunder innan den kom ut.

Intehärutandär
10/31/14, 6:25 PM
#10

Min son fick smörgåsrån runt 5-6 månader.  Då han kunde sitta hyfsat stadigt (6-7 mån) fick han mjukmacka med smör och mjukost skuren i tärningar för första gången (macka fick han nog innan, men att pilla med själv). Det mesta hamnade såklart i knäet, men var en nyttig erfarenhet för pincett-greppet. 🙂

TezzD
11/4/14, 7:47 AM
#11

Jag gav mina barn majskrokar vid 4 mån.. har också varit den där "hönsmamman" som ger minimala bitar och sålänge det känns rätt så fortsätt med det. Det kommer en dag då dom inte vill att du delar mer, jag lovar ;) 
Så fortsätt med det som känns rätt för dig och ditt barn. 
alla kan sätta i halsen, till och med vuxna, så jag tycker inte att det dfinns någon speciell "åldersgräns" på hur länge man ska ge småbitar. 
Keep up the good work! :)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Upp till toppen
Annons: