Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 771 ggr
[jnordstrom]
2014-10-30 17:38

recept tråden!

Jag tänkt att vi kan starta en tråd där vi skriver barnmatrecept! Behöver inte vara något speciellt men ändå kul att hitta inspiration och få idéer.

Annons:
[jnordstrom]
2014-10-30 17:41
#1

Idag åt Elton pasta och köttfärssås. Den blev nog extra god idag! I den hade jag följande; Nötfärs Krossade tomater Peppar Paprika pulver Chilipulver Vitlök Grädde Persilja Det serverades med pastahjul :)

Velinga1984
2014-10-30 18:17
#2

Till lunch serverades makrill-och laxfile (ihopgeggad med grädde, vatten, citron och citronpeppar) , makaroner, ärtor och majs.

Till middag serverades pastagratäng (Blandfärs, tacokrydda, gul lök, morotbitar, majs och krossad tomat, ihopgeggat med pasta penne)

Mycket pasta och majs idag ser jag, men det är smidig plockmat. Till frukost imorgon har jag även stekt grötplättar (sempers pulvergröt + havregrynsgröt, samt även mannagryn i en annan sats). Får se omdömet imorn, men tror absolut att det slinker ner :)

ChristineL
2014-10-30 19:32
#3

Tipsar om att kolla barnmatsburken.se om ni inte redan är där och kikar. När Nova var mindre lagade vi i stort sett alltid mat därifrån, nu äter hon ju alltid samma som vi ;) Korvstroganoffen rekommenderar jag starkt, den är supergod även till vuxna.

Velinga1984
2014-10-30 19:47
#4

#3 Vår minste äter i princip alltid samma som oss. Väldigt smidigt nu när de börjar bli större.

[WickedAlly]
2014-10-31 09:40
#5

Två maträtter som verkligen gått hem här senaste dagarna:

Pasta med broccoli

Pasta med kyckling och purjolök:
Ångkoka en strimlad kycklingfilé och ca 10 cm purjolök i skivor. 
Koka en halv dl risoni med en vitlöksklyfta (tas bort sen). 
Mixa ihop det hela med en skvätt grädde, lite peppar, valfria örter och en klick smör/lite rapsolja. Wilmer är ju rätt liten och ganska ovan vid att käka mat så jag mixar till en puré men det får man ju anpassa efter barnet såklart :)

[Thiah]
2014-10-31 13:00
#6

Hur ångkokar man kyckling?

Annons:
[WickedAlly]
2014-10-31 13:14
#7

#6 Jag lade den i ångkoken ;)

Nej men, som med allt annat. Har man ingen ångkok funkar en stor sil eller ett durkslag över en kastrull. På med ett lock också.

[Thiah]
2014-10-31 13:17
#8

#7 anade att du skulle nämna ångkokaren ;)…. Så alltså jag har vatten i en kastrull sen en SIL/durkslag och sen lock på och koka?

[WickedAlly]
2014-10-31 13:28
#9

Yes, och ha inte så mycket vatten att bubblorna slår upp på silen.

[Thiah]
2014-10-31 13:42
#10

Jag skriker på hjälp sen ;)

fridaas
2014-10-31 18:23
#11

Alwas favorit när hon var liten var lax, broccoli och pasta. Kokade och mixade först broccoli (hon åt bara små små bitar när jag gjorde detta första gången till henne). Sen kokade jag lax i grädde och cremefraische, smaksatt med lite peppar och dill. Blandade ner broccolipurén och serverade med klippt spaghetti.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: