Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1276 ggr
Velinga1984
10/30/14, 9:27 AM

Äta frukost själv, vad ge?

Min son är 10 månader, och vi började ge gröt med smörgås till frukost just för att ge dagen en bra start. Sen ett tag tillbaka så gråter han när han får gröt, han vägrar använda skeden själv och jag får inte mata. Imorse efter att halva gröten var i håret (när han blir frustrerad så drar han sig i håret) så fick det blir smörgås med någon variant av drickyoghurt (bär, vatten och lite naturell yoghurt för att få det lite tjockare). 

När han får äta själv så är det bästa lyckan, så nu behöver jag tips på bra frukostmat som han kan äta med händerna.  Hans mage klarar inte för mycket fullkorn eller mejeriprodukter. Dessutom ska frukosten dukas fram FORT!

Annons:
[Thiah]
10/30/14, 9:52 AM
#1

Smörgås med pålägg?

Velinga1984
10/30/14, 9:59 AM
#2

#1 Jo det går att variera i all oändlighet, men jag letar efter tips på vad man mer kan ge.

[WickedAlly]
10/30/14, 10:05 AM
#3

Ägg! Det är ju kanonmat :)
Går ju att koka dagen innan. Eller steka äggröra, går ju bra att smaksätta med örter/kryddor.

[Thiah]
10/30/14, 10:34 AM
#4

Förlåt för ot #3 hur tidigt får man ge ägg? (Vi äter gärna äggröra själva på helgerna nämligen)

[WickedAlly]
10/30/14, 10:45 AM
#5

#4 Som jag har förstått det så kan man ge det från att de börjar käka mat, ingen speciell åldersbegränsning mao. Äggröra ska tydligen vara kanon som plockmat. 

Men jag vågar inte säga säkert, måste googla :)

Velinga1984
10/30/14, 10:50 AM
#6

#3 Ååhhhåå ägg hade jag helt glömt trots att jag själv äter det varje dag. Super att koka dagen innan, så finns det klart på morgonen. Äggröra får jag kika i kokboken om det kan passa min herre :)

Annons:
[WickedAlly]
10/30/14, 10:51 AM
#7

Efter en snabbgoogling har jag kommit fram till att man kan ge ägg från början men att man ska börja smått (som med typ allt annat mao). Men, om man har äggallergi i släkten så bör man vänta med att introducera ägg tills barnet är äldre. 

#6 Ja, det om något går ju fort att fixa på morgonen då. Skala och dela bara :) 
Ger man något c-vitaminrikt bredvid så har man ju täckt upp en ganska stor del av dagens behov :)

[Thiah]
10/30/14, 10:57 AM
#8

Nämen va bra! Då ska vi verkligen börja göra äggröra då jag gärna äter det på morgonen med lite bacon.  Yey för Ally =)

[WickedAlly]
10/30/14, 11:05 AM
#9

Det är planen här med, tycker att det låter som ett superbra frukostalternativ nämligen :) 

:)

Velinga1984
10/30/14, 11:10 AM
#10

#7 Ja, det är det som varit smidigt innan då man kunnat variera både gröten och smörgåsen i det oändliga. Lite bär eller frukt i gröten samt något pålägg till smörgåsen har ändå gett en rätt bra start på morgonen.

Det var rätt tydligt att han inte står sig länge på enbart smörgås då jag fick servera frukt för en liten stund sen, vilket aldrig hänt innan.

[WickedAlly]
10/30/14, 11:21 AM
#11

Ja, låter som en bra start tycker jag :) 

Men att byta ut gröten mot äggröra borde ju också funka fint, om han fortfarande gillar smörgåsen. Har du lite smör på äggröran, och en skvätt grädde i när du steker den, så borde det mätta bra. 

Eller äggsmör på mackan, kokt ägg mosat med smör helt enkelt. 

Annars kanske rysk yogurt hade varit något? Det är ju väldigt fett och då står man sig ju länge. Utblandat med bär och vaniljpulver så blir det ju riktigt gott :)
Dessutom funkar det att käka med fingrarna om det är det enda som går just nu, det är ju tjockt nog.

Velinga1984
10/30/14, 11:42 AM
#12

#11 Hans mage klarar tyvärr inte så mycket mejeriprodukter, inte ens laktosfria. Däremot klarar magen yoghurt på barnmatsburkar, dyra som tusan men vad gör man inte? Men han äter redan 1 sån yoghurtburk (eller frukt) och smörgås till mellanmål. 

Vi får prova äggröra. Man ska även kunna göra plättar på sempers barngröt men det har jag inte lyckats med. Får öva vidare nåndag när motivationen finns.

[WickedAlly]
10/30/14, 11:56 AM
#13

#12 Oj, förlåt, det hade du ju skrivit. 

Bananplättar kanske? Blanda en mosad banan med ett ägg, stek som vanliga plättar :)

Annons:
Velinga1984
10/30/14, 12:05 PM
#14

#13 Nu blev det visst att jag gjorde barngrötsplättar, går på svag värme i köket. Blandade även ner havregrynsgröt i smeten. Det tar vääldigt lång tid att steka så det får man göra dagen innan. 

Men jösses, vilka ideer du sitter på :) Vi tackar!

[WickedAlly]
10/30/14, 12:09 PM
#15

#14 Spännande, undrar om det går på hemlagad gröt också. Jag gör gröt på hirs och havre, borde ju gå :) 

Jag gillar mat 😇

Velinga1984
10/30/14, 12:15 PM
#16

#15 Jaa det tror jag att det går, har hört talas om stekt havgregrynsgröt när jag jobbade i hemtjänsten. Är bara prova :) Jag är lite negativ till stekytan iofs men det går på så svag värme att det inte kan vara något problem. Men som sagt, väldigt långsamt då den ena sidan har stekts i drygt 10 minuter och är inte klar än.

[WickedAlly]
10/30/14, 12:18 PM
#17

#16 Steker du i smör då?
Tror också jag har hört om det nu när jag tänker efter, ska nog kanske ta och testa lite längre fram. Just nu är han väl lite för liten :)

Men äggröra testade vi nyss, det gick hem även om han såg lite skeptisk ut första smakbiten.

Velinga1984
10/30/14, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Rapsolja, i teflonpanna. 

Provsmakade, och jag hade nog kunnat äta upp allt själv 😇 Så i brist på annat (om man bortser från tvättstugan, plugg och städning) så gjorde jag flera plättar. Ja, det är ofta skeptiska miner när det kommer något ny.. Hur gammal är han nu?

[Thiah]
10/30/14, 1:05 PM
#19

#18 ser gott ut. Vad har du där?

Velinga1984
10/30/14, 2:02 PM
#20

#19 Det är grötplättar :)

Annons:
[Thiah]
10/30/14, 4:21 PM
#21

#20 vad för gröt?

Velinga1984
10/30/14, 6:08 PM
#22

#21 Just den på bilden är sempers pulvergröt och havregrynsgröt. Men gjorde en sats till på mannagryn, havregryn och sempers pulvergröt.

Upp till toppen
Annons: