Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 6150 ggr
TezzD
2014-10-23 22:42

Min 4 åring spottar bits sparkar och slåss

Hur sjutton ska jag hantera detta?! Skäll skäll o allvarliga "ta tag" i och fya, funkar inte, inte heller "diskutera" eller ignorera… help…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Fialialej
2014-10-23 22:48
#1

Har du nån aning om vad som föregår våldet?, eller sker det helt spontant? Är det känslor inblandade?

"På natten är alla katter svarta"

TezzD
2014-10-23 22:58
#2

Det kommer såfort det inte går som hon vill… som en helt "vanlig" 4 årstrots som går alldeles över styr.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Challa86
2014-10-24 12:02
#3

När min son sparkar och slåss säger jag: "Stopp. Jag tycker inte om när du sparkar mig. Det gör ont. Du får klappa fint :)" med vänlig röst. Då sparkar han kanske en gång till sen slutar han. 
Som förälder räcker det inte med att släga ur sig: "Men sluta sparka! Fattar du inte att det gör ont?! Tänk om jag skulle sparka dig. Hur hade det känts? VA?!" eller att rycka tag i armen och våla "Nu lägger du av!" 
Man får sätta stopp och vägleda barnet rätt istället. 🙂

challameow.wordpress.com 

[Thiah]
2014-10-24 15:04
#4

Du kan göra en tydlig konsekvens av det.   Berätta att du blir ledsen för det gör ont när  hon t.ex. sparkar och då vill du inte vara med henne. Sen kan du påminna henne om att hon ska berätta med ord inte med slag eller att bitas. 

Men då är det även viktigt att du kan gå med på att kompromissa om hon berättar att hon t.ex. inte vill ha på sig vantarna just då och nu.

TezzD
2014-10-25 08:34
#5

Jag har testat det också. Men hon fullkomligt ignorerar det om jag gör som ovan skrivit i #3 & #4 och fortsätter tills jag tar bort henne. Hon är en väldigt nonchalant dam. 
Vissa dagar är bättre än andra såklart 😉 Men jag får fortsätta att köra på krama klappa pussa, krama klappa pussa, då blir man glad 🤗, jag försöker printa in det i hennes huvud

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Upp till toppen
Annons: