Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 3472 ggr
mnilep
2014-09-22 20:20

förskola, ur och skur!

Ni som har era barn på "utedagis".
Kan ni ge mig lite för och nackdelar angående det?

Har en dotter på 8,5mån och har jobbat lite nu i september, bland annat städat på en förskola här där vi bor och jag fastnade sååååå för det. Ur & skur tema i de lite äldre åldrarna, har funderat på det förut också. Så fick bli att söka plats där, hoppas hoppas! Det sägs ju att barnen inte är sjuka lika ofta när de är ute mycket och inte trängs inomhus bland en massa bacilusker! hehe :)  Något ni märkt av? 

Andra för och nackdelar? att det krävs mycket kläder har jag förstått! :)

Annons:
[APFG]
2014-09-22 22:04
#1

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår grejen med att ha sådana förskolor i Sverige. Det finns något som heter sommar, men de flesta förskolor försöker redan vara ute så mycket som möjligt då. Visst går man i skogen ibland annars, men det är just då det är mysigt att gå ut en promenad och sedan komma in.

ChristineL
2014-09-22 22:06
#2

#1 - Så du menar att man ska sitta inne när det inte är sommar eller vad?

Jag är också jättesugen på Ur&skur!

Ria74
2014-09-22 22:47
#3

Hade det funnits ett sådant dagis här på orten hade jag absolut sökt dit. Men närmaste ligger 3 mil bort och det känns som lite långt.

Tror absolut det kan ligga något i att dom är mindre sjuka. Är man ute mycket så sprids inte sjukdomarna lika lätt om någon är förkyld t.ex som om man sitter inne i ett litet rum.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-09-23 06:21
#4

Vad jag förstått är de inte ute om det är för regnigt eller för kallt. Finns riktlinjer när barn får vara ute, t.ex ej vid åska eller -18 (6 åringar i finland har den gränsen). På de förskolor där jag jobbat har vi alltid varit ute mycket men även haft tid att leka inne då alla barn faktiskt inte trivs ute hela dagarna. Jag och maken delar samma oro för ur och skur och det är om joel ärver våra kalla fötter och händer. Jag vet att det finns bra metoder att hållas varm,har prövat dem alla i 8 års tid och inget lyckas. Så jag kanske inte skulle sätta honom på ett sånt dagis innan jag vet hur kall/varm han är. Sen vill jag gärna att han själv kan gå innan det också(om det skulle bli aktuellt) Annars tycker jag det är en rolig ide med ur och skur. Tror inte det finns en bättre plats att träna motoriken på än utomhus där man får klänga och klättra.

mnilep
2014-09-23 08:53
#5

Nej de är inte ute när det är för kallt eller regnar för mycket där jag sökt. Men min tös är ALDRIG stilla, älskar att vara ute. Tror det skulle vara bra för henne. Men det är klart att det inte passar alla barn, alla är vi ju olika! :) och denna förskolan har ur & skur tema i de äldre åldrarna. Alltså inte när hon börjar vid 1 års åldern :)

Intehärutandär
2014-09-23 15:22
#6

Min son gick i sådant (de flesta är sådana här). Och vi älskade det. De var ute några timmar varje dag och sov ute. Hade Mulle och mycket pyssel med t ex löv och kottar. Det hade grön flagg, så de odlade egna saker och komposterade med. Detta följde med i lekis också. Kommer absolut välja detta till detta barn med, om det ens handlar om att behöva välja - 15 år senare.

Annons:
[Thiah]
2014-09-23 16:08
#7

Är inte vanliga förskolor i sverige ute mycket? Har bara erfarenhet av de daghem där jag jobbat i finland. Där är vi ute fler timmar än vi är inne, har mulle och pysslar mycket med naturmaterial och återvinner. Makens daghem odlar t.o.m lite grönsaker och har ett växthus.

Tina-A
2014-09-23 20:09
#8

Jag tror alla förskolor oavsett profilering måste vara ute varje dag? Jag är inte säker, kanske skiljer det sig lite mellan kommuner, men här är det krav från kommunens sida och varje år frågas föräldrarna om det efterföljs i kundenkäterna som alla svarar på. På min förskola är vi en vanlig förskola med inspiration av reggio emilia, absolut ingen ur och skur. Storbarnssidan är ute mer än oss på småbarn men vi är ute varje dag, minst 1 timme om vädret suger röv, vanligast vid fint väder 5-6 timmar (i princip alla deras vakna timmar), men de sover inne. Vid lite duggregn eller halvbra väder är vi ute 2-3 timmar i omgångar (lite på fm och lite på ef) Vi är inte ute ovanligt mycket utan helt normala tider. Jag upplever dock att ur och skur jobbar ännu mer medvetet ute och jag hoppas att de hela tiden utvärderar och granskar sin utemiljö och utomhuspedagogik. Ofta är utepedagogiken bristfällig på många ställen, när personalen kommer ut är det en del som snackar med kollegorna mer än är med barnen tyvärr……

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mnilep
2014-09-23 20:47
#9

okej!   Jag har städat på en del förskolor nämligen och det jag sett på vissa avdelningar på såkallade "vanliga" förskolor är att de inte går ut överhuvudtaget vissa dagar. Personalen har helt enkelt varit jäkligt bekväma när vädret inte är på deras sida. Minsta regn, kyla,snö så var de inne…   :(  så tråkigt att se när det blir så också..   Men det är klart, det finns positiva och negativa saker med allt "/  

Fördelen med att städa på ställen är att man ser allting från ett annat perspektiv och man märker sååå väl hur personalen är och hur dem brukar göra och man ser hur barnen trivs. Haha så har verkligen tagit detta tillfälle till fånga och "snokat" hur dom har det!  och jag trivdes där så :)

[jnordstrom]
2014-09-23 22:15
#10

Jag gillar tanken på ur och skur. Jag tänker lite som så att om man som förälder jobbat hela dagen kanske inte tiden räcker till matlagning, städning, mys och lek plus att vara ute. Då är det skönt att veta att dom vart ute och man kan kanske mysa istället. Men jag hoppas inye behöva sätta min son på dagis på länge. Men när jag har tänkt på vilket dagis jag vill ha honom på så har det vart två rätt viktiga punkter jag tänkt på; 1, ingen skolmiljö. Av enkla anledningen att dom kommer spendera tillräckligt många år i den miljön och det är inget för små barn. 2; viktigt att dagiset har en stor och fin uteplats med mycket natur.

[Thiah]
2014-09-24 06:59
#11

#8  Ofta är utepedagogiken bristfällig på många ställen, när personalen kommer ut är det en del som snackar med kollegorna mer än är med barnen tyvärr……

Det där känner jag också igen.  Är personalen väldigt nöjd med att vara inne så fort det regnar så kan man prata med chefen. H*n kan "tvinga" ut dem då det bara är nyttigt för hela gänget.

JossanH
2014-09-24 16:27
#12

Om jag skulle vara tvungen sätta mina barn på förskola så hade jag gått på känslan först och främst. Känns det bra blir det nog bra. Här omkring har de stängt flera mindre dagis för att göra större. Det för med sig risk att barnen inte får vara ute lika mycket då det är flera barngrupper som delar samma gård och då delas ibland tiden upp mellan grupperna. Värdelöst skulle jag säga! Jag håller med om att alla barn inte trivs med att vara ute jämt. Jag gör det inte. Jag ogillar när det är rått och kallt väder för då blir jag frusen in i märgen och tinar inte på lång tid, jag ogillar också att bli varm så jag måste verkligen klä mig efter vad jag ska göra, annars svettas jag/fryser.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: