Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1765 ggr
ChristineL
9/21/14, 11:20 AM

Fler barn kring samma datum?

Någon här som har barn födda nära samma datum? Alltså inte nära i ålder utan att födelsedagarna har inträffat nära varandra? Nummer ett är född 30:e maj (13 dagar för tidigt), och nummer två verkar bli runt den 20:e maj. Jag tänker att hur löser man det praktiskt med barnkalas i framtiden? Dyrt med kalas två helger efter varandra, och vilken avundsjuka det kan bli syskonen emellan att jämföra presenter. 

Har jag "tur" kommer nummer två lite tidigt också :P

Annons:
Jane-Lyzell
9/21/14, 11:30 AM
#1

Jag har barn med 1 veckas  mellanrum  men olika åldrar (5 st) vi löste det med varsin födelsedag - tycker det är viktigt de får sin egen fest.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[jnordstrom]
9/21/14, 2:06 PM
#2

Lite ot! Men grattis till tillökningen!!!

Frida
9/21/14, 4:27 PM
#3

Sambon har tre syskon, de äldsta är tvillingar så de har naturligtvis alltid delat födelsedagskalas. Lillebror är född dagen innan sambon (fast två år efter) och de har också alltid delat födelsedagskalas. Nu i vuxen ålder har de fortfarande "kalas" tillsammans och turas om att ordna tillställningen hemma hos sig och som av en händelse skedde årets kalasupplaga hos oss igår. Förra året däremot, när sambon fyllde 25, var första gången de firade var sin födelsedag. Även om båda bröderna tycker att det är praktiskt att ha kalas tillsammans så sa sambon, efteråt när vi var ensamma, att det var mycket trevligt att för en gång skull "stå ensam i rampljuset". Så ja, man kanske ska se till vad som är praktiskt och vad barnen tycker. Vissa år vill man kanske fira tilsammans med sitt syskon, andra år är det viktigare att få vara en individ.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
9/21/14, 5:06 PM
#4

#1 - Ja, egna barnkalas känner jag nog är det bästa, kalasandet med släkten kanske man tar samma dag (nummer ett är dessutom född på sin farmors födelsedag som fyller 60 nästa år så det blir spännande med nyföding, 2-årskalas och 60-årskalas samtidigt ;))

#2 - Tack så jättemycket! Lite tidigt än, ska till bm nästa måndag och boka tid för vul så vi får se hur långt gången jag är.

#3 - Bra input, kan tänka mig att det kan vara kul för dom att fira tillsammans ibland. Roligt med åldersvariation på kompisarna som kommer då också.

Jane-Lyzell
9/21/14, 6:46 PM
#5

4 jag har i min släkt 4 st som fyller samma dag , Mamma, Pappa, bror och brosdotter - har sett att min bror och brosdotter alltid hamnat i kläm - då de vuxna ska firas- så kommer liksom barnen i andra hand - omedvetet blir det så tror jag - särskilt då föräldrar har umgänges fält som är stort…..

Ja vet inte men att få åtminstonde 1 dag som egen är viktigt- särskilt om man är många syskon i en familj.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ria74
9/21/14, 6:57 PM
#6

Jag och min kusin fyller år samma dag med ett års mellanrum, inte riktigt samma sak. Men vi har alltid sett till att ena året firade jag på min dag och han på en annan dag och nästa år fick han fira på sin dag och jag på en annan dag. Allt för att vi båda skulle få kalas och att alla skulle kunna komma till oss båda.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Maja
10/14/14, 10:17 AM
#7

Jag och mina två syskon fyller år på samma dag, dock födda olika år. Vi var planerade med närmare en månad mellan oss, men några var tidiga, någon var sen. 

Vi brukade ha gemensamma kalas när vi var små - supersmidigt! 🙂

JeFo
10/17/14, 1:47 AM
#8

Jag har en 16 april och en 22 april, med 5 år i mellan. 16:e skulle varit runt 8:e men blev sen. Vet inte hur vi ska fira…. Smidigt att ha ihop men blir ju inte alls eget på samma vis då. Så kanske helgen innan 16e och helgen efter 22:a, för släkt?! Vid rätt ålder så blir det ju iaf egna kalas för kompisar.

jackiejohn
10/17/14, 11:51 AM
#9

Inte riktigt samma men våran skrutt är beräknad att komma 20e januari och det är ena svågerns födelsedag, svärfar fyller 16e januari och svägerskan 13e januari så om skrutt kommer runt där det är beräknat så blir det 4 st inom 1 vecka 😁 Men vi har bestämt att från och med årsskiftet så ska vi vuxna syskon bara fira varandra när vi fyller jämnt och halvjämnt 😊 Sen har jag lite "anlag" från alla kvinnor i min släkt att få förtidigt så vi får väl se när skrutten kommer men det är bökigt men flera som fyller nära varandra.. När det är små så kanske man kan fira släktkalas ihop och barnkalas (när ålder för det är inne) separat? En del barn blir lätt avundsjuka på syskon medans andra är mer okej med det, det är så olika! Hoppas de löser sig! 😊

fridaas
10/18/14, 8:41 AM
#10

Vi har slagit ihop det, pappa är född den 16, Alwa 21, jag 23. Så vi har alltid firat tillsammans, med mest fokus på den yngsta, förutom sist då pappa fyllde 50, då firade vi honom först pch mig och Alwa helgen efter.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
10/18/14, 3:54 PM
#11

Jag har inga barn, eller syskon som fyller så tätt. Men bror och mamma fyller med en vecka isär, de har haft samtidigt. Fast krutet har lagts på bror såklart. Barnkalas först och främst. Men någon present och Grattis till mamma med.

Februari har dock varit en hemsk födelsedags-månad, för vi har folk som fyller 2, 4, 7, 13, 17, 25 & 28 - så många blev hopslagna. 

Detta barn är beräknat 1 vecka innan fadern fyller. Så det kan nog mycket möjligt slås ihop. Kan ju t o m blir fött samma dag. Annars är det beräknat på min mors födelsedag, men henne umgås jag inte med längre.

Upp till toppen
Annons: