Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1914 ggr
[Torpedtass]
9/17/14, 4:01 PM

Äter inte.

Lite problem här hemma.

Vår äldsta dotter var sjuk förra veckan och hade 38,2 graders feber, efter det föll allt.

Hon äter inte, lyckades få i henne mat igår men annars är det mest välling, gröt och proviva hon endast vill ha. Vi får inte i henne vanlig mat längre men hon skriker om att hon är hungrig men äta vägrar hon vad man än ger henne. Har kollat hennes mun och ser inget fel, har känt på magen men den är mjuk och fin som den ska vara. Har pratat med sjukvårdsupplysningen som gav tipset om proviva men har inga andra tips.

Hon är fortfarande lite täppt i näsan och snorig, vet inte om det är orsaken men hon har ju varit täppt förr och ätit utan problem så det borde inte påverka.

Tips? Hur får jag henne att äta igen?
Jag fattar ju inte heller varför hon inte äter, hon är vrålhungrig men när man försöker mata så skriker hon bara, slår undan, skakar på huvudet och vrider sig i matstolen.

Hon går just nu mest på välling hela tiden men jag vill ju hon ska äta vanlig mat också och inte leva endast på välling.

Annons:
jmkforlajjf
9/17/14, 4:07 PM
#1

Mycket möjligt att det är förkylningen som fortfarande sitter i. Tvinga inte i henne någon mat, hon äter när hon känner att hon vill äta igen. Jag vet att de knns jobbigt, min dotter velade fram och tillbaka i ett helt år med maten, så jag vet hur panikslagen man kan känna sig. MEN, de löser sig! :)

[Torpedtass]
9/17/14, 4:09 PM
#2

Ja jag blir ju helt förkrossad när hon inte vill äta. Ser min dotter hungrig men vägrar mat, det tär på mammahjärtat mitt.

JossanH
9/17/14, 4:37 PM
#3

Hur gammal är hon? Vår tjej blev magsjuk när hon var runt 10-11 månader och så igen dagen hon fyllde 1 år. Inget långdraget, utan hon kräktes, fick feber, men efter någon dag mådde hon bättre igen. Första omgången drogs hon med diarré några dagar men mådde för övrigt bra. Efter det åt hon inte den mat som förut varit favorit. Hon äter än idag (drygt 2 år) inte köttfärssås som var älsklingsrätten innan 1 års ålder. Hon vägrade även fruktpure från affären tills ganska nyligen då hon börjat äta "klämmis" ibland. Vi fick gå varsamt fram. Lägga till en smak eller 2 till något hon äter. Ni kan tex börja med att göra gröten nyttigare genom att koka den ihop med ett kläckt ägg för att få i lite protein (har jag i min gröt också då det gör den lite krämigare). Slå på Google för att få fram vad man kan göra för nyttiga alternativ till små barn. Ge "tråkig" mat så som bara potatis med smält smör tex som inte smakar för mycket. Har du provat att ge bönor? Stora vita bönor var en favorit här då det är en sak som är lätt att småäta på. Ha framme skålar med tex bönor, skivat ägg eller liknande. Står det bara där utan någon som helst press slinker det ofta ner lättare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Torpedtass]
9/17/14, 4:42 PM
#4

Hon är 16 månader. Hon fick förkylning, feber och började spy en hel del. Nu har hon bara förkylningen kvar. Hon vart så dålig att vi fick spendera natten på akuten med henne där hon fick stolpiller då hon även vägra medicin genom munnen.  Dagen efter var vi hemma och hon var så hängig och så trött, satt helt still i soffan och såg på film och sov mellan varven.

JossanH
9/17/14, 9:50 PM
#5

Det var i samband med kräks som vår blev "kräsen" också. Vi brukar köra med att hon iaf kan lukta på maten hon inte vill äta och när hon tycker något luktar gott brukar hon prova. Det är ganska nyligen hon börjat prova saker och har en mer öppen syn på mat efter hon var sjuk som 1 åring. Testa saker hon aldrig ätit innan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Intehärutandär
9/18/14, 9:42 AM
#6

Så länge hon fåt i sig vätska (att dricka o äta) så är det ok ett par veckor. Hon är ju inte helt frisk ännu. Om hon skriker, så kanske det gör ont. Prova att göra pannkaka. Det är lent att svälja, men ändå lite matigt.

Annons:
Destany
9/19/14, 5:43 AM
#7

Har samma problem med min lille nu när han e sjuk. Så jag lämnar ett avtryck för o följa råden.

[Torpedtass]
9/19/14, 10:38 AM
#8

Fick i henne mat igår genom att sätta en klick av maten i hennes mun, då satte hon igång och åt. Även om hon bara åt halva tallriken så är det alltid något.

JossanH
9/20/14, 1:29 PM
#9

Har dunderförkyld 2 åring här hemma idag och vi kör smoothies för att få i lite extra. Mixar blåbär, hallon, havtorn, gojibär, björnbär, avokado, yoghurt (med vanlijsmak för att ta udden av det syrliga) och skvätt mjölk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Torpedtass]
9/20/14, 2:00 PM
#10

Smart! Jag kan hitta blåbär, hallon, avokado, mjölk och yoghurt men resten finns inte här. Kanske vore något att testa.

[Torpedtass]
9/21/14, 6:23 PM
#11

Nu äter hon igen. Hon har mest fått maträtter vi vet hon tycker extra mycket om och det har gått ner. Idag var det potatisgratäng med kassler hon och pappa dela på (jag åt soyabullar-vegetarian) och det gick ner direkt.

Upp till toppen
Annons: