Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2320 ggr
Emelie-E
2014-09-15 09:06

Han sover inte om nätterna

Vad kan man göra när sonen på snart 4 år vaknar om nätterna och säger att han inte kan sova och som verkligen inte somnar om? Jag är helt slut och det borde han med vara. Jag kan försöka i ca 2 timmar med att få honom att somna om utan att lyckas. Jag kan prata lugnt med honom, stryka honom över pannan och håret. Jag kan låta honom ligga ensam i hopp om att han somnar om själv. Allt utan resultat.. Första natten detta hände fick han sova inne hos oss i vår säng men det är verkligen inget som fungerar för mig. Jag kan inte sova alls. Så just nu har vi en madrass på golvet som jag lägger honom på när han vaknar och vägrar somna om. Men jag känner att det inte är det bästa heller för nu tjötar han bara om att han vill sova på madrassen och jag vill verkligen att han somnar och sover gott i sin egen säng. Vad kan man göra? Vi behöver få sova båda två…

Annons:
MagArne
2014-09-15 09:09
#1

Sover han middag?
När går han och lägger sig på kvällen?
När går han upp på morgonen?

Emelie-E
2014-09-15 09:14
#2

Han sover inte middag. Han lägger sig runt 20 på kvällen och vaknar mellan 8-8.30 på helgen och kvart över 7 på vardagarna.

Ria74
2014-09-15 09:15
#3

Somnade han om när han fick sova inne hos er i er säng? Somnar han om på madrassen?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Emelie-E
2014-09-15 09:17
#4

Han somnar nog om rätt fort när han väl kommer in i vårt rum. Hör inte ett ljud ifrån honom iaf. Så trött är han…

Ria74
2014-09-15 09:19
#5

Då handlar det kanske om otrygghet, det känns tryggare att sova hos er eller i ert rum. Han vågar helt enkelt inte sova i sitt eget rum.

Det finns ingen möjlighet att ha en säng inne i hans rum där du eller hans pappa kan sova med honom till han känner sig trygg i rummet?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Emelie-E
2014-09-15 09:30
#6

Det är väl vad jag tror också. Men har ingen möjlighet att sova i hans rum heller då det inte finns någon plats där inne och hans egen säng får vi inte plats i :/ Försöker ju sitta bredvid honom och tar på honom så han inte behöver känna sig ensam, men han somnar ju inte då heller. Förstår bara inte vad som har hänt. Han har sovit jättebra i sitt rum hela tiden :(

Annons:
Ria74
2014-09-15 09:39
#7

#6 Det behöver inte ha hänt något alls, barn blir otrygga i perioder utan orsak. Sen kan det naturligtvis vara något på dagis kanske som känns läskigt eller något annat.

Att ni sitter där blir inte riktigt samma sak, han är stor nog att veta att när han har somnat så går ni igen och då vågar han kanske inte somna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2014-09-15 13:21
#8

Du får tänka på att alla barn en vacker dag själv tar steget och vill sova i egen sång i ett eget rum. Gör det något om han sover på madrassen på golvet hos er? Kan du inte sova då heller? Vi samsover här hemma. Har 3 resormadrasser direkt på golvet där vi sover 4 stycken. Dottern som nyligen blev 2 år, jag, min sambo och lilla bebisen på 2 mån. Jag själv älskade att sova hos mina föräldrar när jag var liten. Ett tag sov jag i pappas säng när han jobbade natt men så plötsligt en dag så ville jag inte det längre. Jag tror på att försöka möta er son så gott det går med att han ska få sova hos er/i er säng tills den här perioden gått över. Gör ingen stor grej av det, han kommer inte vilja ligga där för alltid :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Emelie-E
2014-09-16 10:28
#9

#7 Han säger att mycket är läskigt nu för tiden så vet inte om det kan höra ihop också. Det är i och för sig sant. Hade gärna lagt mig inne hos honom om det bara hade funkat, men det gör ju tyvärr inte det :( #8 Egentligen har jag inga som helst problem med att han sover här. Jag tycker om att ha honom nära. Men när det bara vänder så från en dag till en annan så börjar jag fundera på varför och jag vill ta reda på orsaken för att kunna slappna av helt. Jag kan sova om han ligger på madrassen, så det är inga problem och han får sova där om han verkligen inte somnar om. Inatt sov han hela natten i sin säng så det är inte varje natt han vaknar. Så får se hur denna natten går.

AnnaFagerell
2014-09-16 18:02
#10

Min undran går till hur han har det på dagarna, han är på dagis? Trivs han, händer det saker i hans liv nu som han funderar på? Min 4 åring har sin säng bredvid min, då sover han hela natten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Emelie-E
2014-09-16 19:15
#11

Han är på dagis 4 dagar i veckan och han trivs rätt bra. Hör honom iaf inte säga något negativt om dagis. Tycker inte att det händer så mycket i vårt liv som skulle påverka honom på detta sätt. Men jag har hört många säga att det är i den här åldern som det börjas prata om monster och grejer och att mycket är läskigt. Och sonen tycker mycket är läskigt nu. Men om det är det som håller honom vaken om nätterna vet jag inte. Frågar man varför han inte sover så säger han bara att han inte kan/vill. Så jag har ingen aning om varför han vaknar. Men han sover iaf bra inne i vårt rum och det får han väl fortsätta göra de nätter han vaknar. Hoppas på en bra natt inatt, han var som en solstråle i morse när han äntligen fick sova en hel natt och jag behöver det också :)

JossanH
2014-09-16 20:32
#12

Barn går ju igenom många olika utvecklingsfaser under sin uppväxt och insikten i att man tex inte är odödlig, rädsla för andra liknande saker kan visa sig i en period av otrygghet tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2014-09-16 21:20
#13

Min 4 åring vill gärna vara hemma med mig just nu och inte gå till dagis. Kan säkert ha med oro att göra det också, oro att bli lämnad. Jag tror det händer mkt i de små som vi inte riktigt kan sätta fingret på

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Intehärutandär
2014-09-18 09:49
#14

Hur gör Du vid läggning? Står inget om saga eller sång, som är en avslappnad mysig stund.

Upp till toppen
Annons: