Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3406 ggr
tlover
8/26/14, 1:14 PM

babynest, fördelar? nackdelar? erfarenheter?

Hej

Min mamma har erbjudit sig att sy ett babynest åt mig till bäbisen som ska komma i Januari.

Jag hade inte tänkt ha ett babynest utan ha spjälsängen upp mot min sida av sängen med sidan/väggen mot sängen borttagen (såklart ser man till att spjälsängen inte styrs bort) så det skulle vara en slags "semisamsovning" men ett babynest är ju också en slags "semisamsovning" men jag kan väldigt lite om babynests så jag behöver hjälp med info och erfarenheter.

Babynestet kommer inte att vara mellan min man och jag eftersom han rör sig väldigt mycket på natten (och såklart fixar man nått skydd så att den inte glider ner).

Det kan hända att det passar ett barn till min man och jag då vi båda tycker om att sova "trångt" eller vad man kan säga (jag sover med ett kedjetäcke på 8 kilo, det får kanske förpassas till fotändan då vi får barn däremot).

Såklart kommer varken jag eller min man att dricka eller använda andra droger eller sömnpiller. (det gör vi inte annars heller).

Så fördelar, nackdelar och erfarenheter av babynest efterfrågas.

l'm back

Annons:
Fridaaaa
8/26/14, 1:26 PM
#1

Min sambos lillasyster har babynest till sin pojk. Han sover bättre i den än i spjälsängen, är lugnare också 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
8/26/14, 1:40 PM
#2

Babynestet är perfekt att ha i spjälsängen, soffan, vanliga sängen osv. Det är liksom bara en modul som ramar in barnet så det ligger lite trångt vilket dom tycker är mysigt. Sedan är det ju bara ett plus att det hindrar bäbis från att rulla ut. I början hade vi det mellan oss på natten, men jag insåg snart att det inte hindrar sambon att rulla. Så nu har jag nestet på min sida på natten. Har som du en spjälsäng utan sida stående intill min sida. Tanken är att han och nestet ska få flytta dit med tiden. Men i dagsläget sover vi båda bättre när han ligger nära mig. Skiljer ju inte många cm men jag vill slippa resa mig för att amma så han ligger i nestet precis intill mig så slänger jag bara fram bröstet utan att behöva ta upp honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
8/26/14, 1:50 PM
#3

Vi hade ett slags babynest när Molly var liten. Nu samsov vi så hon sov mellan oss i sängen och fortfarande i mitten på sängen när sambon är borta på jobb.

Fördelen var att sambon inte rullade på henne vilken han var rädd för.

Nackdelen var att hon ville gärna ligga så nära mig det gick och komma och krånglade sig ur nestet halvvägs ungefär.

Jag hade med som ambition att hon skulle sova i spjälsängen bredvid min säng med ena långsidan borta. Men det ville hon inte alls, hon ska sova nära/nära fortfarande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
8/26/14, 2:24 PM
#4

Jag skulle gärna haft ett babynest, ser bara fördelar med drt faktiskt. :)

[WickedAlly]
8/26/14, 2:40 PM
#5

Vi hade inget babynest men en bedinbed, vilket är mer eller mindre samma sak. Först sov han i den mellan oss men det tyckte maken blev trångt och obekvämt så då fick Wilmer flytta till andra sidan om mig. Blev samsovning med extra säkerhet kändes det som. 

Jättekäckt att ha något sådant, lätt att flytta omkring och bra om man ska sova borta någon gång för då är sovmiljön ju densamma för bebisen. Tryggt och mysigt :) 

När han var ett par månader blev han för lång dock så nu har jag spjälsängen så som du har, men oftast så sover han i vår säng mellan mig och sin säng. Men skulle han rulla i sömnen så hamnar han ju bara i spjälsängen :)

Tycker lätt du ska tacka ja :)

[Bananpudding]
8/26/14, 3:25 PM
#6

Tacka ja, det värsta är att ni inte använder det. Vi hade en kattsäng vi köpt på ikea åt vårt barn, som vi hade emellan oss.

Annons:
JossanH
8/26/14, 10:03 PM
#7

Vi har ett babynest som används jättemycket i soffan och i kökssoffan när vi äter. Superbra att ha och lätt att flytta runt! I sängen kör vi samsovning utan nestet. Har haft det där ett par ggr för att hon sovit i det på kvällen. Men så fort hon velat ha mat har nestet flyttat ner på golvet och hon har sovit bredvid mig istället.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
8/27/14, 9:24 AM
#8

Tack för alla tips och erfarenheter.

Ett babynest var mycket mer varierat än vad jag trodde så jag tackade ja, den kommer nog att användas på nått sätt i alla fall.

l'm back

Velinga1984
8/27/14, 12:35 PM
#9

Jag tror absolut att babynest kommer till användning.

Vi gjorde liknande variant fast med filt, eller täcke. Redan på neontalen rullade dom en korv och la runt vår son i, så vi märkte att det blev en lugnande effekt. Hemma låg han i en vagga första tiden, som vi rullade ihop en filt och lade runt. När han väl vande över sig till spjälsängen så tog vi ett täcke och gjorde samma sak med. Vår son blev lugn utav det.

soundtrack
8/27/14, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och skulle inte ens bebis uppskatta sitt lilla näste så lovar jag att det alltid finns någon annan som gör det..

Upp till toppen
Annons: