Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 880 ggr
Ria74
2014-08-21 09:58

Gåstol ja eller nej?

Hur har ni gjort, har ni haft gåstol till era barn eller inte?

Vid vilken ålder användes gåstolen?

Tyckte ni och ert/era barn den var bra?

Vilken typ av gåstol hade ni?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Velinga1984
2014-08-21 10:09
#1

Utgår från yngsta barnet, äldsta barnet hade aldrig gåstol.

1. Ja, vi hade gåstol

2. Mellan 4 till 6 månaders ålder (sen var han för tung)

3. Sonen älskade den, för vår del var den sisådär.

4. Ingen aning, en begagnad som går i släkten.

Ria74
2014-08-21 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi köpte en gåstol när Molly var ett halvår ungefär.

Hon använde den mellan 6 månader och ett år ca.

Vi älskade den, Molly gillade den och jag kunde göra lite i köket medan hon sprang runt i den.

Jag bifogar en bild på vår gåstol.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Svarttusch
2014-08-21 10:15
#3

Svarade Annat. 

Med första barnet hade vi gåstol. Den gjorde honom lat. Han ville inte göra annat än sitta i gåstolen, visade inga tecken på att åla, krypa eller liknande. Vid tio månader plockade vi bort den. Då hände allt i raketfart. han ålade inom någon vecka, kröp några veckor senare och började resa sig. Med gåstolen kvar hade han nog gått mycket senare och varit mer bekväm. 

Därför tog vi aldrig fram den till lillebror. Så fort han vände sig gick han upp i krypställning. Jag tror han kröp vid fyra månader, han reste sig innan sex månader och sen gick han utmed möbler ett bra tag innan han vid tio månader gick själv. Jämfört med storebror som alltså gick vid 14 månader. Det måste inte vara gåstolen som påverkade, de har olika pappor. Men efter första barnet bestämde jag mig för att inte ha gåstol.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Forest]
2014-08-21 10:21
#4

Mina två barn har haft gåstol sen dom var halvåret. Sonen var en riktig rallyförare som kom på knepet att han kunde lyfta gåstolen och rejsa i alla rum. Han gick redan vid 10 mån åldern och klättra vid 1 års ålder. Med andra ord en vilde med fart o fläkt ;) Dotter var nöjd lite i den med, dok inte alls så fartfylld gick senare men kröp desto bättre än sonen i tidig ålder. Gåstolen var ett bra medel när man pyssla lite som städa och grejja i köket. 

Hade snarlik den som 2 visar på bild till dottern men sonen är idag 18 år och den hade mer leksaker på sitt bord.

Emelie-E
2014-08-21 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, sonen hade gåstol och han började väl använda den runt 5 månader har jag för mig och han var väl runt 9 månader när han slutade med den. Vi flyttade till ett nytt ställe där den inte var lika praktisk. Han älskade stolen och för att hålla honom helt sysselsatt så la jag ut leksaker i lagom höjd för honom på tex soffkanten och på fönsterbrädan så kunde han åka runt och plocka leksaker och pilla med dem :) Fick låna min systers gåstol, så den var utrustad med leksaker och ljud. Även jag bifogar en bild på sonen i sin stol, 6 månader gammal :)

Lexie82
2014-08-21 10:26
#6

Min son är 14 år nu, men jag använde gåstol till honom. Jag kommer inte ihåg när vi började, men väldigt tidigt. Han kunde knappt sitta när vi började använda den, men ville alltid att vi skulle hålla honom i stående position. Så därför skaffade vi en gåstol, eftersom han var nöjdast så.
 Det påverkade honom inte negativt, så som #3 beskriver. Tvärtom var han väldigt aktiv i den och lärde sig att gå utan stöd när han var 9½ månad.

Annons:
jmkforlajjf
2014-08-21 10:37
#7

Vi hade gåstol till våran dotter, men den var inte vidare populär mer än att sitta och leka i :P så de avvecklades ganska fort.

PogoPedagog
2014-08-21 12:14
#8

Vår gåstol var inte så jättepopulär. Våra lutande golv ( gammalt hus) gjorde att sonen mest blev stående i ena hörnet haha.

Velinga1984
2014-08-21 12:44
#9

#8 Stackaren, men då visste ni vart han befann sig 😃

[WickedAlly]
2014-08-21 13:01
#10

Passande tråd med tanke på min fundering i Vi som blivit föräldrar ;) 
Hade också tänkte skapa en sån här undersökning här inne men nu slapp jag ju det :)

Jag har köpt en Carena med en panda på till vår grabb. Han är ju bara fyra månader än så vi har bara hunnit provsitta. Vill inte belasta ryggen för mycket, han sitter en del i knät och så som det är.
Han blir svinförbannad om han får ligga ned när han inte bestämt det så jag tror att gåstolen kommer vara bra för oss. Kanske kan hinna få något gjort här hemma till och med :)

[jnordstrom]
2014-08-21 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vi har gåstol och han älskar den. Åker runt och river ner böcker osv! 😉 han har haft den sen 6 månader typ. Har ingen aning om märke men de gör ont att bli påkörd iaf! 😂

[WickedAlly]
2014-08-21 13:42
#12

#11 Det är en sådan vi har (#10). En Carena :) Fast vår är blå och röd istället, den gröna var slut.

Svarttusch
2014-08-21 20:34
#13

Det är mycket möjligt att jag hade haft en annan uppfattning om andra barnet var det första barnet så att säga ;) Jag tror att gåstolens vara eller icke-vara beror till 100% på barnet. Första barnet var helt enkelt bekvämt och lat. Därav ville han inte "kämpa" med t. ex krypning eller liknande. Andra barnet istället klarade inte av att vara still alls. Därav hann han knappt kunna vända sig innan han kröp. Med honom hade vi nog kunnat använda gåstol, men det var ingen idé. För han var nöjd med att krypa runt osv. 

Däremot, något som funkade otroligt bra till första barnet var en "rullator" som vi kallade det. En sitta-stå-gå-leksak från Fischer Price. Den fick honom att gå framåt och det var tack vare att någon gick iväg med den på hans födelsedagskalas som gjorde att han gick sina första steg ;) Funkade bättre än t. ex en lära-gå-vagn som vi hade till lillebror nu.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
malinroth
2014-08-21 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Svante fick faktiskt en gåstol igår av min systers kompis men jag har ännu inte riktigt tagit ställning till om vi kommer att använda den desto mer. Men idag fick han provsitta den iaf när vi var i stugan och jag skulle grilla lite middag och mommo och moster var upptagna med att måla stugan. Att knalla runt med den i riset gick ju inte men han höll sig sysselsatt med den ändå :)

ChristineL
2014-08-23 21:14
#15

Vi har också likadan gåstol som #11 ;) Nova har dock inte gillat att sitta i den. Vi trodde den skulle bli toppen då hon älskade babysittern men den växte hon ju ur. Däremot går hon gärna fram och spelar på den men att placeras däri är barnmisshandel :P

JossanH
2014-08-23 21:47
#16

Vi ärvde en gåstol som vi använde från kanske drygt 4 mån ålder. Hon lärde sig sitta själv vid 4,5 mån och det var väl där efter någon gång tror jag. Hon gillade den mycket men lärde sig vid 6 mån att gå om man höll henne i händerna och då var stolen mindre intressant igen då man tog sig framåt lättast utan den men med hjälp av en vuxen ;) Kommer säkert använda den lite nu med nästa också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2014-08-24 20:22
#17

Oscar avskydde sin o ville absolut inte sitta i den. Försökte få honom o sitta där nån gång men han skrek o blev arg varje gång så han slapp den. Började använda den när han var ca 6 mån.

kissidor
2014-08-24 20:40
#18

ja min dotter blir elva år nästa lördag 🙂. men vi hade gåstol till henne och hon hade så roligt i den! (men s-n vad ont det gjorde när hon körde på hälsenorna på oss 😭!) hon hatade verkligen att bli lagd på mage, och stod faktiskt samt gick med stöd innan hon kröp. det kan hända att gåstolen försenade hennes krypande och gående något, jag vet inte - men jag har svårt att se det som ett problem - liksom vad spelar det för roll nu, eller ens när hon var ett och ett halvt år gammal, om hon kunde gå når hon var tio månader eller som nu när hon var tolv månader?

Värd på Mobiltelefoner och Android

ChristineL
2014-08-24 21:05
#19

Ikväll har Nova roat sig med att ha sin gåstol som fort ;) Hon har tagit med sig saker och satt sig in under den :P

Upp till toppen
Annons: