Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 2263 ggr
Candela
2014-08-18 16:07

Om mamman vägrar umgänge?

Min sambo har hamnat i en tvist med sitt ex som nu säger att hon inte tänker lämna ifrån sig deras gemensamma barn på fredag, då det egentligen är bytesdag (de har varannan vecka).

Var vänder man sig om det faktiskt blir så? Polisen? Soc? Domstol?

Annons:
MagArne
2014-08-18 16:11
#1

Är det så mycket att bråka om en dag att polis måste blandas in?
Kan de inte lösa det på att vuxet sätt att han får barnen på lördag istället om hon nu prompt vill ha dem på fredag?

Candela
2014-08-18 16:16
#2

En dag? Nej, förmodligen tänker hon behålla barnet hemma hela pappa-veckan, tolkar vi det om. Hon har uttryckligen sagt att nu är det inte längre något delat boende som gäller, och om han vill ha dottern får de mötas i tingsrätten.

Så ja, vi tolkar det som att hon helt enkelt inte tänker lämna ifrån sig barnet. Gäller det bara en dag så skulle det inte vara någon big deal.

MagArne
2014-08-18 16:20
#3

Har pappan gjort något eftersom hon nu kräver ensam vårdnad?

Candela
2014-08-18 16:25
#4

Han motsätter sig att hon flyttar till en annan stad och tvingar honom vara helg-pappa.

PinkMist
2014-08-18 16:28
#5

Det enda ni kan göra är att ta kontakt med familjerätten (soc), de hjälper er på vägen.

Candela
2014-08-18 16:29
#6

Har varit i kontakt med familjerätten (inte just specifikt angående detta, men om situationen i stort), och de kan bara ge råd, inte ingripa på något sätt.

Annons:
MagArne
2014-08-18 16:32
#7

Nu gick min separation förvånansvärt smärtfritt så jag är väl ingen expert men jag tror nog att de båda är väldigt upprörda just nu och säger och gör förhastade saker.

Vänta några dagar och försök på nytt föra en diskussion för att försöka lösa det på ett smidigt sätt. En rättslig process är inget man bör göra i första hand.

Candela
2014-08-18 16:37
#8

Det är ingen färsk separation. De har haft delat boende i 2-3 år nu, utan några problem. Men nu vill mamman flytta och tänker bestämt ta med sig barnet oavsett vad pappan tycker om saken.

Min sambo har hållit sig väldigt saklig och lugn i sina svar till henne (via mail) just för att han inte vill förvärra konflikten, medan hon är mer upprörd.

Velinga1984
2014-08-18 18:50
#9

Polisen kan inget göra om det inte finns rättsliga papper.  Socialen hänvisar bara till familjerätten. Man kan få samarbetssamtal via familjerätten, inget bindande eller tvång däremot.

Vägrar mamman släppa barnet på varann vecka och att det då blir umgängessabotage så är det rättslig väg att gå. Risken för henne är att hon inte verkar samarbetar för umgänget mellan förälder och barn. Vilket INTE är till hennes fördel. Man får ALDRIG sabotera umgänget. Hon kan inte heller kräva att få flytta barnet för sin egen skull om de har gemensam vårdnad. Hon har inte heller rätt till underhållsbidrag då pappan vill ha varann vecka och därmed ej skyldig att betalan underhåll då de delar på boendet. Även det kan bli rättsak för henne. 

Hemförsäkring täcker ofta advokat om föräldrar inte kan samarbeta (dvs det räcker att föräldern samarbetar via sin advokat så räknas det som samarbete). Det är inte så jättedyrt att gå rättsligt, gav själva strax under 5000:- för ett juridiskt umgängesschema. (betalde detta själv då pappan samarbetade via sin advokat, och då jag inledde processen så var enbart jag betalningsskyldig.)

Velinga1984
2014-08-18 18:53
#10

Om hon flyttar ändå, dvs att pappan vägrar skriva på flytten så byter inte barnet adress och mamman får därmed inte heller något barnbidrag förrän barnet står folkbokförd på hennes adress. I rätten kan det dömas till pappans fördel, att mamman enbart få v.h eftersom det även blir aktuellt att titta på vad barnet har för trygghet i förskola, skola, vänner, aktiviter osv. 

Lättast är att gå via advokat om mamman bestämt sig.

Candela
2014-08-18 19:55
#11

Mamman kommer att flytta nu i helgen, den helgen då pappan egentligen skulle ha barnet. Vet inte om hon istället kommer skaffa barnvakt, för man vill inte gärna ha med en 5-åring när man håller på att flytta..!?

Hon påstår att deras barn ska skolas in på ett till dagis på nya orten redan på måndag. Barnet ska alltså gå på två olika dagis det här året, och börja i skolan på mammans ort nästa år, om hon får som hon vill. Detta motsätter sig min sambo.

Det där med barnbidraget visste jag inte, stämmer det verkligen?

Vi har ingen advokat, det har däremot mamman. Men vi får se till att skaffa en!

Velinga1984
2014-08-18 20:59
#12

#11 Jag skriver utifrån egen erfarenhet , så ja. Iofs vet jag en mamma som hade barnbidraget trots att barnet bodde hos pappan. Struligt däremellan också. I min kommun krävs båda föräldrars underskrift för att ansökan till barnomsorg ska gå igenom.Antar att de har gemensam? Vid ensamvårdnad får boendeförälder bestämma allt.

Upp till toppen
Annons: