Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 801 ggr
Ria74
7/17/14, 1:22 PM

Tårta och godis

Får ditt/dina barn äta godis och tårta när det är kalas eller blir det något alternativt som t.ex frukt?

Berätta gärna hur gammal barnet i fråga är också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
7/17/14, 1:23 PM
#1

Ja, hon får tårta och godis när det är kalas.

Jag tror på att barn ska få smaka allting. Eftersom kalas inte händer så ofta så är det okej för mig att hon får äta då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
7/17/14, 1:35 PM
#2

Hm.. Joel är ju bara 3 månader men jag tror vi kommer låta honom smaka i lagom mängd när vi är på kalas eller bortbjudna.

Gnuttan
7/17/14, 5:35 PM
#3

Fabian, som är 16 månader, brukar få smaka på lite tårta och bulle. Godis har han aldrig smakat.

Velinga1984
7/17/14, 5:47 PM
#4

barn 1  -9 år- obegränsat mängd med kakor, tårta osv

barn 2  -7 mån- nej, han får inget

[Thiah]
7/17/14, 7:07 PM
#5

#4 låter vettigt! :)

[Thiah]
7/17/14, 7:10 PM
#6

Ah skulle ju skriva mera men mobilen hann före. .. Joel har som tur är kusiner där den äldsta är 5 mån äldre än honom så jag hoppas vi alla kommer ha lite samma tankar runt godis och tårta ,åtminstone i början.

Annons:
Emelie-E
7/17/14, 7:12 PM
#7

Sonen på 3.5 år får äta det han vill av godis, kakor och tårta när det är kalas. Men det är inte ofta som han äter av det ändå, finns ju så mycket annat kul att göra på kalas, som att leka med alla kusiner! :)

PogoPedagog
7/17/14, 9:39 PM
#8

Vår 1,5-åring äter inte godis men får äta kakor och tårta men vi försöker hålla nere mängden. Han brukar få en hård kaka eller kex som tar lång tid att äta.

Destany
7/17/14, 9:53 PM
#9

Tårta får han o han har smakat choklad men inget annat godis . Han är 13 mån.

[WickedAlly]
7/17/14, 11:15 PM
#10

Nu är ju Wille bara bebis än men vi här hemma är överens om att det inte blir något godis eller sånt förrän han är gammal nog att be om att få smaka själv. Vi kommer inte att erbjuda honom innan, ingen av oss ser någon mening med det. 

Och jag ser hellre att han äter en bulle än godis. Just godis ska vi försöka undvika så länge vi kan, men med det inte sagt att vi kommer rycka kalas-godispåsen ur nävarna på honom. Tror på att man kan hitta en skön balans där mellan :)

[TanatosNyx]
7/18/14, 1:12 AM
#11

Nu har jag ingen knodd än, men delar mina tankar hur jag kommer göra.

När barnet äter vanlig barnmat utan knussel kan h*n få smaka godis och tårta vid särskilda tillfällen. Jag tycker det är viktigt att barnet får vara med och smaka, och att lära sig äta lagom och att sen är det bra. Jag tror det är en bra väg att gå för att få en sund syn på "skräp" redan från start. Just att man kan unna sig, ta lagom, njuta av det och sen tacka och vara nöjd.

ChristineL
7/18/14, 10:10 AM
#12

Hon fick tårta när hon fyllde ett år, det är det enda kalaset hon har varit på, är snart 14 månader. Jag svarade alternativ 1, så ofta går vi inte på kalas så en liten tårtbit/glass skadar inte. Men det är vid särskilda tillfällen det ges sötsaker i framtiden och inget till vardags.

Intehärutandär
7/18/14, 1:35 PM
#13

Min son 15 år, äter gosaker då det bjuds. Han kan också tacka nej för han vet att det är något som inte faller i smaken. Han var över året innan han fick kakor o annat fikabröd.

Annons:
Tusen
7/18/14, 4:17 PM
#14

Mina barn är vuxna och vår uppfostran gällande godis, kakor och dyl. var att avdramatisera det hela. Vi hade alltid frukt av olika sorter hemma och när vi skulle göra det extra mysigt fick barnen själva välja sin favoritfrukt i affären för att sedan kunna smaska på den då det var "fredagsmys". 
Vi förbjöd aldrig varken godis, kakor eller bullar men vi hade sällan eller aldrig något sådant hemma. Dock fick de alltid godis och sån´t av mor- och farföräldrarna då de var hemma hos dem och hälsade på.
Då dessa inte bor i samma stad som vi, blev godis- och kak-tillfällena väldigt sällsynta.  
Något lördagsgodis eller liknande har vi aldrig haft eftersom de istället fick frukt till dessa tillfällen. Godis, kakor, tårtor och liknande har heller inte varit lika uppskattat av våra barn under deras uppväxt. En klase vindruvor stod mycket högre i kurs.

Någon åldersgräns hade vi heller aldrig för detta till våra barn då det aldrig var aktuellt innan de själv bad om att få smaka.

I dagens läge är de vuxna alla tre. Ingen av dem är särskilt förtjusta i chips, godis, kakor eller liknande.  De äter det men föredrar fortfarande frukt.

Jag tror på att om godis och andra sötsaker används som belöning, tröst eller festligheter så blir det sammankopplat. Ersätt allt med frukt i stället och låt sötsakerna var ett inslag lika väl som pannkakor eller fiskbullar. Det finns - det serveras ibland - och inget är märkvärdigt kring detta.

JossanH
7/20/14, 5:29 PM
#15

Har en tjej som snart blir 2 år. Godis har hon aldrig smakat, bara ätit mest bär och grädde från tårta någon enstaka gång och somnat glass några gånger. Aldrig ätit kakor men smakat på bulle. Har aldrig smakat saft eller läsk. Hon älskar frukt och bär så varför erbjuda massa "skräp" när det finns så mycket bättre alternativ som hon tycker om? Jag vill helt enkelt inte förgifta mitt barn med mina dåliga vanor i så tidig ålder. Så länge det går att undvika kommer vi undvika det. Än så länge har det inte varit något problem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
7/22/14, 9:40 PM
#16

Billy fick tårta på sitt ettårskalas och kommer att få  smaka fika på´alla framtida kalas också. Godis får han dock vänta lite med.

Upp till toppen
Annons: