Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 4880 ggr
AnnaFagerell
2014-07-08 21:11

stelkramp

Hur länge varar stelkrampsvaccin på barn? 

Min son som snart blir 4 blev biten av ett barn på förskolan idag. Märket är nu ganska rött men inte svullet. Har han fullgott stelkrampsskydd?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
2014-07-08 21:12
#1

Jag menar eftersom han fått sina sprutor som han ska

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2014-07-09 16:00
#2

Om man får skydd eller inte från vaccin kan man aldrig veta utan ett antikroppstest och även de med antikroppar kan bli sjuka av det de vaccineras emot, så säker kan man aldrig vara. Vissa bildar inga antikroppar medan andra gör det. Sedan bör man kanske veta hur man får stelkramp och när det finns risk för det. Stelkramps bakterier kan finnas i djurs avföring och i jorden tex. De kräver en totalt syrefattig miljö för att kunna leva så i störst riskzoon är alltså djupa sår, som inte får blöda ur, utan läker och stänger inne bakterien. Stelkramp kan man inte få av ett människobett, men man kan få rejäla infektioner pga de många andra bekterier som finns i munnen på en människa, så börjar det bli rött och till sist kanske svullet så bör det kollas upp!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2014-07-09 21:14
#3

#2 Har pratat med barnmottagningen idag och var du fått det ifrån att man inte kan få stelkramp av människobett det undrar jag… För man kan få stelkramp av alla sår.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Emmmie
2014-07-09 22:04
#4

Alla sår kan utgöra en inkörsport för stelkrampsbakterier, men att det är ett människo-eller djurbett ökar inte risken för stelkramp,  stelkrampsbakterier finns inte i munhålan.

JossanH
2014-07-09 22:19
[TanatosNyx]
2014-07-09 22:54
#6

#4 jo djurbett är en klart ökad risk. T.ex. hundar har en ökad risk för att ha stelkrampsbakterier i munnen.

Annons:
CelsiusT
2014-07-10 10:21
#7

#6 Och katter är värre än hundar att bli biten av. Mer sällan (men inte ovanligt) som hundar har stelkrampsbakterier (eller andra farliga bakterier) men däremot så är det riktigt riktigt farligt att bli biten av en katt. 

Och finns det hästar i närheten så är det än värre, i och omkring stall ska man vara väldigt noga med sina småsår.

Medarbetare på westernridning.ifokus

soundtrack
2014-07-10 12:04
#8

Och jag kan inflika att stelkramp är verkligen en sjukdom man INTE vill få, kan sluta riktigt illa med låååång sjukhusvistelse…

[TanatosNyx]
2014-07-10 16:07
#9

#7 Japp, jag vet. Tog just hund som exempel då många säger att "hunden är så ren i munnen, hundbett är ofarliga". Tog två flugor i en smäll så att säga. 😛

CelsiusT
2014-07-10 18:19
#10

#9 Hundar är väldigt rena i munnen och oftast är hundbett ofarliga. Men såklart kan dom ha bakterier i munnen, beror ju på vad dom gjort med munnen precis innan dom biter. Har dom ätit hästskit tex så är det ju hög risk för stelkramp. Och blir det fickor eller djupa sår så kan det också bli farligt då bakterierna får fäste och kanske inte spolas ut av sig självt. Men oftast är hundbett ganska harmlösa. Men däremot kattbett ska man alltid åka in med, för det är väldigt hög risk på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2014-07-10 20:01
#11

#0 Din oro kan jag förstå fullt. 

Har man inte ett skydd sedan tidigare behöver man vaccineras vid tre tillfällen. För att få ett bra skydd rekommenderar vaccintillverkarna att man får

  • de två första doserna med en till två månaders mellanrum

  • den tredje dosen sex till tolv månader efter den första. 

  • Får man en fjärde dos fem till tio år efter den tredje dosen har man skydd mot stelkramp i 20 år

    Detta betyder alltså att din fyraåring har fullgott skydd mot stelkramp om h*n genomgått det vanliga vaccinationsprogrammet för barn i Sverige.

Då stelkrampsbakterierna finns i jorden och i avföring så skall det inte vara någon risk för stelkramp  alls. 

Blir man däremot biten av ett djur (hund, katt eller häst) skulle jag däremot absolut uppsöka sjukhus.  Även om det påstås att hundar är renliga i munnen (vilket jag personligen är väldigt tveksam kring) så äter den gärna rent mycket smuts, jord och avföring. Häst och katt tror jag är lättare att förstå då hästar är betande djur (och lät får i sig bakterier just därför) och katter äter väldigt gärna råttor och andra smådjur som lever nära jorden och dess bakterier.

AnnaFagerell
2014-07-10 21:22
#12

#8 Det kan leda till döden sa dom på barnmott. 

Min fråga var ju då inte hur vida man får stelkramp av människobett eller ej, men tack ändå. ALLA sår kan leda till stelkramp. 

#11 Många små barn äter ju sand och jord… Sen leker ju barnen ute även efter ett människobett och har ju då såret. Blir ju ganska djupt sår. 

Fick reda på på barnmott att han har fullgott skydd. Däremot behövde jag vaccineras =) 20 år sedan sist och har ett utsatt arbete så jag får åka iväg istället =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

CelsiusT
2014-07-10 23:38
#13

#11 Fast det är allt väldigt olika om hundar äter "smuts, jord och avföring", det är ju inte direkt något vanligt för hundar att dom gör det. Även om det såklart finns dom som gör det. 

Har blivit biten av hund många gånger och på samtliga VC jag besökt så har dom varit väldigt lugna med det, men dom varnar alltid för kattbett. Min kompis blev biten i handen av sin katt vid skötsel av den, hon tyckte inte det såg farligt ut så hon tvättade och väntade till dagen efter. Dagen efter var hon jättesjuk och bettet var väldigt svullet. Dom sa det på VC när hon kom in att det är jättefarligt med kattbett och att det inte bör vänta till dagen efter.

Hästbett skulle jag nog inte heller vara så orolig för. Dom har ju platta tänder så det blir sällan att det går hål och går det hål så blöder det för det blir inte djupt så som et kattbett eller hundbett blir. Dock finns det oerhört mycket stelkrampsbakterier i och omkring hästar så även om man inte träffar hästarna utan bara går in i stallet så ska man vara noga med sina småsår (oavsett hur dom uppstått, bakterierna kan komma in i efterhand).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[TanatosNyx]
2014-07-10 23:45
#14

VC är ju lite som dom är… Jag är uppvuxen med en VC som sa att människobett var de farligaste betten, de var riktigt bråttom med stelkrampsvaccin där, men katter var ingen större fara. Vänta och se liksom. När jag sökte akut då jag blev biten av ett exotiskt djur så kollade dom inte ens upp det och hade ingen aaaaning. Det blev en fingertuta på och tack och hej..  Det slutade på akuten och vrålstark antibiotika. Så just VC ger jag inte ett ruttet rävöre för 🤐

AnnaFagerell
2014-07-11 06:01
#15

Jag har blivit ganska hårt biten av hästar, det går visst hål. Blivit sparkad och fick halva benet avsparkad och fick då stelkrampsspruta…  Katten har bitit mig flera gånger… Blivit biten av hund också och fick då också spruta för man ville vara extra försiktig. Det är bara det att när det väl hänt nåt och man får spruta så är det ju för sent. skyddet ska ju vara där innan… 

#14 Det gör inte jag heller… Ringde 1177 när min son fått borrelia en fre em. Dom tyckte det kunde vänta till måndagen… Fick tag i en doktor som gav honom antibiotika.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

CelsiusT
2014-07-11 10:20
#16

#14 Ja fast när många VC/akutmottagnignar säger samma sak så är jag rätt benägen att köpa det, det är liksom inte en gång det hänt ;P

#15 Visst kan man bli biten så att det går hål även av en häst, aldrig påstått annat. Men det är inte så vanligt att det går hål och när det går hål så blir det inte så djupa hål som om du blir biten av en katt, eftersom hästen har platta tänder. Och visst kan man bli sparkad så det går hål, som jag skrev så är alla sår i och omkring hästar/stall väldigt utsatta. 

Många gånger ger dom ju stelkrampsspruta "om ifall att" när man fått ett bett.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ketang
2014-09-16 12:42
#17

Stelkrampsvaccinet hjälper INTE att ta när skadan redan skett. Då ska man istället be att få immunglobulin som är antikroppar mot stelkramp. Och med tanke på att det är max ett stelkrampsfall/år och inga dödsfall på extremt länge, PLUS att det är extremt många som inte regelbundet går och förnyar sitt "skydd" och därmed lever helt utan skydd så behöver man inte vara speciellt orolig för att få stelkramp. Vården däremot har inte satt sig in i sin egen statistik och gör som läkemedelsföretagen lärt dom, dvs  vaccinerar när det är försent. Dom är duktiga på att skrämma upp folk och dåliga på att följa upp patienterna som dom gett stelkrampsspruta till så många får bara en i samband med besök på akuten och sen inga fler vilket inte ger det skydd som påstås efter som man behöver ta tre sprutor.

Upp till toppen
Annons: