Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2803 ggr
[Tess86]
2014-04-14 20:04

Påskägg

Påsken närmar sig. Vad får era barn i påskägget? Hur får de ägget, i handen bara eller göms ägget, eller något annat klurigt? Eller får de någonting annat än ett påskägg? Skriv gärna också hur gamla barnen är.

Annons:
[Tess86]
2014-04-14 20:08
#1

Billy får i år ett stort, gult påskägg. I ägget har jag stoppat en traktor till sandlådan (han har fått en alldeles ny sandlåda och har inte så många sandleksaker ännu) och en burk med såpbubblor (han kan ju såklart inte blåsa dem själv ännu men jag tänkte att han kanske kommer att uppskatta att titta på dem). 

Han får ägget i famnen i år men när han blir större kommer jag att gömma det och göra äggletning för honom (antingen med skattkarta eller med ledtrådar). Det var höjdpunkten för mig när jag var liten, att leta efter ägget. När han blir större kommer han också att få godis i ägget och någon liten present. 

Billy är 9 månader gammal.

Ria74
2014-04-14 20:22
#2

Molly får en leksaksmobiltelefon, hon formligen älskar min nämligen 😉

Hittade en med massor av olika ljud som hon kan trycka på. Sen får hon lite kläder, men det lägger jag inte i ett ägg utan det får hon ändå.

När hon blir äldre kommer det nog att finnas något gott i ägget med. Har aldrig tänkt på skattjakt till ägget, tack för tipset Tess86 👍

Molly är 9 månader.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2014-04-14 20:35
#3

Nova är 10, 5 månad gammal och kommer få ett påskägg med nånting i, vi har inte köpt nåt än men nån liten leksak blir det. Hon får det direkt i famnen, vet inte hur vi kommer göra i framtiden.

[AmandaO]
2014-04-14 20:36
#4

Snuffsan kommer få ett stort påskägg, som kommer att placeras ut någonstans i lägenheten. Hon får helt enkelt stöta på det av en slump :) I ägget finns det fyra leksaker, kommer även finnas smörgåsrån och något annat smarrigt =)

[Tess86]
2014-04-14 20:41
#5

#2 Billy fick en leksaksmobiltelefon av farmor i julklapp, den har en massa knappar med olika ljud men inte utstående knappar utan den ser mer ut som en smartphone. När han fick den kunde han inte trycka på knapparna ännu men nu gillar han den, så Molly kommer säkert också att gilla sin! 

Jag minns särskilt en påskäggsjakt när jag var liten. Vi firade i Norrland hos våra släktingar och det var väl sisådär en meter snö ute. Jag och min syster fick en varsin spade och ledtråden att äggen låg vid en husknut. Till saken hör att det på tomten fanns sex hus och ett par av dem hade utstickande delar, alltså fler än fyra knutar. Vi hade varit ute och lekt över hela tomten, det låg uppskottade högar och ras från taken överallt, så det gick inte att leta efter nya fotspår heller. Det året fick vi jobba för godiset!

Intehärutandär
2014-04-14 22:50
#6

Min tonåring får ett ägg av mig att fylla själv ( med slant från mig). Då han var mindre hade vi skattjakt.

Annons:
[Tess86]
2014-04-14 22:56
#7

#6 Ja, det brukar vara mest uppskattat av tonåringar :)

Emelie-E
2014-04-15 10:09
#8

Sonen är 3 år och första påsken han var med var han ca 5 månader och fick bara någon leksak i sitt ägg. De andra åren så han han fått godis i + någon liten leksak och då har han även fått leta efter sina ägg. I år är jag osäker på hur allt blir, men godis i ägget kommer han iaf få och troligtvis kommer han få det i handen då vi numera bor i ett väldigt barntätt område så att gömma ägget ute är inte att föredra och att gömma det inne är inte det bästa heller. Men tror han blir glad i vilket fall, han har tjötat om påskägg nu sen de började sälja sånt i affärerna :P

JossanH
2014-04-15 11:55
#9

Förra året var dottern runt 8-9 mån och då fick hon ett påskägg av sin mormor och morfar och ett av farmor och farfar. Båda innehöll klädesplagg och en slant/leksak. I år är hon 20 mån och jag tror att hon kommer få ett ägg av oss med lite torkad frukt, leksak och kanske hemmagjorda barnvänliga kakor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
2014-04-15 23:18
#10

#8 Mina föräldrar (läs mamma :P ) brukade vissa år gömma min och syrrans ägg inomhus och det funkade det också, fast vi var nog lite större då än 3 år. En 3-åring kanske röjer lite för mycket i sitt letande för att det ska funka. Men man kan ju alltid "gömma" ägget synligt om man vill, och säga åt barnet att titta efter ägget, man kan ju kanske påminna om att det syns någonstans. D.v.s. om nu barnet verkligen uppskattar att leta ägg, annars är det ju inget måste.

#9 Smarta tips på nyttigt "godis"! Jag funderade på något ätbart i sonens ägg också, men han är ju bara 9 månader så jag tror inte att han bryr sig så mycket. Men hemmagjorda, nyttiga kakor är ju ett perfekt alternativ till nästa påsk :)

I dag kom mormor och morfar förbi med ett enormt ägg till sonen, så jag misstänker att han får leksaker där i också. Vi öppnar det ägget också på påskafton.

Destany
2014-04-16 21:28
#11

Oscar ska få en liten leksak i sitt ägg och han får det i famnen i åt. Han är 10 mån. Av farmor o farfar fick han strumpor o jag vet att han får nåt av sin mormor o morfar också men vet ej vad

[Tess86]
2014-04-16 21:43
#12

Det är många bebbar här inne som är ungefär lika gamla. Det är roligt :) Kul också att många anstränger sig och fixar ägg även till de små!

Velinga1984
2014-04-17 14:24
#13

Min store på 9,5 år får leksaker i sitt ägg av mig. Både från ridskolan och mormor får han med godis i. Liten får inget av oss men nånting av mormor. Båda barnen får på påskafton :)

Annons:
jmkforlajjf
2014-04-18 20:39
#14

Min lilla tjej på 22 månader får ett kinderägg och en liten skål majskrokar ;-) dock kommer hon få fler påskägg av andra i familjen med kinderägg, så då får hon väl 1 varje lördag som lördagsgodis antar jag :P om jag inte "råkar" äta upp dom själv hahaha ;)

Svarttusch
2014-04-19 13:29
#15

Mina barn får leta efter påskäggen. Femåringen ganska självgående med lite ledtrådar, ettåringen kommer behöva lite mer hjälp dock ;) Femåringen får sitt favoritgodis som han ändå fått för att det är lördag. Ettåringen är allergisk mot mjölk efter en magsjuka så han får popcorn som han är tokig i. De har även fått ett ägg av mormor och då har stora pojken fått sitt favoritgodis och lilla pojken bragokex.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Praefatio
2014-04-19 23:03
#16

Åh, påskägg! Vilka minnen man kan få. Nu ligger mitt barn fortfarande i magen men jag tänker nog inte börja med påskägg förrän hen är stor nog att få leta, för liksom många andra har själva skattjakten alltid varit det viktigaste för mig! I ägget lär det i första hand ligga någon rolig leksak, i andra hand något smaskigt att tugga på och vad det är anpassar man varje år. Småkakor, nötter, smaskiga äppelringar, hemkokt kola… Köpt lösgodis äter vi väldigt sällan här hemma så det lär det inte bli.

Mitt livs mest minnesvärda påskägg fick jag när jag blev lite äldre. Det var världens mest awesome grej: Ett kinderägg med en hundralapp i istället för leksak. Min pappa har alltid varit väldigt pillig och pysslig, så han hade köpt ett kinderägg, försiktigt tagit av folien, skurit upp ägget med en skalpell, bytt ut leksaken mot pengar och sedan försiktigt smält kanterna på ägget och satt ihop det igen. Sedan hade han satt på folien så att ägget såg orört ut 😃 Förstå vilken chock när man, typ tolv år gammal, öppnar ett "sketet gammalt kinderägg" och, som genom magi, får en hundring istället!

JossanH
2014-04-20 08:00
#17

Det blev inget ägg från oss, däremot fick min tjej välja sig en leksak på Coop när vi var där och handlade. Och vilken förvåning när hon fick välja något :D Valde en liten docka för 40:- och var så stolt när hon lämnade fram den för att den skulle betalas :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
2014-04-22 09:54
#18

Nu är ju påsken förbi och vår son fick ju nästan julafton. Av oss fick han ägget med en grävskopa till trädgården och såpbubblor. Av moster fick han ett paket med sex par halkstrumpor som såg ut som olika slags skor (otroligt söta!) och olika roliga, mjuka, färgglada och håriga bollar på snöre att pilla med. Och av mormor och morfar fick han ett enormt ägg med body och byxor, tre små kartongböcker, en leksaksbil som piper om man trycker på gubben i och en liten mjukispåskkyckling. På torsdag kommer farfar och faster hit så då blir det säkert fler presenter. Farfar har inte träffat Billy på fem månader så därifrån kommer det presenter från USA.

[Tess86]
2014-04-22 09:54
#19

#16 Vilken rolig idé med kinderägget, otroligt kreativt och ambitiöst :D

Praefatio
2014-04-22 11:24
#20

#19 Kreativa och ambitiösa var bara förnamnet på min pappa och hans fru när jag var liten. De gillade helt enkelt hela grejen med att hitta på knäppa lösningar och sätta lite guldkant på tillvaron. Väldigt roligt, speciellt när jag idag vet att de hade extremt dåligt med pengar! Båda var studenter men det märkte jag aldrig av, i mina ögon var de rena trollkarlarna. Mina klasskompisar från lågstadiet pratar fortfarande om mina barnkalas, kan jag säga… Det är grymt att ha så fina förebilder nu när jag själv ska bli mamma,

Annons:
[Tess86]
2014-04-23 09:39
#21

#20 Det är ju helt underbart, att kunna göra så fina presenter och kalas på lite pengar, att det verkligen blev minnesvärda kalas! Det borde alla ta efter, oavsett om man har mycket eller lite pengar, inte för att spara pengar men för att spara resurser och skapa nya värderingar, det är inte alltid det som kostar mest som är bäst.

Praefatio
2014-04-23 18:09
#22

#21 Nej, det har du verkligen rätt i. Det dyraste är sällan det mest minnesvärda. Jag minns väldigt lite av vad jag hade för prylar när jag var liten och de få, dyra utlandsresor vi gjorde är mest ett blurr av diffusa minnen. Det jag verkligen minns är när vi var ute i skogen och "ropade på räven", byggde snögrottor tillsammans under snöstormen -95, tog färjan ut och badade i skärgården… Sådant som handlar om att de tog sig tid att vara med mig, inte sådant som kostade. Det är nyttigt att komma ihåg att det finaste man kan ge sina barn är omtanke, tid och kärlek! :) Det har alla råd med.

Förlåt, nu blev det väldans off-topic, nu vill jag få fler bra tips på vad man kan lägga i påskägget!

Svarttusch
2014-04-23 21:46
#23

Jag gillar för övrigt hur min sons förskola gjorde. En av pedagogerna var utklädd till påskharen och berättade att hen gömt  ägg på gården som de fick leta upp. Som present av påskharen fick de även färg att måla äggen med. För äggen de hittade var helt vanliga kokta hönsägg. Så gick de in, målade äggen och sen åt de ägget de målat tillsammans med resten av påsklunchen (som var lagad från grunden av kocken som håller till i samma hus).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Tess86]
2014-04-23 21:58
#24

#23 Det var en gullig och rolig idé när man inte vill ge barnen godis :)

Patriszija
2014-04-24 13:53
#25

Dottern på 2år fick leta efter sitt ägg inomhus (pga dåligt väder) och i det låg såpbubblor, russin, fruktpuré, nappar med roliga texter på och en klubba :). Sedan fick hon leta påskägg hos sin mormor och morfar också och där i låg en docka, en snuttis samt spann och spade.

[Tess86]
2014-04-24 19:28
#26

#25 Vilka fina presenter hon fick i påskägget, och kul att hon fick leta också. Nästa år är sonen ett år och nio månader, så då kanske han också klarar av att leta ägg :)

Ria74
2014-04-24 21:34
#27

Molly blev totalt förälskad i sin "mobiltelefon" hon till och med sov med den i handen :)

Av mormor och morfar fick hon pengar och av farmor och farfar fick hon en anka man kan dra i ett snöre efter sig i sitt påskägg.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Tess86]
2014-04-24 22:34
#28

#27 Vad kul att hon gillade mobiltelefonen så mycket, gullunge! :)

Upp till toppen
Annons: