Annons:
Etikett10-amning
Läst 1613 ggr
[Murvel]
4/14/14, 12:37 PM

Kaffe = ok eller inte?

Är det oproblematiskt att dricka kaffe under graviditet och Amning? Går koffeinet ut i blodet/mjöken? Finns det några restriktioner?

Drack ni kaffe?

Annons:
[Thiah]
4/14/14, 12:39 PM
#1

Det sägs att man inte ska dricka mycket koffein för det ökar risken för missfall. Man kan dricka ungefär 3 koppar kaffe om man vill. 

Jag drack kaffe eller coca cola hela min graviditet (i måttliga mängder) men jag vet att det finns de som inte alls dricker något med koffein i . 

Tänk på att även te kan innehålla koffein.

VildaVittra
4/14/14, 12:42 PM
#2

Choklad (speciellt mörk) innehåller även det koffein.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PogoPedagog
4/14/14, 12:56 PM
#3

I Sverige rekommenderas man inte dricka mer än två koppar kaffe per dag. Värt att tänka på är att även te innehåller koffein och dricker man mycket te kanske man ska hålla sig till en kopp kaffe per dag.

Sedan finns det vissa studier som tyder på att även små mängder kaffe ökar risken för saker som låg födelsevikt och för tidig födsel men antagligen är riskökningen så pass liten eftersom man inte har ändrat rekommendationerna.

Ria74
4/14/14, 4:54 PM
#4

Under Amning finns det inga restriktioner av kaffe, men man ska tänka på att allt man äter går över i modersmjölken. Koffein är ju stimulerande så blir ditt barn uppe i varv och har svårt att sova ska man kanske tänka över sitt koffeinintag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
4/14/14, 7:53 PM
#5

Jag drack inget kaffe under graviditeten. Om jag drack te unnade jag mig någon gång ibland grönt te men oftast rött. Jag är lite svag för coca cola och smakade det någon gång ibland men eftersom jag försökte minska intaget av socker och E-ämnen också så drack jag inte så mycket läsk alls.

CelsiusT
4/15/14, 9:32 AM
#6

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.
Källa: Svenska Livsmedelsverket

Själv resonerar jag som så att jag är inte kaffedrickare så jag behöver inte dricka kaffe för att må bra, så jag skippar det mer eller mindre helt. Tror inte jag har druckit en enda kopp den här graviditeten vad jag kan minnas. Dock dricker jag då gärna te som sällskapsdryck (förr drack jag kaffe när man skulle fika) eftersom te innehåller lägre halter koffein, och jag väljer dessutom gärna örtte eller gröna teer som innehåller än mindre halter koffein. Inne på te.ifokus finns en artikel om koffein i olika tesorter, det varierar en del. Cola har jag druckit några gånger under graviditeten, men inte ofta och då max 2 glas (blir dessutom så otroligt bubblig i magen av kolsyra så jag gillar inte det över lag, håller mig normalt till vatten). För mig känns det onödigt att hälla i sig koffein i onödan när man vet att det kan vara skadligt, men man vet inte riktigt hur skadligt och inte heller riktigt säkert i vilka mängder. Men man vet att större mängder är skadligt. Så känns lika bra att dra ner rejält på det, tror dessutom jag mår bättre av det själv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
tlover
6/16/14, 8:06 AM
#7

Allt te (men inte alla örtteer) innehåller koffein, jag undvek te helt i början av graviditeten men när jag fick väldigt lågt blodtryck så började jag dricka lite igen däremot hade jag blivit van att inte dricka te så jag dricker inte lika ofta, en gång/dag eller inte alls är det vanliga (däremot dricker jag flera koppar per gång men dom kopparna är ca 1-1½dl stora inte 2-2½ som vanliga är).

Sen har jag aldrig druckit te på kvällen så det blir kanske inte så hemskt om jag fortsätter i samma mängd då jag börjar amma.

Här är artikeln om koffein i te som jag skrivit.

l'm back

Upp till toppen
Annons: