Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 681 ggr
Lisemarie
2014-04-14 06:04

Gröt

När började era barn äta gröt? Det finns ju gröt "från 4 månader", men ska verkligen en 4-månaders äta gröt?

Annons:
Gnuttan
2014-04-14 07:58
#1

Vi började ge Fabian små smakportioner av gröt när han var ca 5 månader.

ChristineL
2014-04-14 08:57
#2

Samma som #1 här, Nova fick smaka nån sked. Ett tips är att göra den lösare än enligt förpackningen då barnet ju är van vid flytande.

Ria74
2014-04-14 10:10
#3

Molly började smaka gröt vid 4 månaders ålder, men det var en tesked kanske en gång i veckan i början.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[AmandaO]
2014-04-14 10:27
#4

Min dotter började äta gröt vid 4månader. Hon älskade det och åt så mycket hon ville av en skål. Ingen smakis för hennes del alltså. Sen dess har hon fått det varje kväll.

MusCarro
2014-04-14 10:31
#5

Lillan började smaka på gröt strax innan fyra månader, när hon väl var fyra månader så kunde hon äta hela portioner då hon älskar gröten! Hon gillar när det är lite mer "matigt" än rinnande och när hon måste tugga lite 🙂

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Lisemarie
2014-04-14 11:07
#6

Det är alltså okej att börja med gröt så pass tidigt? Då ska jag nog köpa hem ett paket och se vad han tycker om det.

Annons:
Velinga1984
2014-04-14 12:52
#7

Min minste på 4 månader provsmakar gröt ibland, han får då Semper mild gröt ris havre. Vi köpte den eftersom den var utan socker. Sonen är inte så förtjust i den utan äter mer annan mat när erbjudande ges.

PogoPedagog
2014-04-14 12:52
#8

Man rekommenderar ju enbart smaksensationer av allt från 4 mån. Dvs någonting mellan ett kryddmått och en tesked. När de sen blir 6 mån rekommenderas man börja med smakportioner, vilket alltså är att man börjar med en tesked och sedan försiktigt ökar mängden. Gröt är ju mat och ska därför ges på samma sätt.

Innan de är sex månader har de inte något som helst behov av annat än bröstmjölk/ ersättning.

Vi fuskade lite och började ge ca en halv portion gröt när Bastian var runt 5 och en halv månad eftersom jag började jobba då och hade svårt att pumpa tillräckligt mycket.

[Tess86]
2014-04-14 19:59
#9

Billy fick smaka gröt vid 4 månader, men då fick han smaka spetsen på en tesked, ibland ett par teskedar eftersom det mesta rann ut igen. 

Det är lite dumt att barnmatsföretagen skriver "från 4 månader" för de ska ju inte äta gröten då, bara provsmaka på tungan. Anledningen till att man inte ger mer är både för att magen och tarmarna inte är redo ännu och för att det inte får ta upp plats från modersmjölken/ersättningen. Barn under 4 månader får alltså inte äta sig mätta på annat än Amning eller ersättning. Och även om de inte blir mätta på t.ex. en halv portion så innebär det ju att de kommer amma/dricka mindre ur flaskan vid nästa matning. 

På paketen står det hur man blandar en smakportion och hur man blandar en vanlig portion, men inte ens en smakportion (enligt paketet) bör alltså en 4 månaders äta.

Upp till toppen
Annons: