Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1753 ggr
Ria74
2013-11-16 22:50

Dop

Har ni döpt era barn? Var döpte ni era barn, kyrkan eller annan plats?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2013-11-16 22:59
#1

Min dotter ska döpas nästa söndag i kyrkan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mabrotnosh
2013-11-16 23:04
#2

Våran dotter ska döpas den 22 december. Hon kommer döpas i kyrkan vid lunch och vi kommer bjuda på smörgås och lite advent fika. Hur gör ni?

Ria74
2013-11-16 23:08
#3

#2 Molly kommer att döpas klockan 13 och efteråt bjuder vi på smörgåstårta och vanlig tårta i församlingshemmet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2013-11-16 23:15
#4

Vi är inte troende- alls- så för oss kändes det fel att ha ett dop i kyrkan precis som det skulle kännas fel att gifta sig där. Vi hade en liten namngivelse i samband med hennes 1 års kalas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2013-11-17 05:52
#5

Döpte vår son 6/10-13 o efteråt hade vi smörgåstårta o tårta i församlingshemmet.

AnnaFagerell
2013-11-17 06:41
#6

Mina två större barn är döpta i kyrkan och min minsting som är 3 är döpt i hemmet.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
ChristineL
2013-11-17 08:59
#7

Har inte döpt Nova, vi hade en borgerlig namnceremoni/barnvälkomnande.

PogoPedagog
2013-11-17 09:32
#8

Vi har inte döpt. Sambons föräldrar hade nog velat se ett dop men är egentligen inte troende de heller utan bara för traditionens skull. Vi vill inte heller ha någon namngivningsceremoni för jag ser ingen poäng med det  samt tyckte det skulle ara för stort jobb att ordna något liknande när man precis håller på att vänja sig vid att blivit förälder.

Velinga1984
2013-11-17 09:34
#9

Sonen är döpt, med bebis har vi inte bestämt vilket än.

jmkforlajjf
2013-11-17 10:38
#10

Vi döpte våran dotter när hon var 8 månader i kyrka. Är inte heller troende, men det är en tradition och skall så förbli! :-) hade världens finaste dopklänning som första gången användes av min mamma för över 40 år sen, och den är fortfarande i perfekt skick! Har även använts av mina mostrar, mig själv när jag föddes samt mina kusiner. Tyckte de va jättemysigt och fint att ha dop. Tycker om kyrkan! Kommer även döpa framtida barn :) efteråt hade vi fika som min farmor och en väninna till henne hade ordnat i en församlingslokal, och det var verkligen jättefint! Så jag var helt och hållet nöjd =)

Anne.K
2013-11-17 10:40
#11

Våran dotter har vi inte döpt då vi inte är troende. Vi har inte heller gjort någon namngivelsecermoni då jag inte förstod vitsen med att göra något sånt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Zorita]
2013-11-17 12:06
#12

Vi kommer inte döpa vår son eftersom vi inte är kristna. Kanske kör vi nån ceremoni eller nåt till sommaren, men det får vi se då. Känns lite omständigt med namngivningsceremoni eftersom våra släkter är så utspridda.

NinniH
2013-11-17 14:44
#13

Vi kommer inte döpa honom och troligen blir det ingen namngivningsceremoni heller.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
regskylt
2013-11-17 18:45
#14

Nej min dotter är inte döpt då jag är jude och hennes pappa är ateist.

OlgaMaria
2013-11-17 20:41
#15

Våra barn är inte döpta. Vi tror på att döpa sig som vuxen (större) ifall man själv vill vara kristen. Dopet är en bekräftelse på tro för oss, och då blir det orimligt att döpa bebisar. Däremot är barnen välsignade i kyrkan och då bjöd vi vänner och familj på fika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tess86]
2013-11-17 21:00
#16

Vi döpte vår son. Både jag och min man är fortfarande med i svenska kyrkan men ingen av oss är troende, vi döpte nog mer av tradition. Det var en massa att fixa inför dopet men jag är så glad för att vi gjorde det, det blev en fantastiskt fin dag. Vi hade en solist som sjöng "Det gåtfulla folket" i kyrkan, vi valde ut psalmerna "Det gungar så fint" och "Du som var den minstes vän" (som vi tyckte passade eftersom Billy är för tidigt född, och jag höll ett tal till Billy som jag är otroligt stolt över och glad att ha fått dela med mig av. Det var väldigt känslosamt och många av släktingarna grät för att de tyckte att det var så fint. Många i familjen hjälpte till med smörgåstårta och fika, pyntande av lokal och allt praktiskt under dagen. Vi fick så många fina presenter och kort till Billy, folk hade verkligen valt ut fina saker just till honom och det ska bli kul att visa honom när han blir äldre. Min syster hade skrivit en så fin text i hennes kort att alla började gråta en gång till. Det kom släktingar på min mans sida som jag inte träffat innan (trots att vi varit tillsammans i elva år) och de var så trevliga och fina. Billy stod verkligen i centrum hos alla på ett väldigt positivt vis. Det är en dag som jag kommer att minnas.

Rutan_
2013-11-17 21:51
#17

Vår stora är inte döpt och den lilla kommer inte heller att döpas.

TezzD
2013-11-19 20:07
#18

Döpta i kyrkan. Båda två. Enligt svensk tradition. Vill dom inte vara med i kyrkan sen så är dom fria att gå ur. Jag vill att mina barn får guds välsignelse traditionsenligt. 🙂 När dom sedan är stora nog att välja själva så är valet fritt och detta kommer jag dessutom att göra dom påminda om och även berätta att dom får göra precis som dom själva vill. När dom e bebisar så bestämmer ju vi föräldrar 😉

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Tina-A
2013-11-19 22:13
#19

Varken jag eller min man är troende så vi döpte därför heller inte. Känns faktiskt rätt falskt när vi själva inte har något med gud att göra, varför skulle vi då gå och be om guds välsignelse och välkomna henne in i någon kristen församling ingen av oss tror på…

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
2013-11-19 22:49
#20

Vi har inte döpt än men blir nog av någon gång, inte för att vi är troende utän mest för att jag tänker långsiktigt då det också finns nackdelar med att inte vara medlem i Svenska kyrkan tex kyrkligt giftemål, konfirmation, aktiviteter kyrkan erbjuder för barn och ungdomar, begravning, hyra kyrkans i lokaler mm allt sådant som man måste vara döpt för att få tillgång till.

Annons:
Mabrotnosh
2013-11-20 12:42
#21

Är heller ibte troende men tycker att kyrkan är en mysig plats att vistas på. Dopet är en stor grej i våran släkt. Vi har haft samma dop klänning till alla barn som föddes på 80 talet och efter det fram till idag. Alla namn och årtal finns broderade på klänningen vilket är ungefär 20 stycken nu. Alla är döpta och varför inte hålla på traditionerna. Våran dotter kommer döpas två dagar innan jul jag ville att kyrkan skulle vara julsmyckad då är den som finast och mysigast. Vill min dotter sen gå ur kyrkan får hon göra det men jag vill inte att det ska bli krångel för henne i framtiden om hon nu vill konfirmeras eller gifta sig i kyrkan. Anser att det är lättare att gå ur än att gå med.

PogoPedagog
2013-11-20 12:46
#22

#20 MItt barn är inte döpt men medlem i svenska kyrkan. Det går utmärkt, man fyller bara i en blankett om ansökan om medlemskap. Vi angav att vi inte ville döpa vår son nu utan att han skulle få välja själv i framtiden.

Som du säger finns det många fördelar med att vara medlem i svenska kyrkan. Jag tycker själv mycket om det arbete som svenska kyrkan gör med bistånd och liknande. Jag gillar dessutom deras variant av kristendom som mest fokuserar på ödmjukhet och kärlek. Synd bara att jag inte är troende för fem öre haha.

[WickedAlly]
2013-11-20 12:48
#23

#21 Vilken fin tradition med broderierna, det skulle jag vilja att min familj hade också. Men det är ju inte för sent att skapa en sådan i och för sig :)

Vår son kommer att döpas i kyrkan, jag läser till präst så det faller sig ju rätt naturligt för vår del. Maken är inte troende alls däremot men det är tradition i hans släkt att man döps i kyrkan. När kusinens son döptes i oktober blev maken tårögd för att det var så fint. Så vi har aldrig diskuterat OM vi ska, snarare vart och vad vi ska servera, haha. Bra att planera tidigt ;)

Ria74
2013-11-20 13:18
#24

För vår del är det också en tradition att döpas i kyrkan. Varken jag eller sambon är troende, men det känns ändå rätt att ha ett dop

Precis som #21 så har vi en dopklänning som många i släkten är döpt i. Jag själv är döpt i samma klänning som Molly kommer att använda så klänningen är snart 40 år gammal 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
2013-11-20 13:25
#25

#22 Det var ert val men konfirmation tex måste man vara döpt för att få. ;)

PogoPedagog
2013-11-20 13:54
#26

#25 Ja men i vissa samfund behövs det inte märkligt nog!  Men om man vill konfirmera sig kan man ju döpas precis innan, det är oxå ett alternativ, två av mina vänner gjorde så.

Ville bara berätta för folk att dop inte är ett måste för inträde i svenska kyrkan. Det är nämligen ganska få som vet om det:)

JossanH
2013-11-20 14:33
#27

#26 precis som du säger, man behöver ju inte vara döpt för att vara medlem i svenska kyrkan. Jag är konfirmerad och samma sak där - en av dom som var med döptes på konfirmerationslägret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Emelie-E
2013-11-20 15:23
#28

Jag ville så gärna döpa min son. Jag ser det som en fin tradition även om man inte är troende. Ville att han skulle ha samma dopklänning som jag hade haft, vi har också en som många på min pappas sida har haft och alla namn och datum är broderat på den, däribland mitt. Men min man var så starkt emot ett dop att jag fick ge vika. Ångrar det lite extra nu när jag läser i tråden här :/

[MyCassie]
2013-11-20 18:36
#29

#26 jaha, det fick inte jag lära mig när jag jobba på en kyrka. Men bra att veta.

Tina-A
2013-11-20 20:56
#30

#21: Vadå lättare att gå ut än med? Att gå med är ju skitlätt, ett dop kan du däremot aldrig få ogjort.

Jag är själv inte döpt och glad över att jag fick fatta det beslutet själv. Om min odöpta dotter vill konfimera sig eller vad hon nu vill göra så får hon jättegärna döpa sig och göra det hon vill när hon är stor nog att bestämma själv! Jag tänker inte tvångsdöpa mitt barn, det får hon faktiskt besluta själv.
Det är väldigt lätt att döpa sig så varför skulle man tvunget behöva påtvinga ett barn det som inte ens kan yttra en egen åsikt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
2013-11-20 21:02
#31

… Jag trodde man föddes in i svenska kyrkan?

PogoPedagog
2013-11-20 21:04
#32

#31 Japp innan svenska kyrkan och staten gick skilda vägar var det så. Det var väl än 10 år sen det hände?  Nu är det ett aktivt val man måste göra med nyfödda om man vill vara med.

ChristineL
2013-11-20 21:06
#33

#32 - Aha, ja men då var jag ju inte heeelt ute och cyklade :P

Mabrotnosh
2013-11-20 21:12
#34

Låter ni barnen välja kläder på morgonen också?

Annons:
Rutan_
2013-11-20 21:16
#35

#34 Ja.

[Zorita]
2013-11-20 21:17
#36

#34 Byter du religiös tillhörighet lika ofta som du byter kläder? :O

Mabrotnosh
2013-11-20 21:18
#37

Ok schysst 4 månader och kan välja kläder det låter toppen. Undra vad som är fel på mitt barn då som inte kan uttrycka sådan vilja.

ChristineL
2013-11-20 21:26
#38

#34 - Vart kom klädval in i bilden?

Lia
2013-11-20 21:33
#39

Jag har ingen åsikt i detta. Jag är själv döpt, men har inga planer på att varken aktivt döpa, eller aktivt låta bli att döpa mina framtida barn. Men jag måste kommentera ovan kommentarer! Jag kan förstå resonemanget att låta barnen döpa sig vid ett senare tillfälle på eget bevåg. Och jag kan då förstå tanken att dopet blir ett tvång som barnet eventuellt lider av senare. Jag förstår även resonemanget med att man som förälder bestämmer över barnet. Jag har som sagt inga åsikter där, men jag kan FÖRSTÅ. Däremot har jag väldigt svårt att förstå hur klädvalet skulle kunna ge barnet men för livet! Så den dumma kommentaren var väldigt OT.

TezzD
2013-11-20 21:36
#40

Jag tror dock inte att barn får men för livet för att dom döps… ni som blivit döpta men inte vill vara det nu i vuxenlivet, jag måste fråga, har ni fått bestående men?

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Lia
2013-11-20 21:45
#41

#40 Jag känner inte att jag bryr mig så mycket, då jag döptes enligt tradition, och inte pga tro. Men jag kan samtidigt känna: anledningen till att man döps är ju pga kristendomen - religionen. Men jag är inte religiös, och ABSOLUT inte mina föräldrar. Så det var ju totalt meningslöst. Men å andra sidan tänker jag igen - tradition! Alltså, jag hade lika gärna kunnat vara utan, men jag har inget emot att jag är döpt heller. Sen vidare har jag gjort valet att inte bekräfta mitt dop genom konfirmation.

Annons:
Ria74
2013-11-20 21:50
#42

Alla ni som är så emot dopet eftersom det är en kristen tradition. Hur ser ni på julen? Påsken? Skulle ni kunna tänka er att gifta er i kyrkan?

Det är ju kristna traditioner det också om man ska vara petnoga.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lia
2013-11-20 21:54
#43

#42 Jag svarar för mig själv här. Men ett dop bekräftas av en präst och där knyter det då samman med kristendomen - speciellt om man gör det i kyrkan. Samma med giftermålet. Därför kan man ju göra båda dessa borgerligt - men man kan fortfarande hålla fest.

Vad gäller julen eller påsken så har jag aldrig firat den på något kristligt vis, och det är på så vis inga kristna högtider för mig. Annat vore det om det poppade upp en präst i julstämningen eller om jag gick upp till kyrkan och tände ljus osv. Det handlar om vad man gör det till och VARFÖR man gör det. Judarna firar också en version av påsken, och det gör inte deras tradition kristen för det!

Ria74
2013-11-20 22:00
#44

#43 Judarna firar inte den kristna påsken utan dom firar till minne av uttåget ur Egypten. Deras påsk kallas Pesach och är en judisk högtid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lia
2013-11-20 22:01
#45

#44 Japp, men jag firar inte heller någon kristen påsk :) Jag firar min påsk som min släkt alltid gjort ^^

Ria74
2013-11-20 22:04
#46

#45 Men då kanske det finns människor som firar dopet utan kristen anledning även om en präst råkar vara inblandad bara för det är något släkten alltid gjort😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lia
2013-11-20 22:08
#47

#46 Det säger jag inte heller emot, då jag redan från början sa att jag endast svarade för mig :) Men i MIN tankegång så är mina högtider inte kristna då jag firar de annorlunda, tex utan prästen och det där. Firar man en högtid exakt som kristna (många dop), så är det i min mening en kristen högtid, utan kristen mening. Men det är min åsikt, och ifall andra ser det på ett annat vis för SIN räkning så är det upp till dem, det rör inte mig ^^

Rutan_
2013-11-20 22:14
#48

Jag är själv inte med i svenska kyrkan för jag är inte troende. Påsk, jul och att gifta mig i kyrkan klarar jag mig jättebra utan =)

Annons:
[MyCassie]
2013-11-20 22:16
#49

Vill bara inflika med att dop inte går att göra borgerligt då det inte har någon juridisk förbindelse som en vigsel har. ;)

Lia
2013-11-20 22:20
#50

#49 Nej jag menade mer att man kunde göra det helt utan kristendom ändå, men det var fel formulerat märker jag ^^

TezzD
2013-11-20 22:21
#51

Jul är ju ifrån grunden en kristen högtid man firar Jesus uppståndelse… då ska ju egentligen Icke kristna kalla Just Julen för något annat? ELler inte fira den alls då? 🤔

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[MyCassie]
2013-11-20 22:25
#52

Jag tror inte på Gud men jag firar julen för det och lär inte sluta hur kristet förknippad den än är. Vi bor trots allt i ett modernt samhälle där långt ifrån alla är troende. Högtiderna blir allt mer traditionsenliga än förknippade till Bibeln.

Lia
2013-11-20 22:26
#53

#51 Fast jag älskar julstämningen i den okristna formen jag alltid firat den i. Ingen i vår släkt är kristen, och det är mycket långt tillbaka sen någon i vår släkt var det. Ändå firar vi julen just därför att det är en mysig högtid med gran och tomtar och allt vad det är. Den biten ingår ju inte i kristendomen.

TezzD
2013-11-20 22:54
#54

Jag menar ju mer att om man firar jul trots att man inte är kristen och tycker att det är mysigt och traditionellt osv… så ska man ju egentligen inte få klaga på dom som döper sina barn för att dom tycker det är fint…, trots att dom inte är kristna, att det är "fel" och att barnen får men och att dom borde få välja själva osv. Det är ju dubbelmoral i det. För du som förälder väljer ju att fira julen också, inte barnet….

Menar inget illa… men ni förstår nog mitt tankesätt…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Lia
2013-11-20 23:05
#55

#54 Det håller jag med om :) Dessutom finns det ju en mening med varje tankegång, så alla har nog rätt i sin fråga, då det inte finns något egentligt rätt eller fel i detta ^^

Annons:
TezzD
2013-11-20 23:11
#56

Eller hur 😃 Jag tycker bara det är fel att klanka ner på dom som väljer att döpa sina barn utan tro, för visst tusan gör man det i dagens samhälle.

Men "vadå.- låt dom välja själva" 
det får dom inte från den dagen dom föds, dom väljer inte att komma till världen, dom väljer inte vilken tro dom ska ha om dom ens får ha någon, dom får inte välja om dom vill fira, jul, påsk eller abdra högtider eller ej. Midsommar? Jag hatade midsommar när jag var liten, men jag var Tvungen att fira! För det bestämde mina föräldrar minsann… så nää. Man ska inte säga så mkt mer om att "barnen får välja själva om dom vill bli döpta eller ej… det är dubbelmoral i mina ögon…😎…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Thiah]
2013-11-21 05:40
#57

Jag är själv döpt och likaså sambon så jag vet inte hur vi kommer göra när Pyret kommer till världen. Men hans styvsystrar fick alla välja om dom ville döpa sig samt mellannamn och gudmor/gudfar/fadder när de konfirmerade sig och det är en trevlig ide tycker jag. I finland verkar det ofta vara så att man av tradition inte berättar barnets namn innan dopet men vi kommer berätta namnet så fort det är bestämt. (Man kanske gör så i andra länder med)

Tina-A
2013-11-21 07:22
#58

#57: dopet har ju ingenting med namnet att göra över huvud taget, så det verkar som en konstig tradition! Det är ju uteslutande en aktiv handling att ta med barnet i det kristna församlingen och för att liksom ge barnet till gud och markera sin kristna religionstillhörighet. Det handlar inte om något namn!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-11-21 07:32
#59

#42: Julen är ju ingen kristen tradition från början och Jesus föddes inte den 24 december så som vi nu berättar om julen.. Vi firar en okristen jul utan prat om gud och Jesus (som föddes på våren..) Påsk firar vi inte. Jag är gift men gifte mig absolut inte i kyrkan, är som sagt inte troende så tycker åter igen det är lite falskt att då gifta sig där. Jag är inte döpt men min man är, så vi hade kunnat gifta oss där om vi ville - men ingen av oss ville. Jag är generellt mycket för att barnen ska fatta egna beslut i den mån dom kan, men visst tycker jag att det är föräldrarna som måste fatta de viktiga besluten! DÄREMOT dessa saker som handlar om att på något vis förändra barnet eller dess framtid - omskärelse, dop, hål i öronen på små bebisar - sådana liknande saker tycker jag alltid barnet ska få besluta själv! Hål i öronen går ju till skillnad från de andra att göra ogjort, men jag tycker det är ett övertramp ändå. Kläder på morgonen tycker jag inte alls hör till diskussionen, känns väldigt absurt att jämföra en tröja och ett livslångt religiöst beslut som aldrig kan tas bort. Vem bestämmer vilken religion min dotter tillhör? Någon här uppe skrev att föräldrarna gör det?? Det är ju självklart barnet som bestämmer vad hen tror på! Min dotter kan bli muslim, Jehovas vittne, ateist eller precis vad som helst och det är faktiskt ett beslut hon själv måste fatta!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

TezzD
2013-11-21 08:12
#60

#49 han föddes inte, han uppstod väl då 😃

Föds du in som muslim så är du tvingad att vara det fram till en viss ålder, skulle du inte vilja vara muslim när du är ca 12 eller 13 då du får välja själv så blir du förkastad av familjen…. ett exempel bara… som bebis så har dom inte så mkt val eller hur. 😐

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Tina-A
2013-11-21 08:58
#61

#60: Antar att du menade 59! Nu tänker du nog på Påsken…. 😃 Ja, man säger ju att jesus uppstod på påsken. Däremot föddes han inte på julafton, han föddes inte ens "år 0" utan han föddes innan dess.

Det finns dock inget exakt datum då ingen vet när han föddes. Antagligen mellan våren år 5 f Kr och våren år 4 f Kr (även om man på en del säger att det kan ha varit så tidigt som 7 f Kr). På julafton var det dock INTE. Så att man firar någon jesus i krubba med vise män och hela det köret på julafton är väldigt märkligt!

Det går att hitta hur mycket som helst om det så det är bara att googla på när jesus föddes. Debatt har skrivit om det bland annat tex http://debatt.svt.se/2012/12/05/sanna-kristna-borde-sluta-ljuga-om-jesus-fodelsedag/

Och det är skitsynd att muslimska barn inte får välja religion. Du menar att det ska vara en god anledning för mig att påtvinga mitt eget barn religion också? "Men DOM gör ju så, jag vill OCKSÅ påtvinga mitt barn en religion. Om dom gör det så måste det vara okej för mig med!" . Är det så du menar? Bara för att någon annan gör det så betyder det inte att jag själv tycker det är rätt och vill göra samma med mitt barn. Många muslimer är också omskurna och väldigt många små flickor har hål i öronen. Inget av detta är något jag är positiv till.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
2013-11-21 09:03
#62

#60 I kristna kretsar firas julen till åminnelse av Jesus. Men den firas även som en högtid i fornnordisk religion, romersk religion, som en fest till Saturnus ära.

När Jesus föddes vet man inte eftersom det inte står något datum för det i bibeln. Vissa hävdar att han föddes på sommaren.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
TezzD
2013-11-21 09:14
#63

#61 Nej jag menar att så små barn oftast inte får välja själva om saker i livet det är ju det vi föräldrar är till för, att göra barnens val tills dom kan bestämma själva… Självklart ska vi inte välja deras religion, men dom föds ju oftast in i vår vardag eller hur… jag pratar om dop, det är ju det denna diskussion handlar om. 

Och jag menar att de som anser att föräldrar som väljer att döpa sina barn INTE gör fel eller är dumma mot sina barn, för fram tills barnen själva får bestämma så är det ju förälderns val och förälderns uppgift att hjälpa barnet att välja väg…

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

PogoPedagog
2013-11-21 09:16
#64

356 Under dopceremonin lovar föräldraran att fostra barnet enligt den kristna läran och att lära barnet om den. Det är inget jag kan lova efterom jag inte är troende och därför får min son välja själv om han tycker att han saknar ett dop senare i livet. Det är väl inte konstigt på något vis?

Tina-A
2013-11-21 09:19
#65

#63: Ja, jag pratar också om dop. Dop är ju i högsta grad en religiös handling och man lovar inför gud och inför församlingen en massa "dravel" (ursäkta ordvalet!) om att barnet nu är med i guds församling och som #64 skriver att man lovar att fostra barnet kristet. Då har man ju valt religionen. Dop är en religiös handling, det har inget med något namn eller så att göra utan det är enbart för att visa religionstillhörighet.

Du skriver att vi självklart inte ska välja deras religion. Genom dop gör vi det valet åt dom.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-11-21 09:22
#66

#42 nej, jag skulle inte vilja lova något inför gud då jag inte tror på gud. Skulle kännas som hyckleri att tex gifta sig i kyrkan. Påsk och jul är en helt annan sak. Vi firar utan någon rom helst religiös inblandning. Påsken handlar om påskakärringar, kycklingar och ägg och julen handlar om tid med familjen, gåvor och tomten. Jag har svårt att se någon religiös förbindelse till dessa högtider faktiskt. Vad har påskkärringar och tomtar med religion att göra? Det känns snarare hedniskt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-11-21 09:22
#67

Vill ju också inflika en grej!

OM föräldrarna ÄR troende krista vill de självklart fostra sina barn kristet. Att man då döper som troende vuxen eftersom man gärna vill föra sin religion vidare, okej, jag fattar att religionen är viktig för någon som är väldigt troende. Det är inte konstigt att man då också uppfostrar sitt barn så. De föds in i en troende vardag även om valet i grund och botten borde vara fritt, det är svårt att komma undan i ett djupt troende hem.

Att som ICKE TROENDE ändå döpa sitt barn - det är alltså DET jag tycker är väldigt dubbelt och falskt. Att som troende vilja föra sin religion vidare kan jag förstå.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
2013-11-21 09:31
#68

Jag kan både förstå dom som väljer att avstå från att döpa sina barn och dom som väljer att göra det.

Det jag vänder mig mot är att dom som inte väljer att döpa sina barn kallar det falskt och att ge men för livet om man väljer att döpa.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zorita]
2013-11-21 09:32
#69

Fånigt, julen firades långt innan kristendomen kom och fick den att handla om Jesus. Jul är till och med det gamla namnet på firandet av vintersolståndet. Så det kanske är de kristna som ska kalla den nåt annat ;P Och var omnämns tomten och julgranen i Bibeln egentligen? Detsamma med påsk. Att vi målar ägg och har påskharar är en rest från när påsken var en fertilitetsfest. Att fira jul eller påsk hemma kanske kan jämföras med att ge en privat namngivningsceremoni, eftersom det faktiskt inte behöver inkludera något religiöst inslag? Jag har aldrig varit i kyrkan på påsk eller jul, och numera har vi inte ens änglar. Sjunger jag julsånger handlar de om tomten eller om Whams förra jul ;) Jag döptes när jag var liten i samma dopklänning som resten av min släkt. Det har jag ofta anklagat mina föräldrar för. Kanske det inte ska kallas att jag har men för livet, men jag tycker det var fräckt av dem att viga mig till en kyrka jag inte vill vara med i. Min son kommer vara den första i släkten som inte bär den där dopklänningen. Men jag ser inget fel i att bryta traditionen, och eftersom resten av släkten också är ateister gissar jag på att mitt beslut respekteras. Och ville jag fortsätta traditionen tror jag den kunde förbättras genom att ta bort prästen (i våra ögon alltså, för att vi är ateister). Vill min son sen bli kristen, muslim, paranormalist eller annat får han förstås bli det. Men det ska vara ett aktivt val han gör för att han tror på något.

Annons:
Tina-A
2013-11-21 09:39
#70

#68:

"Det jag vänder mig mot är att dom som inte väljer att döpa sina barn kallar det falskt …"

Jag vet inte hur jag annars ska uttrycka det.. Jag förstår inte hur man kan stå och lova inför "gud" och inför "församlingen" att man ska lära barnet om den kristna tron, uppfostra sitt barn kristet och välkomna barnet in i guds församling - när man själv inte ens tror på gud. Man förbinder sig att uppfostra sitt barn kristet. Hur menar du att det inte är falskt? Det är ju direkta lögner.

Som sagt - om man själv är troende och faktiskt ärligt står för det man säger i kyrkan och faktiskt uppfostrar sitt barn kristet enligt den kristna läran, då är det självklart inte falskt. Då håller man ju det man lovat.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-11-21 09:57
#71

Ni, icke troende, som döper era barn - lyssnar ni ens till vad prästen säger? Det känns sååå konstigt att man som icke troende kan stå och ljuga i kyrkan, jag fattar inte! 

Här är lite utdrag ur vad prästen säger - direkt från dopguiden. Jag har suddat lite 'oviktigt' och ändrat hennes/hans/deras (och liknande) till hen och henom så texten inte ska bli så lång.

----
Gud, vi tackar dig för vårt barn (syftar på barnet som ska döpas). Tack för gåvan du gett oss och förtroendet du har visat oss. Hjälp oss att ge din kärlek vidare till detta barn som vi har fått ansvar för, i Jesu namn. Amen.

Låt oss lyssna till Jesu ord om dopet och tron – Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dom i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dom att hålla alla de bud jag har gett er. Jag är med er alla dagar tills tiden är slut.

Låt oss tillsammansbekänna den tro som vi döps tilli Kristi kyrka. 

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror och på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
Vi tror och på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka… osv.

**Vill ni/du att ert/det barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?
**_
----
Här svarar föräldrar alltså - Ja. Barnets döps in i tron och föräldern bekräftar att man tror på gud, jesus som herre och den helige anden.
----_

NN, vi välkomnar dig in i Guds familj.

Kära Kristna, Genom dopet har ditt barn blivit upptagen i Kristi kyrka. Det är nu er uppgift som föräldrar att vara förebilder och förebedjare för henom och tillsammans med församlingen leda henom på trons väg genom livet.

Gud, skapare av himmel och jord, du ger liv och Ande. Vi ber för detta barn som du tagit emot i dopet.

-----

Jag skulle aldrig kunna lova det här i kyrkan, framför prästen och framför våra familjen. Jag tror inte ens på Gud, så hur skulle jag ärligt kunna stå i kyrkan och lyssna på det här och sen hålla med prästen och svara Ja och lova dessa saker. Aldrig!

Som troende - visst. Jag är dock inte troende. Jag vill inte stå och ljuga i kyrkan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
2013-11-21 11:26
#72

Jag va troende en gång i tiden, född och uppvuxen i en kristen familj också, men det ändrade en präst på rätt fort trott eller ej.

Ria74
2013-11-21 12:13
#73

Jag vill påminna alla att anmälknappen INTE är en ogilla inlägg knapp och INTE ska användas om inläggen inte strider mot skrivreglerna.

Inga inlägg i denna tråden strider mot några Skrivregler.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2013-11-21 12:16
#74

Jag har precis pratat med prästen om hur vi vill ha vårt dop. Nu vet jag inte om denna prästen är ovanligt tillmötesgående eller det är standard, men vi kommer inte att ha med någon bön inte heller kommer vi att förbinda oss att lära Molly om guds tro. Istället för doptalet kommer vi själva att skriva ett tal som prästen läser upp.

Jag antar detta kommer att bli mer som en namngivningscermoni med skillnaden att den hålls i kyrkan och av en präst.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frida
2013-11-21 15:01
#75

Vi kommer inte att döpa vår son av samma anledning som flera andra har nämnt här tidigare - vi är inte troende, inte med i Svenska kyrkan och vill inte att våra barn ska slussas in i en religion vi själva inte har en anknytning till och därför skulle vi då ljuga om vi döpte våra barn. Vill vår son en dag ansluta sig till en religion så ska det vara hans egna val och jag tänker stötta honom helt och fullt oavsett val av religion om han gör valet av egen fri vilja.

Jag är döpt och konfirmerad (fast det var en av mina konfirmationsfaddrar som i slutändan ledde till att jag tappade tron) och jag anser inte att jag har fått några men av att ha blivit döpt som barn (i samma klänning som resten av släkten givetvis). Mig veterligen döptes jag inte av religiösa skäl utan för att "det är så man gör" och det är det jag kan tycka är fel. Men om jag klandrar mina föräldrar för det? Inte en chans. De gjorde ett val åt mig som jag sedan valde att gå ifrån, vilket är väldigt lätt att göra idag. Svårare än så är det inte. Men bara för att det är enkelt att lämna kyrkan idag så anser jag inte att det ger oss som föräldrar rätt att "tvinga" in våra barn i en religion. Vi gör redan väldigt många lätta och svåra val åt våra barn som det är.

Vill passa på att visa ännu en "åsikt" om dopet. Jag hade en klasskamrat som konfirmerades samtidigt som mig. Hennes familj var "aktivt" troende och uppfostrade sina barn efter den kristna tron, gick i kyrkan om söndagarna osv. Men inte lät de döpa sina barn när de var små för den saken skull. Det var ett val de lät sina barn göra själva innan konfirmationen om de önskade ansluta sig till den kristna församlingen…

#74 Det låter trevligt. Kyrkor är väldigt vackra byggnader och jag älskar att vara i dem för deras egna värdes skull. Men jag måste få fråga, kommer prästen inte ens att läsa välsignelsen eller något religiöst alls?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ria74
2013-11-21 15:11
#76

#75 Nej, det kommer hon inte att göra. Vi kommer inte att ha några religiösa inslag alls. Jag berättade precis som det var att vi inte var troende, men tyckte de var en fin tradition och då rättade hon sig efter våra önskemål 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Frida
2013-11-21 15:19
#77

#76 Ah, se där. Det låter som en väldigt tillmötesgående präst. Vad roligt att höra! Men då blir det ju egentligen inte ett dop eftersom dopet är en religiös handling.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ria74
2013-11-21 15:22
#78

#77 Ja, hon var väldigt förstående 🙂nej, jag funderade på om de mer blir en namngivningscermoni som bara råkar vara i en kyrka och utföras av en präst? 🤔

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mabrotnosh
2013-11-21 16:45
#79

Jag tycker inte att kyrkan är så mossig idag som den en gång var. Jag menar är vi bokade tid för dop undrade hon vad partnern hette. Har jag varit lesbisk hade jag uppskattat det. Min bästa kompis gifte sig i somras med sin älskar Linus. Min kompis heter förövrigt Anders. Och att se dopet som blodigt allvar är väl lite att ta i. Jag håller på traditioner just för att jag tycker att det är en fin tradition att döpas. Sen om vi är kristna eller inte är väl skit detsamma tycker jag. Sen om jag står och ljuger i kyrkan vad gör det om jag inte är kristen? Då ljuger jag ju bara i ett helt vanligt hus utan någon som helst annan mening än ett hus som är mysigt att vistas i. Kan väl tillägga att jag har inga fysiska eller psykiska men av att ha blivit döpt och ingen annan i släkten heller och att präster eller konfirmations ledare kladdar eller gör saker som de ska har inget med tron att göra. Alla är vi vanliga människor oberoende om vi är präster eller inte. Vilket innebär att det finns äckliga snusk överallt.

JossanH
2013-11-21 18:45
#80

#75 Jag vet faktiskt också en familj som var aktiva i sin kristna tro som valde att inte döpa just för att barnen skulle få välja själva.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niini
2014-01-21 10:42
#81

Vi hade dopet i trädgården, tyckte det var finare när det var i augusti o vackert väder :)

[Forummedlemmen]
2014-01-21 13:13
#82

PogoPedagog 

Svenska staten och Svenska kyrkan skildes den 1 januari år 2000.

Har man dop har man det alltid i kyrkan (eller i alla fall kyrkans regi). Diverse moderna sekulära ceremonier (som barnvälkomnande) är inte dop.

AnnaFagerell
2014-01-22 05:59
#83

#82 märkligt, min minsting är döpt hemma, av prästen, han fick samma ppaer som de andra två som döptes i kyrkan. Vi är intre troende men valde att döpa alla barnen ändå då de sen kan avgöra om de vill vara med i kyrkan eller ej utan att behöva bli döpta som tonåringar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Alenzi
2014-01-22 09:06
#84

#82 Det är upp till församlingen och prästen i fråga hur man vill göra, för att döpa behöver man dopvatten och en präst - lokalen spelar, egentligen, ingen roll.


Niini
2014-01-22 09:33
#85

#84 Dopvatten o dopvatten.. E blev döpt i vanligt ljummet kranvatten, vilket är vad de anväder även vid dop i kyrkan ;)

JossanH
2014-01-22 12:29
#86

#83 och #84 i inlägg #82 står det inte att dopet måste förrättas i kyrkan om man läser parentesen "(eller i alla fall kyrkans regi)".

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Forummedlemmen]
2014-01-22 12:52
#87

AnnaFagerell 

Ett dop hemma med prästen är fortfarande i kyrklig regi (som jag skrev ovan).

Upp till toppen
Annons: