Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5095 ggr
Ria74
6/25/13, 8:12 PM

Vad kostar ett barn i månaden?

Vi har haft en massa trådar här om hur dyrt det är med barn så jag tänkte höra med er hur mycket på ett ungefär era barn kostar i månaden?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
PogoPedagog
6/25/13, 9:38 PM
#1

Vår sex månader gamla son går på ca

130 kr blöjor ( kör tygblöjor dagtid, har räknat med dem med 30kr)

mat gissar jag på 150 kr kanske, han har precis börjat äta lite mer än bara smakportioner, äter hemlagat +köpegröt.

Kläder ca 50 kr, köper begagnat eller får av vänner.

Leksaker ca 70 kr, 

Så sammanlagt ca 400 kr / månad som det är nu. Men det är ju bara de löpande kostnaderna, inga bilstolar eller barnvagnar eller liknande inräknat.

JossanH
6/26/13, 12:01 PM
#2

I "driftkostnad" ;) ligger nog våran 10 månaders på 800-1200:-/månad lite beroende på hur månaden ser ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

viktoria91
6/27/13, 10:17 PM
#3

Alla pratar om hur dyrt det är med barn så jag trodde det låg betydligt högre, ca 5000 kr/månad. Min ponny kostar ca 3 ggr så mycket som 1200 kr i månaden. XD

Ria74
6/27/13, 11:26 PM
#4

#3 Husdjur är ett dyrt kapitel. Har själv både hund och katt och det ligger på betydligt mer än 1200 per månad för mina djur.

Jag inbillar mig att det blir dyrare med barn ju äldre dom blir. När dom blir mer modemedvetna och vill ha märkeskläder, elektronik och dyrare hobbysar. Men jag har kanske fel.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

viktoria91
6/28/13, 8:11 AM
#5

#4 När dem är äldre kan dem ha helgjobb och själv tjäna ihop till allt det dyra dem vill ha men inte behöver alltså märkeskläder, elektronik m.m. ;) Tyvärr jobbar min ponny inte ihop pengar för buköppningen hon behövde för att överleva. ;)

JossanH
6/28/13, 10:16 AM
#6

#5 barn blir mobbade redan på lågstadiet om de har fel saker på sig.. Så nej, det kanske inte är så lätt som att skaffa ett helgjobb..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
viktoria91
6/28/13, 10:17 AM
#7

#6 Eller så får föräldrarna börja lära sina barn att alla inte har samma möjlighet till saker här i livet.

Intehärutandär
7/15/13, 6:47 PM
#8

Min är 13 (14) år och kostar ju några tusen beroende på hur man tänker. Barnbidraget räcker inte till hyran till hans rum, värme och el. Försäkring, hygienartiklar, förbrukningsvaror, månadspeng (100 kr), skolkostnader, eventuella kläder och mat. Inte ens med underhållet, så räcker pengarna. Skulle gissa på 2500-3000 kr/mån, då vi lever så snålt vi kan. Och då kan han inte delta i fritids-intressen. 

Lite skillnad emot första året som gick på 200 kr/mån ca. :)

Bumsibum
7/16/13, 11:36 PM
#9

jag förstår inte hur ni kan veta… ^^ min dotter är  5½ år.. o jag har noll koll på de *fniss* de e ju mat som man alltid måste köpa så klart.. som  dock är till alla.. och sen kläder vid behov.. dagis plats osv… såååå dyrt e de inte med barn… än iaf… kanske sen när de vill ha massa prylar m.m

[MyCassie]
7/21/13, 1:30 AM
#10
  • Blöjor, engångs - ca 267kr
  • Ersättning - ca 400kr, jag kan inte amma annars hade det varit en låg kostnad.
  • Tvättlappar - ca 60kr
  • Kläder - ca 1000/1500kr, inte varje månad då vi får så mycket.
  • Försäkring - ca 200kr

Leksaker osv köper vi sällan, vi får så mycket från släktingar, vänner och grannar som ledsnat på att ha kvar leksakerna som deras barn vuxit från. Vi köper mest de större "leksakerna" tex gåstol osv samt att jag syr leksaker.

AnnaFagerell
7/22/13, 10:03 AM
#11

Jag har tre barn och de är 3, 7, 12 år gamla. De kostar nog ca 4000/barn i månaden.  Alla har försäkring, två av barnen får olika medicner och alla barnen har gott om kläder, nya och beg. Jag tror att många ovan räknar ganska mkt fel och tänker inte på allt smått som kostar som man inte ser… En glass hit och dit, en godispåse, en ask kritor kostar inte så mkt osv…  Själv räknar jag hur mkt pengar jag får in och inte hur mkt som går ut…

Mina barn kostar mer än mina hästar. Givetvis!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
7/23/13, 10:44 AM
#12

#7 spelar ju mindre roll vad jag lär mitt barn om andra barn mobbar mitt barn för att hen inte har de saker som "är inne".. Jag har inga egna erfarenheter då vår dotter inte ens är ett år ännu men jag vet andra som lever ett "alternativt" liv som tvingats köpa mobiltelefoner och liknande pga att barnen annars har blivit retade/mobbade. Med rätt saker slutade även mobbningen. Ibland är livet inte så enkelt som man önskat..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
7/23/13, 8:55 PM
#13

Jag har heller ingen aning om hur mycket det kostar i månaden men jag tror att det går på några tusen. Bara förskoleplatsen kostar 1200:-.

Annons:
Sweelin
7/29/13, 12:01 AM
#14

#12 Och det är barn som växer upp med det synsättet som blir mobbare pga att andra inte har samma pengar samt bortklemade och bortskämda. 

Jo det spelar stor roll pga att du gör problemet till ditt egna. Man kanske ska lära barnen att stå upp för sig själv och hög självkänsla och självförtroende och att man kanske inte alltid måste ha alla de bra sakerna för att kunna vara lycklig och accepterad i samhället. För annars blir man mobbad?? 

Usch och fy!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

AnnaFagerell
7/29/13, 6:31 AM
#15

#14 jag håller med dig. Det finns alltid ett sätt att finna mobbning på. Saker, namn etc… tycker inte man ska köpa de nyaste innegrejerna för en sådan sak

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
7/29/13, 9:06 AM
#16

#14 det är väl självklart att jag kommer mitt barn rätt och fel, att man ska ta hand om varandra mm, men det hjälper faktiskt inte om barnet själv går runt och tycker att den inte behöver ett visst klädesplagg om dom runt omkring retar och mobbar barnet för det. Det är inte så enkelt! Vore det det skulle alla som blev mobbade kunna "lösa problemet" själv, men det är inte hos den som blir mobbad problemet ligger. Det är hos den som mobbar. Du missar verkligen hela poängen med mitt tidigare inlägg.. Man lär förstås inte barnet att det måste ha alla dom dyraste sakerna, men har du redan ett barn som blir mobbat pga en sådan sak kanske det kan vara läge att bara köpa grejen istället för att göra ett större problem av det och tvinga barnet gå igenom en massa onödigt lidande. Men visst, man kan väl även välja att vägra de nya sakerna och istället sätta igång en process som får de andra i klassen att inte reta pga saker. Om det skulle vara bäst för den utsatta är ju en annan fråga, allt handlar ju om individer och hur de klarar pressen från hemmet/ kompisar/ skola.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
7/29/13, 9:19 AM
#17

En sak till, jag menar förstås att det inte spelar någon roll om jag lär barnet att inte vara beroende av saker om andra redan mobbar barnet för det. Det spelar ju ingen roll hur mycket jag än lär barnet att man får se ut som man vill och vara som man vill om barnet redan blir mobbad för det. Jag kan lära mitt barn allt om konstens alla regler men barnet kan bli utsatt för det och då spelar det ingen roll för barnet vad jag lär mitt barn, det kommer ändå vara utsatt. Jag menar förstås inte att jag kommer strunta i att lära mitt barn vara en medmänniska och att det yttre och saker inte är det viktigaste i livet, jag menar att det är oviktigt för barnet vad jag lär denne om en hel skolklass mobbar barnet för att hen inte har en mobil. Oavsett om barnet intalar sig varje morgon att en mobil inte är viktigt så hjälper inte det dom som mobbar om dom tycker att det är viktigt. Det är klart att det spelar stor roll vad JAG lär MITT barn men är barnet utsatt så är det viktiga vad de barn som mobbas har med sig hemifrån. Det är ju där problemet ligger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: