Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 6684 ggr
Oriel
7/14/11, 2:34 PM

Abort, okej eller inte?

Jag skulle veta era åsikter angående abort, för eller emot. Är inte säker på vilken sida jag skall sätta denna tråden, det handar ju dock om barn.

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
[Sandraaa]
7/14/11, 3:26 PM
#1

Jag tycker abort är okej så länge man inte använder det som preventivmedel, alltså skiter i att skydda sig o gör abort pga det.

AnnaLundin
7/15/11, 1:10 AM
#2

Jag anser att ett barn har rätt att vara välkommet när det föds och med det följer att jag tycker att abort är rätt val om tjejen/kvinnan av någon anledning känner/anser att hon inte vill ha barnet.

Jag tycker inte att man ska tvinga någon att genomgå en graviditet för att sedan adoptera bort barnet, som någon klurig politiker anser. Graviditeten i sig innebär så stor påverkan både kroppsligt, hormonellt och känslomässigt så det vore väl näst intill tortyr att tvinga någon att gå igenom det för att till varje pris undvika abort.

Sen kan man alltid diskutera dels var gränsen för abort ska dras och den frågan är det nog vetenskapen som ska svara på. Tidiga aborter är det dock ingen diskussion om.

Det där med att abort skulle användas som "preventivmedel" tror jag är oerhört ovanligt.

bubbelbubbel
7/15/11, 5:44 PM
#3

jag tror också det är oerhört ovanligt att använda abort som preventivmedel, en abort är ju inget man gör på en kafferast..

jag tycker det är helt okej, och en rättighet var kvinna ska få ha.

däremot tycker jag inte det är okej att abortera foster om det är "fel kön" på barnet.

Kimpa
7/15/11, 10:17 PM
#4

Jag tycker det är okej med aborter, så länge det inte är som #3 säger, tt det är för att det är "fel" kön.

Kan personligen erkänna att OM jag mot förmodan skulle bli gravid igen ( har spiral nu och två barn) så skulle jag utan tvekan göra abort.
Mitt sista barn blev född med LKG och utan hjärnbalk och risken är nu större att det skulle bli något fel på nästa barn, vilket jag inte skulle orka gå igenom igen.

johan
7/16/11, 10:17 AM
#5

Definitivt för!

Min enda önskan om förändring vore att mannen också hade något att säga till om. Jag inser att det är oerhört svårt eftersom barnet växer i mammans kropp. Men principiellt tycker jag det är lika fel att tvinga en man att bli pappa eller att förhindra en man att bli pappa, som jag tycker det är att en kvinna tvingas till något hon inte vill eller är redo för eller att tvinga henne till abort.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sara
7/16/11, 11:30 AM
#6

Jag är för abort MEN jag vet att folk använder det som en preventivmetod. Inte så att de tänker att "jaja, jag kan alltid göra abort." Utan mer att de inte tänker alls och så blir de förvånade när de blir på smällen för att de trott det är en säker period eller liknande och så vill de inte ha barn och så gör de abort.

Vet killar som tycker att abort är väl inget, bara att göra för kondom är ju inte skönt..

# 5 Det är en svår fråga det här med vilket inflytande män ska ha. Jag tycker helt klart det är fel att tvinga någon att bli far och kvinnor som ljuger sig till ett barn borde det vara skottpengar på. Men samtidigt har han skyldighet att skydda sig om han inte vill bli pappa. En kondom kan spricka och inget hormonellt skydd är 100% så det är ju en risk man tar. Vill man inte ta den risken, ha inte sex.

Man kan faktiskt inte lita på folk man inte känner, så om nån säger att hon är skyddad, använd kådis iaf.

Sara

Annons:
johan
7/16/11, 2:36 PM
#7

#6: Med det resonemanget borde väl ingen i så fall få ha sex om det inte är för att göra barn. Samma hårda linje borde väl isf även gälla kvinnor, eller?

Jag tycker det verkar som att en abort sätter psykiskt djupa sår, så även om det säkert som är oförsiktiga för att de kan lösa det med abort, är det knappast något jag tror man göra lättvindigt mer än en gång.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sara
7/16/11, 2:50 PM
#8

# 7 Man får självklart ha hur mycket sex som helst men det är ju en risk man tar. Å ja, för tjejen är det exakt samma sak.

Spermie möter ägg = barn. Vill man absolut inte få barn är det sexfritt som gäller. Avhållsamhet är enda preventivmedlet som är 100%.

Inte ens ett dagen efter piller är 100%.

Sara

johan
7/16/11, 4:30 PM
#9

#8: Se hur det gick för Maria och Josef… ;)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sara
7/16/11, 4:31 PM
#10

# 9 Haha, ja just det ja.. ;)

Sara

Oriel
7/16/11, 6:12 PM
#11

Jag tycker inte att det är okej med abort. Jag anser att det är fel att döda ofödda barn. Men samtidigt tycker jag inte att man skall förbjuda det. Dock är det för mycket med de 40 000 aborter som sker varje år i Sverige. Problemet är också att 98% av alla de aborter som sker är pga av bekvämlighetsskäl, det passar inte med ett barn just då. Mindre än 1 procent gör abort för att de blivit våldtagna/incest och den restrerande procenten är pga barnet är mycket missbildat och kommer aldrig att leva ett normalt liv.

-' Rebecca Johansson

 

bubbelbubbel
7/16/11, 10:47 PM
#12

#11, fast var går gränsen för när det är ett barn?
jag tycker det är hårt att säga att man dödar ofödda barn, när det egentligen handlar om att man avbryter små cellklumpar, om det inte är sena veckor det handlar om..

Tina-A
7/17/11, 8:27 AM
#13

#5: Jag håller med!

Dock, trots att jag är för abort, skulle jag ha väldigt svårt att göra en själv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
viktoria91
7/17/11, 10:09 AM
#14

Okej enligt mig om man inte, som vissa redan sagt, använder det som preventinmedel eller fel kön på barnet.

Läste en artikel i aftonbladet för ett tag sedan om en kvinna som blev "hög" av att göra abort så hon blev gravid hela tiden för att göra abort.

Skulle jag bli gravid skulle jag göra abort, jag vill inte ha barn.

AnnaLundin
7/17/11, 11:21 AM
#15

#14 - så sa jag också, tills jag passerat 27… Jag skulle INTE ha några barn, för något i världen! Och hoppsan vad det ändrade sig! Kyss

viktoria91
7/17/11, 11:49 AM
#16

#15 Jag gillar barn och passar gärn andras ibland men lägger min tid och mina pengar på vettigare saker.=P Här blir dte sterilisering när jag är 25!

Kimpa
7/17/11, 4:05 PM
#17

#16 tycker inte du ska sterilisera dig vid så ung ålder. Det är ju trots allt definitivt då och går inte ändra.

Jag har aldrig varit speciellt barnkär och skulle ALDRIG ha egna barn. Men precis som Anna ändrade det sig när jag hittat den rätta och vid 27 år fick jag min första och året därpå min andra.
Även fast jag inte ska ha fler barn, avråder min mamma mig till en sterilisering då hon fortfarande tycker jag är för ung (33).
OM något skulle hända mina barn, så vet man ju aldrig hur man ställer sig den dagen.

Oriel
7/17/11, 4:52 PM
#18

#12 Men när blir det ett barn då? Skall man säga att "cellklumpen" blir ett barn vid en precis vecka. Idag får man göra abort till och med vecka 22. Och av de barn som föds för tidigt i samma vecka överlev 70% av dem. Varför skall kirurgen döda det ena barnet för att det är oönskat när man sedan gör allt för att de önskade barnet skall överleva?

-' Rebecca Johansson

 

AnnaLundin
7/17/11, 4:58 PM
#19

Jag var 34 när jag fick mitt första barn och jag är nu steriliserad.

Och jag håller HELT med om att man nog inte ska sterilisera sig det första man gör när man har "åldern inne", för inställningen och önskan att få egna barn kan ändras med tiden. Vid 25 års ålder har man fortfarande 20 fertila år framför sig då förutsättningarna kan hinna förändras många gånger.

Jag har valt att sterilisera mig pga att jag är 40+, har 4 barn och sjäålv en reumatisk diagnos som gör att jag medvetet väljer bort en till småbarnsperiod även om det skulle hända mina barn något.

Jag vet en tjej som steriliserar sig redan vid 25, men då är det en tjej med flera sjukdomar som gör det både farligt och olämpligt för henne att bli gravid. Där kan jag ställa mig bakom det, men en fullt frisk 25-åring bör nog se till att skydda sig på annat sätt.

Det är, tyvärr, inte helt ovanligt att tjejer som steriliserar sig i unga år ångrar sig när de blir lite äldre….

viktoria91
7/17/11, 5:27 PM
#20

#19 Jorden är överbefolkad och jag vill inte bidra till det, jorden behöver avbefolkas.

Jag lägger mina pengar och min tid på dte jag tycker är viktigt, djuren. Skänker gärna pengar och stöttar djurorganisationer men inte inom det mänskliga.

Annons:
AnnaLundin
7/17/11, 5:30 PM
#21

#20 - tro mig, den inställningen kan hinna förändras många gånger innan du går in i klimakteriet…. Och jag vet, det är svårt att tro att man kommer ändra sig, speciellt när folk tjatar om det. Men vi är väldigt många som kan vittna om att man förändras över tid.
Jag tänker inte tvinga dig att skaffa barn, men jag vill råda dig att vänta med att sterilisera dig och i stället använda andra preventivmetoder.

Oriel
7/17/11, 5:46 PM
#22

#20 Dock är inte Sverige överbefolkat ;)

-' Rebecca Johansson

 

bubbelbubbel
7/17/11, 10:18 PM
#23

#18, men för mig är ett foster i v 7-8, när de flesta aborter förmodligen utförs, inte ett regelrätt barn, för mig är det ett barn när den kan klara sig utanför mamman, och jag vet att det är en del foster som aborteras i mycket sen vecka, men i de fallen är det ju oftast en allvarlig defekt/sjukdom som ligger bakom, inte någon som "kom på" att hon var gravid och ville avbryta det.
och en abort i v22 kräver ju en stor utredning från socialstyrelsen, inte något man heller gör för att man glömt bort att man var gravid!

och jag tycker fortfarande att det är alldeles för hårt att säga att man dödar ofödda barn, varje kvinna har en anledning till varför en abort är aktuell, att säga att man då dödar sitt ofödda barn är lite av en käftsmäll.

viktoria91
7/18/11, 8:00 AM
#24

#21 Skulle aldrig få för mig att skaffa ungar för att nån säger det. Jag vill inte ha barn då jag har mina djur som jag tycker mer om, dem är mina barn. Man blir så bunden när man skaffar barn också och det är jag tillräckligt med mina djur. Vill dessutom inte avla på mina gener, mitt synfel gick i arv från min mamma, tvångstankar/handlingar har jag dessutom haft social fobi. Världen är sjuk så räcker.

"Stackars" mina föräldrar, dme kommer aldrig få barnbarn då min bror inte heller vill ha barn.

#22 Jag tänker globalt, bara för att Sverige inte är överbefolkat behöver man inte börja överbefolka det också.

viktoria91
7/18/11, 8:01 AM
#25

Dessutom vill jag inte förstöra min kropp. Har sned ryggrad och ponny som trillade på mig för ca 4 år sedan och har dagligt ont i ryggen. perfekt att "skylla" på!

[iurochskur]
7/18/11, 8:47 AM
#26

Jag har många gånger tvistat om detta med vänner och bekanta. Jag har aldrig varit tvungen att ta detta beslut eftersom jag inte varit gravid mer än några gånger. Innan jag fick första barnet för 8 år sen så fick jag missfall 2 ggr. Efter henne fick jag missfall en gång och därefter fick jag min andra dotter. Då jag väntade båda mina töser var abort inte i mina tankar alls och jag är emot abort (för mig själv och ingen annan). Vad andra tycker respekterar jag, det är deras egna kroppar. Men varje liv som funnits i min kropp är mitt ansvar och jag skulle aldrig ta bort det.

Det finns fall där man blivit våldtagen eller är för ung för att få barn. Där är abort befogat. Dom som använder sig av abort som preventivmedel gör fel tycker jag.

Jag gjorde helt enkelt så att jag steriliserade mig efter mina två barn. Det var skönt för då tog jag bort möjligheten att bli gravid och få flera barn. Det var mitt ansvar att inse min begränsning. Jag tyckte 2 barn var lagom för mig.

Alla har rätt till åsikt, min är att jag aldrig skulle göra abort. Men om en vän till mig skulle göra abort skulle jag finnas där som ett stöd. Vi har ingen rätt att döma någon.

Oriel
7/18/11, 3:11 PM
#27

#23, Hur kan du inte säga att det är ett barn? De har en kropp och organ. Låter man det vara kommer det att utveckals och tillslut födas som ett barn. Skall man då bestämma någon precis vecka då "cellklumpen" blir ett barn? Eller blir det inget barn förrens en speciell vecka? Då borde det ju vara tilåtet att göra kejsarsnitt precis innan barnet skall födas och döda det.

Jag tycker inte att det skall införas något förbud mot abort, vilket inte heller kommer att ske. Men jag tycker att alla borde ta ansvar och använda preventivmedel för att undvika en abort. Det är aldeles för mycket med 40 000 ofödda barn som aldrig får bli födda.

Man borde fokusera på att få unga att avnända preventivmedel och inte slarva med skydden. För de som ändå blir gravida borde man föreslå att de kan adoptera bort barnet. Självklart så kommer inte alla att vilja detta, men det borde ändå ses som ett alternavtv. Det finns många barnlösa familjer i Sverige som skulle önska ett barn från Sverige.

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
[iurochskur]
7/18/11, 3:17 PM
#28

#27 Ett hjärta börjar ju slå innan vecka 8, så jag håller med dig där att det är ett liv, ett barn långt innan 8 veckor. Rättare sagt så börjar ett hjärta slå redan i vecka 3…då är det ett barn enligt mig.

AnnaLundin
7/18/11, 4:16 PM
#29

#27 - Ett barn är det när det är fött, innan dess är det ett foster, som i början av graviditeten är ett embryo. Det finns klara definitioner för detta.

De foster som aborteras lagligt idag är för små för att kunna överleva utanför livmodern, MEN gränsen är uppenbart hårfin vid sena aborter. Det är därför just gränsen för sena aborter diskuteras och det är också därför det krävs tillstånd för att utföra dessa sena aborter och det då i princip är om fostret bär på någon skada som inte gör det livsdugligt eller om det är fara för mammans liv/hälsa som dessa aborter tillåts.

bubbelbubbel
7/18/11, 5:38 PM
#30

#27, men snälla du! inte kan du väl verkligen mena att en abort på ett litet foster i storlek med en böna är att jämställa med en kejsarsnitt där man efter snittet skulle döda barnet? vart vill du komma?

adoption kan vara ett alternativ, men det är inte ett alternativ mot tidiga aborter, för då kommer vi istället ha 40 000 födda barn som aldrig kommer förstå varför deras riktiga mamma inte kunde ta hand om eller ville ha barnet, och det kommer finnas 40 000 ledsna mammor som kommer undra hela livet varför de lämnade bort sitt eget barn.

en abort är INGENTING man gör på en kafferast, ingenting man gör lättvindigt utan att ha tänkt ut och in på alternativen och är verkligen inte ett lätt beslut!

men jag tycker också att man ska skydda sig och i alla möjliga fall försöka motverka en ofrivillig graviditet. absolut!

och sen är det ju givetvis skillnad från graviditet till graviditet, ett efterlängtat barn är givetvis ett barn från den stunden då den lilla bönan slår sitt första hjärtslag, inte medicinskt sett, men känslomässigt. men när man får reda på att man är oplanerat och ofrivilligt gravid och en abort är en möjlighet kan man inte tänka på att det skulle vara en levande bebis, då måste man tänka att det bara är en cellklump..

Kimpa
7/18/11, 10:10 PM
#31

#30 håller med till punkt och prickaSkrattande.

Oriel
7/19/11, 11:06 AM
#32

#30 Varför skulle det vara fel för? Om det bara är en cellklump tills den stunden då det föds borde det ju vara helt okej. Skall vi bara låta de som kan klara sig själva leva? I sådanafall kan vi ju ta död på de i respirator mfl.

-' Rebecca Johansson

 

bubbelbubbel
7/19/11, 2:07 PM
#33

#32, jag har ALDRIG sagt att det är en cellklump tills stunden det föds, jag skrev att ett foster i v7-8 är en cellklump, men för mig blir det ett barn från tiden då den har möjlighet att klara sig utanför mamman, dvs nångonstans runt v ~25-26.

jag förstår fortfarande inte vart du vill komma, varför vill du jämföra att stänga av en respirator med en abort? det är två helt skilda saker!
eller att göra ett snitt och plocka ut barnet och döda det? det är absurt!

vet du ens hur en medicinsk abort går till?

johan
7/19/11, 4:33 PM
#34

Drar man det till sin spets så blir det ju faktiskt att döda ett barn även att en kvinna har mens eller en man får utlösning utan syfte att det ska födas ett barn.

Det är en rätt hårfin skillnad mellan ett ägg + spermie eller ett ägg för sig eller en spermie för sig.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Oriel
7/19/11, 7:09 PM
#35

#33 Varför skulle det inte kunna jämföras med det. Gränsen när det blir ett barn är rent ut sagt luddig och enligt mig ganska patetisk.

Men jo, jag vet hur en medicinsk abort går till. Man framkallar missfall genom att ta starka hormontabletter.

-' Rebecca Johansson

 

Oriel
7/19/11, 7:12 PM
#36

#34 Ett barn blir till när ett ägg blir befruktat av en spermie. Innan dess är ett ett ägg med 23 kromosoner. Det är inget barn.

-' Rebecca Johansson

 

bubbelbubbel
7/19/11, 7:46 PM
#37

#35, fast den är inte speciellt luddig, den är rätt klar, i alla fall medicinskt sett, känslomässigt är den luddig och upp till varje person att avgöra, men som jag sa innan, när det handlar om en abort kan man inte tänka att man dödar en liten bebis, man måste tänka att man avbryter en cellklumps fortsatta utveckling, för det är redan jobbigt som det är! man behöver inte få upptryckt i ansiktet av någon att man dödar ett oskyldigt barn, man behöver stöd i sitt val.

du får det att låta som om man begår ett rått mord på en annan människa! vilket man inte gör och det gör lite ont i mig att det förmodligen finns unga tjejer som kanske kommer läsa denna tråden, som själva sitter i valet om vad dom ska göra, som kanske tror att en adoption skulle vara lättare, men som istället lär känna sin bebis genom sparkar och rörelser och ultraljud och som sen måste genomgå en smärtsam förlossning, och efter det aldrig mer få träffa sitt barn.
hur kan det vara en bättre lösning än en tidig abort?

Sara
7/19/11, 8:24 PM
#38

Jag tycker personligen att ett barn är ett barn när hjärtat slår och det är väldigt tidigt, typ i v 5-6 nånting tror jag. Men det är jag det.

Sara

Oriel
7/20/11, 8:31 AM
#39

#37 Ta och kolla på den första filmen som dyker upp på denna hemsidan. Kan man verkligen kalla det en cellklump? Människor har olika åsikter, vissa har kanske inte mage att döda det barn som växer i dem. Tror du inte att de som valt abort kommer att undra för resten av sina liv hur det barn som de inte lät leva hade varit? Då är adoption ett bra alternativ, idag är det inte ens ett alternativ. Varför skall det inte få finnas?

-' Rebecca Johansson

 

viktoria91
7/20/11, 9:30 AM
#40

#39 Man vill kanske inte gå 40 veckor, förstöra sin kropp för något man inte vill ha?

Det vill inte jag iaf.

Oriel
7/20/11, 9:46 AM
#41

#40 Men du representerar inte alla kvinnor i Sverige. Du kanske anser att det är mer moraliskt rätt att döda detta barn då istället? Det finns enligt mig inget som rättfärdigar mord, inte ens om man inte vill förstöra sin kropp (:

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
AnnaLundin
7/20/11, 10:13 AM
#42

#41 - vi har förstått din inställning nu och kanske måste du acceptera att det finns andra som har andra åsikter.

Som sajtvärd ber dig att sluta tjata om mord och dödande av barn nu. Du kommer inte kunna frälsa världen med din inställning i den här tråden.

bubbelbubbel
7/20/11, 10:29 AM
#43

#39, självklart kommer de att göra det, men det är lättare att stå vid sitt beslut och veta att man gjort rätt i sin abort, än att veta att ens barn finns där någonstans hos någon annan men inte hos sig självt.

jag tror tyvärr inte du kommer förstå hur jag menar förrens du varit med om det själv.

jag har stått på båda sidor, 14 år ofrivilligt gravid med en pappa till barnet som då var livet för mig, men som visade sig inte vara mer än en usel människa som prioriterade droger och andra tjejer över vårat förhållande. så vitt jag vet håller han på än idag och har ett par fängelsestraff i ryggsäcken. det livet hade jag inte velat ge vårat barn.
jag mådde skit då, grät i flera år och förstod inte vad jag hade gjort, men ju mer jag sett av vad som hände med honom, ju mer säker på att vi inte skulle ha barn är jag, och jag är glad över att jag slipper ha någon form av kontakt med honom, för det hade jag ju behövt. plus att jag hade haft ett barn som frågat varför dennes pappa inte vill vara med oss.

nu har jag världens mest underbara lilla unge på 15 månader, med världens bästa pappa, som gör mitt liv komplett och fantastiskt. och han var ett barn för mig från den stund jag fick veta att han fanns i mig.

förstår du vad jag menar?

Oriel
7/20/11, 1:45 PM
#44

#42 Även som Sajtvärd får du förstå att vi har något som kallas för yttrandefrihet, vilket innebär att jag får skriva vad jag tycker.

#42 Enligt min åsikt hade det varit bättre om du hade låtit barnet leva. Är det bättre att vara död än ovälkommen?

-' Rebecca Johansson

 

bubbelbubbel
7/20/11, 2:13 PM
#45

#44, du chockerar mig! det är väldigt lätt att sitta och säga saker när man aldrig varit med om det, men det är inte rätt mot barnen eller föräldrarna om det föds barn in till komplicerade förhållanden, till omöjliga situationer, det är inte rätt för någon!
och du kan ju inte på fullaste allvar tycka att det är rätt att barn föds bara för att få födas?

men du kanske tycker att ett fängelsestraff är på sin plats också? eftersom du tycker att det är mord?

viktoria91
7/20/11, 3:13 PM
#46

#41 Jag vet många som har den inställningen. Du representerar heller inte alla kvinnor i Sverige-alla hatar inte abort.

Det är värre att äta en ko än döda ett ofött foster, kossan lever redan ett liv utanför livmodern, dte gör inte fostret.

Skulle jag, mot alla odds, skaffa barn nu skulle jag inte ha råd med min ponny och aldrig jag avlivar min ponny för någon jag inte känner,n hon är MITT barn.

(Ja, min ponny kommer avlivas om jag inte kan ha kvar henne pga senskada och att hon är väldigt speciell.)

#44 Jag är mycket hellre död än att ingen vill ha mig! Har varit där och den känslan är hemsk, var sjukt nära att ta livet av mig pga det. Väldigt elakt av dig att hoppa på bubbelbubbel, abort är säkert inte lätt och hade hon kunnat indvika hade hon nog gjort det.

Döda lider inte.

Alla som äter kött och har produkter från döda djur ska kanske också in i fängelset?

Kimpa
7/20/11, 11:25 PM
#47

#39 Jag kan säga att min lillasyster blev gravid ( av misstag, hon skyddade sig) med killen hon var tillsammans med. Hon var nog 20 år då.
Hennes kille var en sån som slog sönder allt när han blev arg, vänstrade hit och dit, så hon valde att göra en abort då hon ändå skulle lämna honom.
Hon ville inte ha ett barn med en hon inte ens är tillsammans med när det var så pass tidigt i graviditeten.

Hon gjorde en abort och hon tyckte nog det mest var jobbigt att genomgå själva aborten, inte att mista fostret, och hon har aldrig funderat något på "barnet" efter det.

Du startar en tråd för att höra hur folk ställer sig till aborter, och sen påstår du rent ut sagt att de som är för aborter är rena mördare!
Tycker du kan föra denna diskution vidare när du lagt några fler år på nacken och varit med om lite mer i ditt liv, bla gällande graviditeter och ev aborter.

Tina-A
7/21/11, 12:02 AM
#48

#16: För inte alls många månader sedan längtade ju efter barn och ville väldigt gärna ha barn. Försökte inte du och din kille till och med skaffa barn?

Grejen är ju den att saker förändras hela tiden! Även om du inte vill ha barn just nu så ville du ju det väldigt gärna för bara någon månad sen, och det kan ju lika snabbt ändras igen. Sterilisering är inget man kan ångra.

P-piller och kådis är i så fall mycket bättre ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnnaLundin
7/21/11, 1:27 AM
#49

#44 - Vi har yttrandefrihet i sverige, men vi har ingen publiceringsskyldighet. DU får säga och tycka vad du vill, men det är därmed inte sagt att jag är tvungen att låta det finnas kvar på det forum där jag är Sajtvärd och därmed sätter upp reglerna.

Yttrandefrihetslagen är inte tillämplig på privata internetforum.

Jag ber dig än en gång avsluta den här diskussionen nu, för oavsett hur stark DIN övertygelse är om att du har rätt så kommer du inte lyckas frälsa världen till samma åsikter.

Och för att kommentera sakfrågan också - jag vidhåller att ett barn ska vara välkommet när det föds och att det ska födas in i goda förutsättningar till ett bra liv. De flesta barn som vuxit upp med en förälder som missbrukar droger/alkohol och/eller är våldsam önskar att INGET annat barn ska behöva växa upp på samma sätt som de tvingats göra.

[1992mammatill3]
7/21/11, 2:58 PM
#50

jag tycker inte om abort men,har det hnt något och man blivit våldtagen tex.är abort okej.

dock vet jag folk som är i min ålder som inte får göra fler aborter för läkarna.då dom har andvänt det som typ av prev.medel.
en av mina vänner är 19har 2 barn och väntar tredje.hon ville göra abort men fick inte,pga för många aborter.

prodigy
7/22/11, 1:45 PM
#51

#49 Handlade inte tråden om för eller emot abort? Blir bestört hur du kan be en person avsluta diskussionen men låta de som har din åsikt tala vidare!

Personligen känner jag mer och mer motstånd mot abort. Jag tycker att det görs för lättvindigt många gånger. Jag gjorde själv en abort i tonåren då jag inte kände mig redo och har fått fem friska barn efter det och en flicka som föddes för tidigt och dog bara fem dagar gammal, liten som ett smörpaket.Självklart har den händelsen påverkat mig, att se en så liten människa som ändå är fullkomlig, men naglar, hår och som lyssnar och söker kontakt, trots sin litenhet, och i detta fall sjukdom…

Jag tror inte på ett förbud mot abort, det är alltid kvinnans eget val, men som någon sa: "Jag har aldrig träffat någon som ångrar att de behöll ett barn, däremot det motsatta…"

AnnaLundin
7/22/11, 4:03 PM
#52

#49 - man får gärna diskutera men det blir väldigt otrevliga diskussioner när någon börjar tjata om att det är mord. Abortfrågan är känslig och blir det otrevligt att läsa kommer jag ta bort tråden.

Sweelin
9/15/11, 9:54 PM
#53

#39 Min kompis skriver en debattartikel om detta ämne och är inne på denna sida, och det där är en för sen abort - olaglig alltså. Läs deras argument på deras sida såk an du märka att dom inte dirket svarar på alla frågor utan tar genvägar för att inte svara.

Som den här frågan:

Är abort okey när en kvinna blivit gravid efter våldtäkt eller incest?
Den stora och viktiga diskussionen om abort handlar inte om våldtäkt och incest. Om man skulle tillåta abort enbart efter våldtäkt eller incest så skulle vi ha ca 70 aborter per år i Sverige, och inte ca 35 000 som idag. Enligt en finsk undersökning skedde bara 0,2% av aborterna till följd av våldtäkt (Finska Social och hälsostyrelsen, Abort och steriliseringsregister 1990). Man kan alltså inte argumentera för fri abort utifrån våldtäkt och incest. Det är att argumentera för en regel utifrån undantagen. Det vore som att inte ha några fartbegränsningar i trafiken bara för att man ibland kan tänkas ha rätt att bryta mot dem, till exempel när man skjutsar en döende person till sjukhuset.

Förlåt men fick inte svaret: är det okey??? Ni kanske ser svaret men för mig är det luddigt.

Och ännu en råga, har inte kvinnan rätt till sin kropp?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Anonym
Anonym
9/15/11, 10:58 PM
#54

En kompis ex slutade med p-piller just för att bli gravid. Hon blev gravid och är i v 15 denna veckan. I lördags tog det slut mellan dem och nu har hon antagligen gjort abort eller planerat för det inom det snaraste.

Förlåt om nån annan har gjort detsamma men jag tycket det är fel, fel, fel, fel, fel!

Fri abort i all ära men att planera att bli gravid, gå ut och vara otrogen och när hennes sambo avslutar förhållandet pga det så gör hon eller ska göra abort. Han har sagt att han vill och kommer ta ansvar för barnet.

Det är att ha ruskigt dåligt med respekt för livet att göra som hon gör.

Trollhassel
9/16/11, 7:39 PM
#55

#54 I vecka 15 är det fel. Absolut, helt fel.

Jag skriver det av egna erfarenheter eftersom jag själv gjort abort i vecka 15-16. Anledningen till att jag gjorde det var att jag var sjuk. Jag hade just slitits från ett oerhört destruktivt och dåligt förhållande, var bara 17 år, led av svåra ätstörningar och blev liksom "peppad" av läkaren att göra abort. "Det är inget att må dåligt för, det är ju inget barn ännu".

Jag ska ärligt säga att jag trodde honom. Jag hade ingen anledning att inte göra det. Men jo, det var ett barn, och jag skulle aldrig göra om det, inte ens om jag hamnade i samma situation igen. Fy fan!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Kickan90
9/17/11, 1:47 PM
#56

Andra får göra abort men jag själv är emot det, hade aldrit tagit bort mitt eget barn.
Men jag förstår dom som vill göra abort och det är jag såklart inte emot utan bara bra att vi kan få ta bort det om det ej är önskat, men hos mig är det aldrig på tal :)

för mig räckte det att få ett + på stickan, har aldrig varit så glad i hela mitt liv :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

AnnaLundin
9/17/11, 3:55 PM
#57

#54 - Jag säger inte att det är rätt, men inte heller att det är fel att göra så.

Ett barn binder samman föräldrarna "för alltid" oavsett om de lever ihop eller inte. Alltför många barn lever ett liv med föräldrar som inte kan hålla sams och där det bråkas om allt från pengar och umgänge till huruvida barnet ska få vaccinationer (jodå!) eller om det ska gå i privat eller kommunal skola. Någonstans kan jag se att det inte nödvändigtvis är helt galet att göra en abort i ett liknande läge.

Men jag kan hålla med om att det var tämligen ogenomtänkt, om hon nu var otrogen medan hon var gravid och att detta är orsaken till det brutna förhållandet. Troligen kommer hon inse efteråt att det kanske inte var så smart. Och det är väl inte helt osannolikt att hon kommer må dåligt efter aborten också, speciellt när det från början varit ett önskat och efterlängtat barn. (Jag tror ändå att det kan vara aningen "lättare" om man blivit oplanerat och olämpligt gravid.) För som Trollhassel skrev, det är inte längre bara en "cellklump" i vecka 15, utan faktiskt ett foster med hjärta, ryggrad, armar och ben.

#55 - jag kan bara beklaga det du varit med om och förstår att det var jättejobbigt för dig. Tyvärr får man inte alltid rätt svar från läkare heller, men troligen ville han bara ditt bästa. Och som 17-årig anorektiker var det nog inte det bästa för dig att gå igenom en graviditet, där dessutom resultatet av graviditeten hade bundit dig till barnets pappa - som du precis tagit dig ifrån.
Av två onda ting måste man ibland välja det minst onda, utifrån de förutsättningar som finns.

Trollhassel
9/17/11, 7:25 PM
#58

#57 Jag absolut! När allt kommer omkring var det ju bäst, det som hände. Det var inte heller meningen att jag skulle bli gravid utan jag fick reda på det några dagar innan uppbrottet med min dåvarande sambo. Mådde sjukt dåligt redan då och det blev inte bättre efter aborten, det kan jag garantera! Har dåligt samvete för det fortfarande fast det gått så lång tid. Det var oerhört svårt. Dock skulle min situation förmodligen sett helt annorlunda ut nu om jag hade behållit barnet, och jag tror inte att det skulle ha varit till min eller barnets fördel. Jag är glad att det blev så ändå.

Jag drömmer om att kunna stötta ungdomar i den situation jag var i då, på något vis. Har börjat utbilda mig lite åt det hållet nu. Vi får se vart det leder.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
9/17/11, 7:26 PM
#59

…och då menar jag alltså, oavsett vilket beslut de fattar. Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[FruStein]
9/18/11, 10:53 PM
#60

Rent instinktivt känner jag att det är fel, men jag tycker att det är bättre att människor som känner att de inte kan ta hand om/vill ha barnet inte blir föräldrar. De som är totalt emot abort, tycker jag, undervärderar känslan av att inte vara önskad.

Ketang
10/1/11, 4:16 PM
#61

Jag är för abort, trots att jag aldrig skulle klara av en sån själv. Men jag anser att man ska ha rätt till sin egen kropp. Och skulle man ex bli våldtagen eller av någon annan anledning bli gravid under helt fel omständigheter tycker jag att abort är det bästa för alla parter. MEN jag tycker INTE att man ska få genomgå en abort när som helst! Nu har jag inte hundra koll på i vilka veckor saker utvecklas. Men foster som ex har hjärnaktivitet eller kan känna fysisk smärta tycker jag INTE att man ska få abortera. Men så länge det handlar om enbart celldelning är det ju inget foster i den bemärkelsen och då ser jag inga problem med det.

Sen anser jag att det är fel av folk att slarva för att sen göra abort eller som gör abort om fostret får "fel" kön.

Och jag anser även att dom som är emot fri abort inte kan sätta sig in i andra människors liv. Att försöka säga till en våldtagen kvinna att föda barnet för att det har rätt att leva och att kvinnan kan adoptera bort det efter födsel är otroligt trångsynt tycker jag!

exitingsvillemo
10/4/11, 8:03 AM
#62

Jag är för arborter på tidiga foster. Jag har nyligen själv gjort en abort och funderat mycket på om det var rätt eller fel, men efter att ha läst TS åsikter, inser jag att vad ngn än må säga, så gjorde Jag rätt val för Mig.

Vi har en son på 7 år, samt två pojkar till som ligger på kyrkogården. Vår andra son (f.06) dog i min mage i grav.vecka 32 och vår tredje son (f.07) dog i lunginflammation vid 7 veckors ålder.

Vi ville ju så gärna ha ett till barn och resonerade att: händer det, så händer det. Det hände, jag blev gravid, vi träffade kuratorer och psykologer för att hjälpa att gå igenom våra tidigare missöden och någonstans på vägen, så insåg jag att jag helt enkelt inte vågade genomföra graviditeten.

Hade vi varit tvungen att begrava ytterligare ett barn, så hade jag helt enkelt gått under och vad för sorts mamma har jag då kunnat vara för vår 7åring?

Idag väljer vi att vara tacksamma för det barn vi fick behålla och kanske, kanske kommer vi en dag våga prova igen,vi är fortfarande relativt unga och har tid på oss att bearbeta, sörja och fundera.

Annons:
Keeks
10/5/11, 1:02 AM
#63

Jag känner mig ambivalent…

När jag var yngre var jag helt klart för abort, jag tyckte att det var kvinnans val och att inga barn skulle behöva vara oönskade. Inte heller tyckte jag att nån skulle tvingas genomgå en graviditet för att sedan adoptera bort barnet. Jag har själv genomgått 2 aborter och ett missfall.

Nu när jag har en son på 9 månader känns det dock inte lika enkelt, så fort jag t.ex ser ett barn lida på tv, verkligt eller i någon serie, så känns det som om det är min son jag ser på skärmen, det gör ont i hela mig och jag börjar direkt oroa mig för vad som kan hända honom… Precis samma sak känner jag inför abort nu… Förnuftsmässigt tycker jag likadant som förr men känslomässigt får tanken på abort mig att skrika rakt ut inombords.

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga men jag tycker nog att det ska vara upp till var och en. Skuldbeläggning ska inte ha någon plats i en sådan känslig fråga som denna.

Froya
11/15/11, 9:35 PM
#64

Jag tycker det är oerhört naivt och egoistiskt att ha åsikten att en abort "alltid är fel".

För det första så är barnet inte alls ett barn de första veckorna. Enligt svensk definition är barnet ett foster fram till och med 28 fullgångna veckor - om det föds dött. Den som föds levande kallas alltid barn. Från 23 fullgångna veckor kan en del barn räddas i dag, därför vill många läkare sänka gränsen till 20-22 veckor.

Men åter till grundfrågan! Så många tonåringar till exempel svarar att de aldrig skulle kunna göra en abort. Då undrar jag vem de egentligen tänker på? Är det barnet? Tror du som tonåring att du kan ge ditt barn ett bra liv? Har du en bra ekonomi och de andra förutsättningarna för att ge ditt barn ett bra liv?

Jag tycker det är så löjligt när till exempel 16-åringar predikar om hur fel det är att göra abort och om att de aldrig skulle göra det. Skulle det då alltså vara bättre för ett barn att få föräldrar (eller som ofta bara en förälder - mamman) som själv är barn än (inte har flyttat hemifrån och fått klara sig själv) som inte inte har någon utbildning alls än, inga pengar, ingenstans att bo och så vidare (genrellt sett för de flesta 16-åringar) än att aborteras? Skulle barnet själv få välja, skulle det då välja att få födas in i ett liv av fattigdom och högst troligen föräldrar som inte tog sitt ansvar mot att få låta bli att komma till världen?

Kalli
12/10/11, 10:14 PM
#65

#18: Intressant att du påstår att 70% av de barn som föds för tidigt i samma vecka som sista veckan man kan göra abort överlever, har du några källor på det? Den senaste studien jag hittar är från Lunds Universitet och visar en överlevnad på ca: 26% i vecka 22. Det handlar också enbart om huruvida barnet överlever (tror det är till minst 1 års ålder) inte om eventuella skador barnet kommer lida av.

Personligen tycker jag faktiskt att gränsen kan sänkas även om jag är för abort i sig. Väl värt att påpeka är dock att bara runt 1% av alla utförda aborter är s.k. sena aborter mellan vecka 18-22. Talar vi om aborter mellan vecka 21 och 22 är den siffran nere på 0.25% av totalt antal aborter.

Miiiz
12/11/11, 3:22 PM
#66

Förstår inte egentligen ditt påhopp på BubbelBubbel. Hon valde att ett barn inte skulle leva med en far som skulle ha brytt sig mera om f*tta och droger än om själva barnet.

Sedan ansåg hon själv att hon inte var mogen just då att ta hand om ett barn ensamt! Anser att detta var både starkt och moget av henne vid den åldern.

Själv visste jag som 15 åring att jag ville ha barn, Men genast som jag började ha acktivt sexuellt umgänge så tog jag p - piller. Jag ville ju förståss vänta på att jag själv levde ut min ungdom, och att jag fick en far till barnet som inte skulle säga tack och hej, när nyheten kom!

Hurvida jag och min särbo fick vår älskade son orkar jag inte gå in på, men i allafall så var det som att vi 2 var menade att få barn tillsammans. (min egen tro vill helst inte att någon kommenterar det, eftersom jag tror på väsen och ödet)

I allafall så tycker jag med att om man har en bra orsak till abort tex alokoholism, våldsamma föräldrar, droger, våldtäkt, ätstörningen, psykiskt dålig, mentalt dålig, downsyndrome osv.

Själv känner jag nu att jag inte skulle klara av en abort. Och kommer troligen göra det hela livet.

För Victoria91 så om hon inte vill skaffa egna barn och stealiserar sig vid 25 så hoppas jag att detta disskuteras och blir ett gemensamt beslut ifall det finns en pojkvän i bilden. Och sedan att båda accepterar att om man vill ha barn så är det adoption som gäller och då överbefolkar ju inte du världen. Och om killen vill ha egna barn så får väl förhållande ta slut.

Sedan tycker jag också att det mer eller mindre bara talas om kvinnorna här, läste endast en kommentar som det kom fram att kanske killen också vill ha barnet. Och då är det ju kvinnan, med sin egan kropp som bestämmer att skall han få uppleva det eller inte?

Har en kill kompis han och hans flickvän fick nyheten att hon var gravid. Hon tog abort för att hon tyckte att det inte var rätt tillfälle. Han blev ledsen och deras förhållande fick en redig svaka. 6 månader efter aborten så är han och hans flickvän på pubben och då börjar hon storböla om just aborten, hur hemsk den var och hur hemsk människa hon var osv. Jag kan ärligt säga att jag blev kluven just då, kände ju empati för att en abort är för jävlig. Men tillika hon gjorde själv valet, och hon bestämde för min kompis. Det var inget gemensamt beslut.

Sedan vet jag ett annat fall som jag började lite små skratta åt. En bekant till mig berättade om en kvinna och en man som då fick en liten flicka. När dom skulle fara hem och sätta sig i taxi som skulle köra dem, så gav hon barnet till pappan och sa " jag klarar inte detta". (förlossningsdeppa) I ett halvår tog pappa ensam om deras nyfödda barn. Han sa själv att det var en förvirrande tid för honom, han visste ju inte vad det var för skillnad på mjölkersättning och välling. Eller vilka blöj storlekar han skulle ta. Så kände han sig övergiven. Men han fick förklarat för sig vad som troligen hänt hans fru. Och som jag förstod det är dom tillsammans nu och lever bra ihop.

Slutligen

Jag har en alkoholiserad mamma och en våldsam pappa. Har fått höra berättelser om ja allt möjlig som hänt medans jag var liten. Mamma var dock inte alkoholist medans vi var små utan hon började senare.

Ärligt talat är jag glad att hon envist tog hand om mig ist för att ta bort mig, hon har nämligen tagit bort min lille bror. Men klandrar henne inte för det. I allafall så är jag också glad att jag inte blev bort adopterad!

Jag skulle inte kunna stå ut med tanken "varför adoptera hon bort mig? om hon lever, var det så att hon inte älskade mig? Och om adoptiv föäldrar berättar sanning? Vet ju inte direkt om jag skulle kunna tro på dem om dom skulle göra det misstaget och berätta att jag inte är deras barn försent. Alltså typ vid 18 års ålder eller liknande. (Ville inte vara den som säger gränsen på när det är försent men jag tycker att man bör berätta det tidigare än 18 år)

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

[SweetRose]
12/12/11, 9:16 PM
#67

Personligen förstår jag inte alls logiken i "den och den veckan är det ett barn" och blablabla. Jag anser att det är ett barn så fort ägget har befruktats eftersom det kommer bli ett barn förmodligen, det blir inte mildare för man gör det tidigare, det är endå ett liv man släcker. Men det är bara min åsikt.

Jag har svårt att bestämma om det är rätt eller fel. Rent instinktivt måste jag säga nej.

Ketang
12/12/11, 11:11 PM
#68

Jag tycker det är väldigt märkligt att en del anser att celler är barn. I så fall borde ju mens vara fruktansvärt då äggen bara spolas ner i toaletten :-/ det är ju celler som kan utvecklas till barn det med. Att avsluta en celldelning är för mig inte att släcka ett liv. Det är att avbryta en celldelning. Att ett hjärta slår betyder inte heller att det är ett barn. Däremot när hjärnan visar på aktivitet anser jag att det är ett liv. Men det kan inte vara ett liv enbart med ett hjärta. Utan hjärna kan man enligt mig inte vara ett dugg medveten eller känna smärta.

Miiiz
12/12/11, 11:25 PM
#69

Hehe är lite lustit hur människor skall bli hetsiga om Ketangs sätt att se saken :)

Kycklingar kommer ju från ägg. Men om man tar äggen från hönan så blir det inte Kycklingar. Men äter vi då kyklingar för att det skulle ha blivit det om vi inte tat äggen eller äter vi ägg?

Alltså att avbryta en celldelning är som att ta livet av ett ofött barn för att det kommer att bli ett eller skulle ha blivit ett.

Det är helt hur man ser på saken :)

Men fattar dock inte hur dom kan ha ändrat gränsen så radikalt på 2 år.

Ja hade bara på mig till vecka 12 att bestämma om jag skulle ta abort eller inte. Och Rådgivaren sa till mig att i enstaka fall får man efter det också ta abort men då skall det vara viktiga grunder, och hon tog tidig graviditets förgiftning som ex.

Så i allafall i Finland så verkar dom vara stränga med det.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Annons:
[SweetRose]
12/12/11, 11:35 PM
#70

#68 Jo, det är klart att cellerna kan bli barn de med, men de är inte aktivt påväg att bli det. Vem som helst tror jag kan se skilnad på mens och en abort? När ett ägg är befruktat har det aktivt startat en process att bli ett barn. Därför är en abort första veckan precis lika illa för mig som en abort i 22dra veckan just utifrån det synsättet. Men som sagt, det är bara min åsikt.

#69 Kycklingar är någonting helt annat. För det första blir långt ifrån alla ägg som föds liv, de flesta dör. Sedan är det såklart de som förorsakas men det är en helt annan industri (hemskt den med)

Kalli
12/12/11, 11:43 PM
#71

#70: Långt ifrån alla begruktande ägg blir liv, många dör i s.k. spontana aborter (ofta innan man ens märker att man är gravid) så det resonemanget säger väl ingenting?

Miiiz
12/12/11, 11:54 PM
#72

Det var egentligen mer eller mindre bara ett exempel på hur man kan se på saken.

Har skrivit ett inlägg tidigare i tråden som jag svarat på frågan :)

Ja menar är det fel som mamma att ta abort när man genom provvatten rör fått reda på att barnet har downsyndrome?

I allafall så kallade jag mitt foster, mitt barn, min halva jag till sitt nuvarande till namn ända från dagen jag fick reda på att det var en pojke och det var i vecka 12.

Men tycker ändå att alla skall ha rätt till sin åsikt.

Men enligt lag så är det ett foster ända tills det kommer ut från människo kroppen, sedan är det ett barn som existerar. (om dom itne har ändrat den förståss)

Och jag tycker nog att det blir ett barn före det, i allafall så var det nog en liten människa som sparkade mina revben så att man nästan grät sig till sömns. :)

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

[SweetRose]
12/12/11, 11:57 PM
#73

#71 Om ett par har sex regelbundet utan skydd och inte blir gravida så är det något galet. Sen är "många" en tolkningsfråga.

Kalli
12/13/11, 12:26 AM
#74

#73: Så du menar att en höna och en tupp som regelbunden har lite kuckeliku inte får kycklingar (förutsatt att hönan får behålla sina ägg) då eller?

AnnaLundin
12/13/11, 2:55 AM
#75

Man måste tillåta varandra att ha olika åsikter i frågan! Och att respektera dessa olika åsikter även om man inte håller med!

Detta ÄR en känslig fråga och därför gäller en stram tolkning av sajtreglerna här, så att alla får komma till tals, utan att det blir otrevligt.

sajtvärden

mayolica
1/12/13, 7:23 PM
#76

Det här är en fråga som alltid brukar bli väldigt laddad med starka känslor. Jag tycker inte att abort är ok, men jag anser inte att det är så enkelt att man bara kan svar ja eller nej. Det är mycket mer komplicerat än att bara vara för eller emot. Man måste se till helheten och titta på det individuellt innan man skaffar sej en bestämd åsikt om saken,det mycket som spelar in och bör övervägas.

En fundering bara? Det låter tex helt vansinnigt och sjukt att med avsikt bli gravid för att göra abort för att bli hög av det. Men tänker man ett steg längre så kanske det är bättre att det stannar vid abort? Alternativet kanske skulle varit värre?

I vissa fall kan mammans fysiska och eller psykiska tillstånd göra att det är för riskabelt att fullfölja en graviditet? kanske finns det barn förut som skulle bli utan både mor och nytt syskon?

Sen ska vi nog vara mer försiktiga med att fördöma andra. Det är ingenting som säger att vi har mer rätt än någon annan att avgöra om abort är fel eller rätt? Vi kan bara bestämma vad som käns rätt och fel för oss själva. Hur det egentligen är på riktigt,om någon av oss har mer rätt än den andra vet vi inte någonting helt säkert om.Obestämd

~ mayolica ~

Annons:
whiteangel2
1/14/13, 1:11 PM
#77
Bumsibum
1/14/13, 10:21 PM
#78

jag tycker inte de är okej (om de inte e våldtäkt eller liknande) och är de inte de kan jag tycka ETT du vet hur barn kommer till TVÅ vill du verkligen inte ha barn använd skydd!
visa gör abort efter abort förd e inte använder prementivmedel….! de är fel kan jag tycka..!
abort kan va ok om de ser i UL eller fustervattenprov att de e stora fel på barnet… dödligt eller liknane.. men inte annars kan jag tycka..
man har ett ansvar när man har sex liksom..

Ketang
1/15/13, 7:55 AM
#79

#78 Fast allt är inte så svart eller vitt. Jag har en kompis som i detta nu blivit gravid med sitt tredje barn helt utan att veta om det. Hon gjorde en magsäcksförminskning och har inte fått info om att hon inte ska äta p-piller för att magen inte hinner ta upp alla ämnen nu när den blivit så liten.

Att "tvinga" folk att föda ett barn som inte kan/vill ta hand om ett barn är att sätta ett oönskat barn till livet. Och jag tycker att vi har tillräckligt oönskade barn i Sverige i dag för att alla ska vara eniga om att barn har rätt att bli älskade och vara önskade.

[Lich Queen]
1/15/13, 9:15 AM
#80

Jag är för kvinnans eget val. Ingen annan ska lägga sig i det.

Bumsibum
1/15/13, 1:50 PM
#81

#79.. ok Glad

Knaprig
1/20/13, 2:59 AM
#82

trots att mitt ex gjorde abort mot min vilja så är jag för abort. alternativet måste finnas. det är jobbigt männen inte har så mycket att säga till om bara. att förlora sitt barn utan att ha nått att säga till om är inte så kul. det är sånt man får leva med.

en tanke om att det nog blev bäst såhär, en undran om hur det kunde blivit. vem det kunde blivit. vad den kunde gjort. hur den levt.

trots det, så vilka är ni egentligen att fundera och bestämma om mitt barn? om det va hennes ansvar eller båda våras? om det blev fel eller rätt? Har ni varit i samma sits?

Det är lätt att tycka om saker man inte har någon aning om.

Har ni aldrig behövt göra det valet, varit i den sitsen, så vem är ni att dömma?

Jag vet inte om det va rätt eller fel det hon gjorde, jag önskar bara jag haft mer att säga till om. Jag hoppas ni aldrig behöver förstå, på riktigt, hur det är.

Ketang
1/20/13, 9:30 AM
#83

#82 Jag tror faktiskt att vi är flera här inne som varit tvungen att ta ställning till detta själva och vet vad det innebär / handlar om.

Annons:
Knaprig
1/22/13, 4:01 PM
#84

självklart är det tyvärr så. Just den biten var så klart riktad till dom som inte har det, men gillar att tycka och dömma, osv.

Ketang
1/22/13, 10:01 PM
#85

#84 Tycka måste man få göra ändå tycker jag, men att döma andra utan att veta hur deras situation sett ut och hur dom fattat sina beslut kan tyckas vara fel. Sen kommer vi aldrig ifrån att det finns människor som älskar att argumentera mot folk för sakens skull även om dom faktiskt i vissa fall håller med.

[DvärghamsternArvid]
1/23/13, 5:44 PM
#86

Jag skulle aldrig klara av att göra en abort, det ser jag som att döda mitt egna barn.
Jag tycker att barn alltid är barn! Spela roll om det är ett foster i graviditetsvecka 8 eller en bebis på 4 månader. Ett foster i magen kommer tillslut växa till ett riktigt barn och födas till vår värld.
Allt som har hjärtslag lever väll? 
Om man gör abort avslutar man ett liv.

''ABORTION, doesn't make you ''unpregnant'' It makes you the mother of a dead baby.''

Mina åsikter, tack.

Ketang
1/23/13, 6:14 PM
#87

#86 Jag antar att du eller någon nära aldrig blivit gravid efter en våldtäkt, varit utsatt för övergrepp inom familjen eller på annat sätt blivit gravid i en extremt jobbig situation.

[DvärghamsternArvid]
1/23/13, 7:23 PM
#88

#87 Kanske inte det, men jag tycker som jag gör. Jag skulle behålla mitt barn hur det än blev till. Men det är JAG det.

[Tilde]
1/25/13, 2:32 PM
#89

Självklart är abort OKEJ, till och med att FÖREDRA i vissa fall. Såklart om man blir våldtagen men också om man är ett barn själv (kanske blev man lurad till sex av en äldre person?), då ska man inte behöva dra in ett barn i det hela. Eller om man verkligen är i fel situation i livet och inte vill ha ett barn, eller inte kan ta hand om ett - är det då bättre att barnet föds och blir negligerat och kanske till och med illa behandlat och får en rutten uppväxt? Nej, varje barn förtjänar ett kärleksfullt hem!

Det är varje kvinnas rätt att kunna göra abort! Men självklart får man ta eget ansvar med skydd också. Det är idiotiskt att inte använda skydd, bli gravid och göra abort. Men även dessa kvinnor har rätt till abort - de är uppenbarligen för omogna för att ha barn ändå.

Vore det män som bar på barn så hade ALLA länder tillåtit abort. Det är vad jag tror.

[Blodpudding]
1/28/13, 10:58 AM
#90

Varför är hjärtslagen så viktigt för abortmotståndare? Det borde väl vara hjärnan som är viktigast?

Annons:
Ketang
1/28/13, 2:45 PM
#91

#90 Mycket bra fråga. En person som är hjärndöd räknas som död även om hjärtat slår. Utan hjärnan lever man inte. Hjärtat är bara en muskel som pumpar runt blodet i kroppen.

viktoria91
1/29/13, 8:56 AM
#92

#86 Det är inte säkert att fostret i v.8 kommer bli ett barn, det kan dö innan.

[DvärghamsternArvid]
1/29/13, 4:29 PM
#93

#92 Ja men gud, snälla? Har jag sagt annat?. Ja, barnet kan dö. Men det kan även överleva. 

Jag sade vad jag tyckte och jag anser att foster är barn.

viktoria91
1/29/13, 4:38 PM
#94

#93 Rent vetenskapligt är det väl ändå inte barn förrän dte är fött? Embryo, foster sen barn. Det är bra att abort finns tkr jag!

[DvärghamsternArvid]
1/29/13, 4:43 PM
#95

#94 Jaha, men nu sade jag vad jag tycker. Visst är det bra att abort finns, men jag anser att det ska användas i nödfall. Jag tycker att det ska begränsas. Att man gör abort pga att det är fel kön tex tycker jag inte ska förekomma.
En 13-åring som blivit våldtagen och gravid ska såklart ha rätt till abort. Men jag skulle aldrig kunna göra abort. Eftersom jag tycker det är som att jag dödar mitt barn.

[Blodpudding]
1/29/13, 6:07 PM
#96

#95 Hur kommer det sig att du anser att barnet som blev till på grund av en våldtäkt är mindre värd?

[DvärghamsternArvid]
1/29/13, 6:24 PM
#97

#95 Det gör jag inte. Jag sade att en liten tjej har rätt till abort pga att om man är 13 år o mamma så kanske man inte mår så bra. Jag säger inte att dom barnen är mindre värda. Jag säger ju själv att jag skulle behälla barnet hur det än blev till. 
Men självklart vill jag hellst av allt att abort ska förbjudas, men jag menar, det kommer ALDRIG att bli så. Så då kan man ju istället begränsa villkoren för abort. 
Jag säger så här istället då -
ABORT ÄR MORD. För det är det.

Annons:
Ketang
1/29/13, 11:13 PM
#98

#97 Så du tycker att det är okej att begå MORD om man är 13år och våldtagen. Och att man som 30åring inte skulle må lika dåligt av en våldtäkt som om man är 13??? Vilken planet kommer du ifrån? Abort ÄR INTE mord, hade det varit mord så hade det varit olagligt. Spelar ingen roll vad du tycker i det läget, för det ÄR vad det är, en laglig rättighet vi tack å lov fortfarande har i Sverige!

[Blodpudding]
1/30/13, 8:10 AM
#99

#97 Varför ska denna trettonåringen då ha rätt att mörda sitt barn?

[DvärghamsternArvid]
1/30/13, 6:54 PM
#100

Jag ångrar mig då. ingen har rätt att döda sitt barn. Nöjd?

[DvärghamsternArvid]
1/30/13, 7:00 PM
#101

#98 Jag vet att vissa anser att det inte är mord, men då kan du ju acceptera att vissa tycker det är mord. Det är mord ENLIGT MIG. Jag skriver vad jag tycker, ionte vad ALLA tycker.

#99 Men okej, INGEN har rätt att dlöda sitt barn. Men abort kommer aldrig förbjudas, det dör flera barn varje dag. (eller celler om ni hellre tycker det) Men jag säger såhär då, abort borde förbjudas. Alla tjejer, stanna inne om kvällarna och skydda er!!
Då skulle allt bli bättre, då skulle inte barn behöva mördas för att dens mamma vart oförsiktig.

Ketang
1/30/13, 7:05 PM
#102

Bästa att alla låser in sig då. Om du tror på fullt allvar att man blir våldtagen för att man är oförsiktig. Jösses……

Sweelin
1/30/13, 7:11 PM
#103

#101 Är det inte mord att använda preventivmedel då?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[DvärghamsternArvid]
1/30/13, 7:14 PM
#104

#103 Nej? Varför skulle det vara det? Abort är när man stoppar en graviditet. Man tar ut ett växande barn. När man använder preventivmedel har ju inget barn börjat växa i magen? Man förhindrar ju att ett barn ska börja växa med hjälp av preventivmedel.

Annons:
[Blodpudding]
1/31/13, 8:20 AM
#105

#101 Vet du vilka preventivmedel som du kan använda då? Du är medveten om att alla hormonella preventivmedel och spiral går bort?

Cissan83
1/31/13, 12:27 PM
#106

Det är okej med abort, och bör Inte förbjudas, tycker jag.

Dock ska aborten göras i god tid. Graviditeten får inte ha gått för långt.

Det är bara synd om barnet, om det ska födas till en människa som egentligen inte vill ha det. Eller som inte önskat sitt barn.

pyromanen
2/4/13, 8:34 PM
#107

Tycker absolut abort ska finnas. Oönskade barn är inte bra för varken barn eller förälder.

Samtidigt tycker jag det görs skrämmande många aborter. Det kan inte handla om att folk skyddar sig och trots det blir med barn. Alldeles för många tar alldeles för lätt på det med att skydda sig. Jag vet inte hur man skulle kunna minska aborterna utan att ta bort möjligheten. kanske göra det väldigt dyrt? Kanske att första aborten är gratis dom nsäta kostar det den faktiska kostnaden är, gissar runt 10-15000 och kostnaden delas 50/50 på kvinnan och mannen? Kanske begränsa antalet aborter som varje kvinna kan få? Kanske sätta in spiral efter aborten?

ShegoFan12
2/4/13, 9:15 PM
#108

Jag är emot abort! tycker inte att det är bra att först ha sex och sen flera månader senare när man fått reda på att man är gravid att göra abort.

Skulle inte heller klara av en abort…steriliserar mig hellre än att jag måste göra en abort.

Det var Min åsikt

Ketang
2/4/13, 9:50 PM
#109

#108 Alla som blir våldtagna då? Eller som min kompis som blev gravid efter en magsäcks förminskning. Hon åt p-piller! Det finns massor med omständigheter man måste ha i åtanke när man pratar om sånt här. Inte bara utgå ifrån att folk är slarviga eller oansvariga.

ShegoFan12
2/5/13, 4:29 PM
#110

#109 okej då men det är min åsikt , du får tycka som du vill :)

1-0 till dig

Ketang
2/5/13, 5:18 PM
#111

#110 Jag var inte ute efter att bräcka dig på något sätt. Bara vidga dina tankar lite. Att basera sin åsikt på bara en typ av situation och inte på det stora hela är för mig lite trångsynt.

Annons:
ShegoFan12
2/5/13, 5:33 PM
#112

#111 Ok :)

Linnea
2/11/13, 3:51 PM
#113

Enligt katolska kyrkan ska man inte använda preventivmedel för blir man gravid så är det guds vilja. Kan i princip jämställas med att dom tycker det är mord.. Innebär det att man inte ska använda preventivmedel om man är mot abort? Kanske bara om man är katolik..

För allmän kännedom så är inga preventivmedel 100%-iga vilket innebär att man kan bli gravid fast man använder p-medel. Då har man ju gjort vad man kunnat, ska man inte få göra abort då?

Jag är för abort, inte helt fri men absolut för.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Michaela-N
2/12/13, 4:57 PM
#114

Alla barn har rätt till att födas önskade. Det är inte rätt mot det att låta det växa upp i en familj som egentligen inte vill ha det. Jag tycker abort är en fantastisk möjlighet för folk som blivit gravida och insett att barnet faktiskt inte skulle ha det bra hos dem.

Däremot om jag själv skulle ha styrkan att göra en abort är en annan femma 

Michaela-N
2/12/13, 5:03 PM
#115

#108 En väldigt trångsynt åsikt enligt mig… skulle du vilja födas av en tonårsmamma på 14-15 år, som fortfarande har flera år kvar i skolan, ingen lön att betala för dig, och på grund av dig inte har en ordentlig framtid?
Eller av ett slarvigt 30-årigt par som super, dricker, röker och festar mer än de borde?
Eller av en ung kvinna som efter en fest blivit våldtagen och samtidigt blivit med barn?

Eller skulle du kunna tänka dig att vara dessa personer?
Abort ska inte ses som ett preventivmedel. Men det ska ses som en utväg för folk som inte vill ha/borde få ha barn.
Ett barn förtjänar så mycket bättre familjer enligt mig. En framtid, som det inte får om det föds hos en av personerna ovan.

ShegoFan12
2/12/13, 7:34 PM
#116

#115 Min biologiska mamma kunde inte ta hand om mig och hon var runt 20 när hon fick mig och sen var hon missbrukare , hon rökte, hon tog droger, hon hade inte ingen bra lön och alla hennes pengar gick åt att betala alla droger och alla räkningar osv.. Mina föräldrar trodde att dom kunde ta hand om mig , men dom hade fel.. Så man kan säga att jag föddes i en familj där droger och alkohol och alla fester var i centrum. Min biologiska pappa var också missbrukare , han var också runt 20 när jag föddes.

[Blodpudding]
2/13/13, 6:30 AM
#117

#116 Och det har varit väldigt bra tycker du eller?

ShegoFan12
2/13/13, 8:48 AM
#118

#117 Nej

Annons:
[Blodpudding]
2/13/13, 8:55 AM
#119

#118 Men du anser inte att man ska få göra en abort i den situationen?

Kan det vara så att du identifierar dig själv med det aborterade fostret, eftersom du vet att det fanns en ganska stor risk att din mor hade gjort en abort?

Ketang
2/13/13, 9:06 AM
#120

#118 Efter som din mamma inte gjorde en abort gissar jag att hon ändå ville behålla barnet trots att det kanske inte var det bästa valet. Men tänk då om hon inget hellre ville än att göra en abort men inte fick. Var tvingad att föda dig mot sin vilja och sen försöka ta hand om ett barn hon i grunden inte ville ha. Då hade nog livet sett annorlunda ut tror jag.

Nu vet jag ingenting om din uppväxt utan spekulerar fritt. Men att tvinga någon att behålla ett barn/föda ett barn som egentligen inte vill är fruktansvärt för mamman. Och att växa upp med föräldrar som inte VILL ha en måste vara hemskt! ALLA som kan bli gravida kan bli det utan att vara ansvarslösa och slarviga. Olyckor händer.

Jag förstår att man baserar sin övertygelse på sina egna erfarenheter, så fungerar vi nog alla. Och jag tänker inte försöka övertala någon att "gå över på min sida" och tycka att abort är ok, som inte tycker det. MEN jag önskar så att alla som är emot abort kunde sätta sig in i vissa situationer UTAN att blanda in sina egna erfarenheter.

Upp till toppen
Annons: