Annons:
Etikett16-barn-och-internet
Läst 4554 ggr
[iurochskur]
7/6/11, 10:00 AM

Barn på facebook?

Tycker ni det är oki att låta barn vara på facebook? Jag tycker inte det och låter inte min 8 åring få ett facebook konto trots tjat.

Jag vet flera som låter sina barn runt 8 år och uppåt få ett facebook konto och där sätter en del ut bilder på sig själva med "upp-puffade" tuttar och annat som kan verka lite brådmoget.

Så hur är eran inställning till barn och facebook? Är det inte en skyldighet att skydda våra barn så gott det går och det är faktiskt en åldersgräns på fb just för att sånt här inte ska förekomma. Reagerar inte fb på dom barn som faktiskt ser ut att vara under tillåten ålder??

Annons:
AnnaLundin
7/6/11, 11:36 AM
#1

Vår äldsta dotter är 9 år och hon har inte kommit så långt som till facebook än, i sitt datoranvändande. Och jag kommer bromsa det så länge det går.

[iurochskur]
7/6/11, 11:39 AM
#2

#1 Låter bra det. Min dotter har flera i sin närhet som har facebook och jag kan inte förstå hur föräldrarna kan tillåta det. Varför ge dom en fb sida där man faktiskt vet att det kan sitta peddos och kolla på deras bilder. Och är det en åldersgräns på 13 år, då finns det en anledning till det.

[kvasthilda1972]
7/7/11, 10:45 AM
#3

13 år tycker jag verkar vara en bra gräns och när min dotter blir så gammal  kommer jag ändå bevaka hennes aktiviteter tills hon är 15…

Kisssssik
7/7/11, 2:13 PM
#4

jag har facebook, och man kan ju anpassa intställningarna så att bara ens vänner ser bilder/sin sida osånt… :)

[kvasthilda1972]
7/7/11, 8:29 PM
#5

#4 det är bra men jag tänker på dessa äckliga pedofiler som utger sig för att vara en ung tjej eller kille… Hur ska du veta det när du får en vänförfrågan?

Kisssssik
7/7/11, 8:48 PM
#6

#5 man lägger bara till dom man känner :)

Annons:
AusaBausa
7/8/11, 11:22 AM
#7

mitt äldsta barn har facebook, fick det det år han blev 13 år men jag har honom som vän så jag har koll på honom samt att mga av hans vänner är mina vänner..plus inställningar där bara vänner ser vad han har på sin sida… samt att man lägger ju skälvklart bara till de vänner man känner…

[Shazie]
7/14/11, 6:06 PM
#8

Hej,

Jag är tolv år men mer mogen mentalt. Jag har Facebook, men min mamma var väldigt skeptisk till det i början. Tillslut fick jag skapa ett konto, bara för att hon hade förtroende för mig. Sedan finns det ju dem som missköter sig och laddar upp mer vulgära bilder, men allt handlar ju som sagt om förtroende. Egentligen är ju hemsidan Facebook avsett för vuxna, men majoriteten av barnen har endå en inloggning. Åtta år är lite för ungt, enligt min åsikt, men efter elva tycker jag att man kan avgöra ifall sitt barn är tillräckligt mogen för att förstå vilka männsikor det finns på Internet.

#5 Ifall man, som min mamma gjorde, går igenom reglerna för sitt barn (inte lägga till människor man inte känner, inte lämna ut så mycket information så att någon kan spåra en i verkliga livet etc.) så brukar det gå bra. Sedan kan man ju som förälder hålla koll på sitt barns vänlista och bilder.

jesse741
7/14/11, 6:48 PM
#9

Jag vet en familj som löste det på så vis att hela familjen har ett konto tillsammans. Barnen é typ 11 och 9.

Igelkotte
11/19/11, 12:17 PM
#10

Nej nej nej och NEJ!!! Vad ska barn inne på Facebook att göra? Tycker verkligen inte att internet är något för barn överhuvdutaget, så mycket som det missbrukas, företag som utnyttjar det faktum att barn är inne och gör reklam och leder in dem på helt fel sidor… hade ALDRIG låtit mina barn få använda datorn alls. Och allra minst Facebook där det kapas konton och skickas hemska, olämpliga saker varje dag, nakenbilder, nätmobbing, infiltrering av mode och sjuka skönhetsideal, äckliga vuxna som kontaktar barn…

Internet är inget för barn, det är rent skadligt tror jag.

Får ont i magen när barn hellre väljer datorn framför sina egna fysiska vänner eller idrott eller att leka, så som man gjorde förr i tiden då jag var liten, för 15-20 år sedan. Tycker denna utveckling är så sorglig där barn är inne och bloggar om mode och läser vuxensidor och Facebookar och msnar varandra… fy…! Vad hände med barndomen????

Nej, låt barn få vara barn så länge det bara går. Och låt dem slippa Facebook och internet… så långt det går…

AusaBausa
11/19/11, 3:33 PM
#11

tyvärr kan man nog inte hindra barnen att använda internet rent generellt då det faktiskt också är ett superverktyg även i utbildningssyfte MEN tyvärr finns det ju även nackdelar med det såsom alla äckliga bilder o all idoitks reklam t barnen..MEN i det stora hela tror jag att barnen måste få en chans att vara där (under uppsikt såklart) för att hänga med i utvecklinge..får de inte det så halkar de nog rätt lätt efter sina kompisar…

[FruStein]
11/19/11, 6:44 PM
#12

Jag tycker att man även bör tänka till som vuxen/förälder gällande vad man lägger upp för bilder på sina barn samt vilka intresseklubbar man går med i. Klubbar i stil med "Vi som älskar våra bebisar" och med ett välfyllt bildarkiv drar tyvärr också till sig människor man inte skulle vilja ha med.

Annars trodde jag att man måste vara 13 år (eller har jag fel?) för att få vara med i Facebook? Tanken är väl att det är ett ställe för vuxna att hålla kontakten med gamla klasskamrater?

AusaBausa
11/19/11, 7:49 PM
#13

japp 13 år ska man vara :-)

Ja jag la förr upp massa bilder på fejjan men har sen plockat bort allihop igen..vill ej ha de där eller ngn annanstans på nätet..

Annons:
Minxis
11/19/11, 9:07 PM
#14

nej barn ska inte vara på facebook enligt mig. min son får inte ha det och jag lägger inte till barn jag känner heller ( känner barn som är 8-10 år som har)

Rekomendationen för att låta ett barn vistas hemma själv är 12år..  Om det först är då det kan förstå ansvaret hemma, skulle den förstå ansvaret att ha ett konto på internetet .. ?

nej enligt mig kan barn hålla sig till ett kopplat mailkonto till en vuxens och liknande bolibompasidor

[SweetRose]
11/20/11, 1:13 AM
#15

Vet inte om någon skrivit det men facebook har faktiskt en 13 årsgräns så det är inte tillåtet för 8 åringar att ha facebook.

Tycker inte de borde ha det även om de fick. Det finns mycket depraverat där som de nog inte klarar av att hantera. Det gör en del äldre inte heller i och för sig Tungan ute

frufogel
1/6/12, 5:56 PM
#16

Ett stort problem är att barn skriver saker ibland i vrede, eller det tolkas på ett annat sätt än det egentligen är menat. Gillar sedan 10 andra det som skrivits kan det bli väldigt illa för den som är drabbad. Många kan bli väldigt ledsna. Bilder kan läggas ut som sedan används av andra.
Mina barn fick Facebook när dem fyllde 13, med ett krav - ATT dem måste vara vän med mig för att jag skulle kunna se att det sköttes på rätt sätt till en början.
Jag vet att Friendy finns på Facebook. Barnen addar denna vän och sedan kan föräldrar för en billig peng få en överblick över barnets och dess vänners Facebooketikett utan att det blir för detaljerat. Man kan välja olika perioder då Friendy rapporterar över hur det ser ut. Skrivs väldigt grova saker så meddelas detta. Man kan maila till friendy@home.se för mer info om man är intresserad. Min väninna har valt detta för hon jobbar så mycket och inte har tid att kontrollera deras aktivitet på Facebook, sedan har hon inte kunskapen heller.

Smullis
1/7/12, 11:52 PM
#17

Jag tycker absolut inte att man ska förbjuda internet! Det vore konstigt. När man skaffar facebook måste man vara beredd på att det kan komma upp otrevliga bilder och texter, vilket inte borde finnas där men nu är det så att det bara finns där och då är det bara att vara beredd! Jag brukar inte klicka på saker som jag tycker verkar lite mysko, men annars har jag snälla vänner som berättar för mig vad det är. Jag har klarat mig fint på facebook, har bara fått mågra vänförfrågningar från folk jag inte känner, men då är det väl bara att ignorera?! Jag har facebook inställt på att bara mina vänner kan se det jag skriver och vad jag har för bilder. Visst går det mycket kedjetexter som t.ex. " om du inte kopierar det där inom 10 sek så dör du" eller " om du inte ber varje kväll för henne så kommer hon spöka för dig", men vad har hänt efter det? Klar jag inte kopierar för att skrämma vidare, inget händer ju ändå! Dessutom får man vara beredd på det med.

Om man känner och litar på sitt barn behöver man inte övervaka sitt barns fb-konto. Men tyvärr är det så att många jobbar för mycket och lär inte känna sina barn helt och hållet och litar då inte fullt ut på dem. Det är ok att checka i början så att man inte gör sånt man får ångra senare. Sen är det ju från barn till barn. Vissa kanske har mer "vett" än andra trots ålder.

Så tycker jag.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Upp till toppen
Annons: