Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 4361 ggr
loppan007
5/16/11, 12:17 PM

bli familjehem?

hejsan!

Jag och min pojkvän har funderat på att bli familjehem, och att "söka" eller vad man nu kallar det börjar bli mer aktuellt iom att jag precis blivit arbetslös och vi ska flytta till ny lägenhet och i så fall kan tänka oss att skaffa större än bara vi 2 kräver, så att barnet kan få ett eget rum, samtidigt som jag har tid att lära känna barnet och ta emot det på ett annat sätt än jag kan om jag hade jobbat. Min pojkvän jobbar heltid. Vi har varit tillsammans i lite mer än ett år, ingen av oss är dömda eller inblandade i någon form av brottslighet heller, kan jag ju tillägga ;) Vi har en hund och en katt och festar väldigt sällan.

Grejjen är den att jag är 20 och min pojkvän 24, och jag vet inte om vi kanske är för unga? det är ju självklart ingen tonåring vi isåfall skulle få, det förstår vi men ett yngre barn vore inga problem, enligt oss. Min familj har under min uppväxt haft ett antal familjebarn och vi har många vänner som har egna barn.

Vad tror ni? Är det någon idé att söka trots att vi är ganska unga?

Annons:
AnnaLundin
5/16/11, 1:35 PM
#1

Söka kan man alltid göra, så får du veta vilka krav det ställer.

Det man ska minnas är att familjehem handlar inte bara om att ge barn tak över huvudet utan man ska minnas att det finns en anledning att barnen placeras i familjehem. Det är inte sällan trasiga barn med trasslig bakgrund och man har även deras föräldrar att tampas med i många fall.

Därför får jag spontant en känsla av att man nog har en fördel av att vara lite äldre och ha livserfarenhet - men huruvida det är ett krav kan jag inte svara på.

MimmieM
5/16/11, 8:45 PM
#2

Tror du kan hitta ganska bra information här

http://www.familjehemmet.se/familjehem.php

Carpe Diem

jossan007
5/21/11, 9:40 AM
#3

i förrgår ringde det en tjej från soc och frågade lite saker, hon verkade positiv men sa att hon skulle kolla upp det med åldern innan vi pratade mer. Eventuellt kan vi om vi är för unga för att bli familjehem kanske bli stödfamilj och ha ett barn på helgerna eller liknande sa hon, men först ska hon kolla upp åldern och ringa tillbaka nästa vecka!

Så spännande =D

[miini85]
5/9/13, 1:10 PM
#4

hejsan! intressant att ni vill bli familjehem:-) Vart ska jag börja för att göra d kort. mina föräldrar har haft familjehem sen jag var 10år är idag 27. dom har d fortfarande. som d biologiska barnet i familjen kan ja säga att d gett mig mkt erfarenhet. å även fått se mkt. både dåliga saker å bra. när jag var 20 så var jag gift och hade 2 barn. vi började jobba som familjehem(tror vi var en av sveriges yngsta) vi hade 4 placeringar plus en som kom från behandlingshemmet när han behövde en timeout. som ung å hålla på med detta kräver erfarenhet. beror på vad för slas placeringar man har. vi hade missbrukare med lvm plus en 15åring med lvu. man måste vara hård för att visa att man inte är en kompis. men en förebild. å ha regler å följa dom. dom som bodde hos oss var nästan lika gamla som oss. å d kan göra d svårare. men d e bara att förklara. mitt hus mina regler.. man får börja med att ringa eller maila å sen ska man fylla i papper. sen om dom tkr att d e bra så hör dom av sig för att träffa er å göra en djupintrervju. då sitter ni i olika rum så ni måste vara så ärliga som möjligt. å blir d bra så hör dom av sig när dom har en placering å berättar d viktigaste. inga namn eller nått. sen får man träffa placeringen å både ni å hen får prata å känna om d känns oki. swn så ska ni veta att får ni en placering så kan ni räkna med en smekmånad. d innebär att allt e skitbra å allt funkar super. men efter ca en månad så lär man känna varandra å d kan uppstå konflikter. var då hård å håll fast vid regler. mkt viktigt. hård från början. men snäll å förstående. idag har jag inte familjehem längre. jag har 4barn å dom går först. men jobbar åt soc fortfarande för att kunna hjälpa så mkt som möjligt:-) å mina placeringar idag har jag kontakt med. en e gift å har två barn å en annan har d också bra å har barn:-) lyckliga slut om man gör rätt:-) men kan också säga att många tor att man får bra lön. men den e inte bra alls. för d kostar å det är dygnet runt julafton som midsommar. tänk igenom boga innan ni bestämmer å ring å kolla. vill du veta mer är d bara att skriva till mig. ha d bra

Bumsibum
5/14/13, 10:20 AM
#5

vad kul! hoppas de, att något händer, börjar ni som stödfamilj är de ju åt rätt håll och kanske efter 2 år (eller något) kommer framåt och får ha ett litet barn på heltid. Jag tycker att de är kul att yngre vill sånt! 🙂.. tror de kommer gå bra… även ni kan ge kärlek, trygghet m.m till ett barn trots att ni är 20 och 24.

Upp till toppen
Annons: