Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 10876 ggr
TheUnknown
1/25/09, 5:13 PM

Vad heter de där verklighetstrogna dockorna?

Någon som vet? JAg menar de där dockorna som man kan ha innan man skaffar barn för att träna med. De man byter blöja på, som skriker, matar?

Har hittat något som kallas reborns men vet inte exakt om de bara är prydnadsdockor eller om de är det jag är ute efter. Hittar ingen sida alls som det står någon fakta om sådana dockor som jag letar efter heller… Någon som vet?

Den här annonsen passar väl inte in någonstans här på iFokus, men tänkte om någon förälder här inne kanske haft en sådan eller hört talas om en?

Annons:
Elisabeth-J
1/25/09, 7:21 PM
#1

Jag vet inte vilka dockor du menar som man skulle kunna ha föra att träna på innan man skaffar barn, för det har jag inte hört talas om förutom en dokumentär som gick på tv för ett tag sen där vuxna köpte dockor och har som bebisar, du kan läsa mer om det här.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

murderdolls
1/26/09, 12:04 PM
#2

jag tror jag vet vad du menar. program som t.ex ricky lake mm hade sånna för väldigt många år sedan när de ville avskräcka 12åringar från att skaffa barn.

Elisabeth-J
1/26/09, 12:54 PM
#3

#2 Nej det här var en dokumentär om vuxna personer som beställde naturtrogna dockor som dom hade som riktiga beibisar, läs gärna i länken här ovan och länken som finns där sen är en artikel som publicerades i Expressen.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Telefonkontakt
1/26/09, 2:47 PM
#4

#3 ni syftar inte på samma, för jag kommer också ihåg det som #2 såg på ricky lake. och det är nog de som #0 letar efter då de hon letar efter skriker och behövs bytas blöja på osv.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

murderdolls
1/31/09, 8:59 PM
#5

#3 jag vet vilken dokumentär du pratar om, men det är inte det som inlägg 0 syftar på

moonsi
1/31/09, 9:18 PM
#6

säkert via någon speciell hemsida  , har du testat googla lite ?

Annons:
marielle1
2/1/09, 2:05 PM
#7

Dom dockorna #0 menar är som riktiga bebisar. Dom ska mat regelbundet, bytas på, sover, skriker oavsett dag/natt.  Här i Munkedals kommun får alla nionde klassare varje år ta hand om en sådan docka under några dagar. Detta för att de ska få känna på hur det är att bli förälder på riktigt.

Detta är ett projekt mellan kommun-skola-ungdomsmottagning tror jag, som har pågått i flera år. Du kanske kunde vända dig hit för att hitta rätt?

Zootz
2/1/09, 3:32 PM
#8

Låter helknasigt att låta niondeklassare "leka föräldrar" för att känna på hur det är på riktigt. För det första fattar jag inte vad tanken bakom det är, avskräcka från att skaffa barn i för unga år eller utvärdera vem som är mogen att bli förälder i den åldern??? Eller vad?

Dessutom saknas en av de kanske viktigaste ingredienserna till detta fejkade föräldraskap, nämligen KÄRLEKEN till sitt barn. Funderar på om jag själv hade stått ut med blöjbyte, barnaskrik och dygnetruntpassning om jag inte hade känslor för "barnet". Med kärleken till sina barn kan man stå ut med bra mycket mer än att ta hand om en skrikig docka i några dagar.

Ursäkta mitt kanske provocerande inlägg, hoppas ni tolkar mig rätt då jag främst är ute efter att en docka inte på några plan kan jämföras med en riktigt bebis, absolut inte känslomässigt. Jag såg också Ricky Lakes program och det var absurt!

marielle1
2/2/09, 11:54 AM
#9

Tanken med projektet är kanske inte att jämföra med en riktig bebis utan mer att de ska få uppleva hur föräldraskapet skulle kunna vara. Jag tycker tanken är ganska bra. Vid 15 års åler är man fortfarande barn själv och oftast inte mogen att bli förälder.

TheUnknown
2/2/09, 3:39 PM
#10

#7 jag har frågat ungdomsmottagningen här i norrköping men de visste inte, så en tog reda på det… hon fick reda på att en skola med omvårdnadsprogram skulle ha såånna dockor, så jag ringde dit och frågade och de hade aldrig hafft några sådana dockor… jätte pinsamt. men de sa att en högskola med sjuksysterutbildningar kanske kunde ha, förstod inte riktigt… men menar du att man kanske kan ringa och fråga komunen? lånar de ut dockorna längre än i några dagar om man frågar tro jag slkulle minst vilja låna en i en vecka för att testa.. skulle vara intressant.

#8 håller med ddet där med känslot och så, dett har jag själv redan förberett både mig och min sambo på att dety inte alls är samma sak. :)

tack för allas svar.

Någon som vet exakt vart man kan hitta dessa dockor eller vad de heter?

marielle1
2/2/09, 9:58 PM
#11

#10 Jag vet inte ens om de lånar ut dem. Men om du ger mig ett par dagar så kanske jag få få reda på lite mer info om dessa dockor :)

TheUnknown
2/6/09, 8:12 PM
#12

#11 ta så många dagar du vill ha. hehe själv hittar jag inte ett pisss, har ringt komunen här i nrkg och ringt runt som en stolle. hittar verkligen INGENTING, inte ens på internet, vet inte vad jag ska söka på. suck

linneablomman02
2/10/09, 1:20 PM
#13

men jag förstår inte varför man behöver ha en docka att "öva" på… för de flesta är det ganska naturligt hur man sköter om sitt barn och man lär sig snabbt hur sitt barn "fungerar", man kan även läsa böcker å få råd på internet/ bvc/föräldrargrupp eller av vänner. Kan förstå att man använder metoden på ungdomar för att få dem att inse vilket jobb det kan vara och att de bör skydda sig tills de är redo, kan även se en koppling mellan dockorna och de lite "udda" kvinnor som tyvär inte kan få barn på riktigt…. och nöjer sig med en docka vilket inte alls blir samma sak varken känslomässigt eller fysiskt. I leksakssyfte tycker jag också det kan vara gulligt med verklighetstrogna dockor till små flickor som älskar docklekar men…. njae…. är tanken att öva inför föräldrarskapet så tycker jag det känns lite onödigt. Pusselbitarna faller på plats när bebisen kommer ….! Kram

Annons:
TheUnknown
2/11/09, 11:29 PM
#14

#13 absolut. men vi vill ju veta hur det är på nätter och sånt… vet inte riktigt hur jag ska förklara, men vi vill testa med en sånt. lite för skojjs skull också, det kan jag inte förneka. men det skulle vara intressant att få veta hur det är under nätter, på dagar… ja hela tiden. Visst, min syster har en 6 månaders bebis, men eftersom hon inte bor här i närheten och han inte sover i mitt rum på natten kan man inte "testa" på honom heller, för det är inte samma sak. Och självklart är inte det här heller samma sak, som sagt tidigare. Det finns varken riktig kärlek eller riktig fysisk kontakt, som du med sa. Men jag vill ändå veta. Och i annat fall skulle jag i alla fall vilja låna en sån några dar eller nån vecka för att se hur det är med en sån. :)

Telefonkontakt
2/11/09, 11:40 PM
#15

#13 öva och öva, det är väl mer bara testa på hur det känns?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

TheUnknown
2/12/09, 6:38 PM
#16

#13 jo sant. men viste inte hur jag skulle formulera mig som du säkert ser. använde samma ord en miljon gånger. :)

Men är det någon som vet vad de heter? Eller var de finns?

jeaxx
5/3/10, 10:12 PM
#17

hej här är en länk till de s.k dockorna.

länk till fejk-dockorna

är (förhoppningsvis inte) snart gammelmormor om vi inte får upp ögonen på den 16  - åriga tjejen som gått och blivit gravid. Vi letar med ljus och lykta efter en sådan docka åt henne att ha och "pröva på". men det verkar tomt här i sverige ??!?

någon som har ett tips  ??

mvh

jeaxx

Bumsibum
5/3/10, 10:41 PM
#18

#2 de minns jag…. Glad jag vet me va de e för dockor, emn ej namnet på dom dock.

e andra ni snacka om var ju porslinsdocker en del hade.. Tungan ute

[Kaktuz]
11/16/11, 8:43 AM
#19

Reborns har jag hemma, fått och ärvts. En är så hemskt lik på utseende och vikt etc så besökare bli tagna och chockade.. Dyra är dem med.. Usch..

Cafesinner
11/21/11, 1:53 AM
#20

Vet inte om någon redan svarat men de kallas Reborn Dolls:)

Finns olika tillverkare, alla ganska dyra… men du kan ju välja helt själv hur de ser ut oftast, eller "adoptera" en färdig. Skulle SÅ vilja ha en, själv faktiskt…

Lite länkar till dig:

http://www.reborn-baby.com/

http://www.reborndollhouse.com/

http://www.marinablue.se/

Mer här:

http://www.google.se/search?q=real+life+dolls&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#sclient=psy-ab&hl=sv&client=firefox-a&hs=c6I&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&source=hp&q=reborn+dolls&pbx=1&oq=reborn+dolls&aq=f&aqi=g4&aql=&gs_sm=e&gs_upl=9442l11863l1l12039l16l11l4l0l0l3l708l3414l2-3.2.0.2.1l11l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=382ab500dacbea5c&biw=1760&bih=810

*EDIT*
Såg nu att du nämnde dem i ditt första inlägg haha…är trött.. aja, hoppas du hittar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: