Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 5224 ggr
Mymlan
2009-08-22 02:48

Barn i familjehem

Är det viktigt för dem att de ska komma ihåg sina föräldrar *biologiska* födelsedagar, far&mors dag etc?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Gullan402
2009-08-22 04:26
#1

Det beror väl på vilken relation barnen hade till sina biologiska föräldrar innan de hamnade i fosterhem. Ett liv kantat med hemskheter kan ju absolut inte ge upphov till firande av sina biologiska föräldrars bemärkelsedagar, åtminstone inte i min tankevärld.

OBS: nu menar jag inte att alla fosterhemsplacerade barn bara har hemska minnen av sina biologiska föräldrar!!!

Sen kan ju frågan vändas lite, uppvaktar de biologiska föräldrarna sitt/sina barn när de har bemärkelsedag? Håller de biologiska föräldrarna kontakten med sitt/sina barn?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Mymlan
2009-08-22 11:02
#2

Nu förutsätter vi biologiska föräldrar som firar barnets födelsedagar etc och att de har regelbunden kontakt med sina barn.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Telefonkontakt
2009-08-22 12:05
#3

om man har god kontakt med sina biologiska föräldrar så är det lika viktigt som att man kommer ihåg sina fosterföräldrars födelsedagar. Kanske inte far och morföräldrar, men sina föräldrar.

(jag är fosterbarn, eller, var)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mymlan
2009-08-22 12:06
#4

Och är det små barn så ska väl fosterföräldrarna hjälpa barnen att komma ihåg, eller hur?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Telefonkontakt
2009-08-22 12:09
#5

#4 självklart778

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

elyse
2009-08-22 23:55
#6

Jag kan tycka att det låter som en självklarhet om man har en god kontakt med de biologiska föräldrarna. Men så kan det ju vara så att fosterföräldrarna inte anser att det är viktigt när barnet är väldigt ungt, om det är så litet att det inte förstår innebörden av att fylla år eller andra högtidsdagar. Det bästa är väl om foster- och de biologiska föräldrarna har en god kommunikation och inte förutsätter en massa saker man inte talat igenom.

Annons:
Jonna75
2009-08-23 20:32
#7

Jag tycker att det är väldigt viktigt att fosterhemmet försöker göra det dom kan för att hålla kontakt med dom biologiska föräldrarna samt hjälpa barnet att komma ihåg födeledagar mm.

Jag har själv varit fosterhemsplacerad och det sista hemmet gjorde mkt för att hålla mig borta från hela min biologiska släkt och hjälpte mig absolut inte att komma ihåg mina biologiska föräldrar eller syskons födeledagar. Det är något som jag fått dra med mig även i vuxen ålder.

Alltså så långt det är möjligt tycker jag själv det är bra

Mymlan
2009-08-23 20:35
#8

#7 kan bara hålla med, prata mycket ang de biologiska föräldrarna svara på barnens frågor.. Jag tror inte på detta med ljuga för barnen det straffar sig i slutänden anser jag.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Jonna75
2009-08-24 01:29
#9

#8 Att ljuga tycker jag är fel både på egna barn samt för fosterbarn. Många fosterbarn har varit med om en del, nu vet jag inte hur det är för dom. Men är alltid bäst att vara så ärlig man kan om dom frågar, sen vissa saker som kanske är mer känsliga kanske man kan ta det lite lugnare med.

Darkvampire
2011-12-20 14:48
#10

Jag o min sambos barn e familjehemsplacerade o vi har ett rent helvete…

Nån sov vet nån bra advokatbyrå i skåne????

Tacksam för svar….

//Micke

AnnaLundin
2011-12-20 16:21
#11

Om du googlad på jurist +familjerätt så hittar du en hel del. Vilka som är bra har jag ingen aning om.

Mymlan
2011-12-20 16:45
#12

#10 Har du facebook så kolla in denna: https://www.facebook.com/groups/154095307976209/ det finns en till sida där men ka ej länka den då den är låst då den är bara tillför de som fått barn omhändertagna. Och skall kunna skriva mer öppet där.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Darkvampire
2011-12-23 09:48
#13

11 Tack så mycket….

12 Länken funkar inte…

Annons:
Mymlan
2011-12-24 00:04
#14

#13

Jag råkade lägga in länken till den låsta gruppen..

https://www.facebook.com/groups/253986257947082/ Detta är den länk jag kulle lagt in..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

fackdack
2014-11-13 03:18
#15

Hej förlåt om jag kanske stör denna tråd men jag kan berätta vad dom gjorde mot mig… Jag fick min första dotter det året jag fyllde 18 år min så kallade pappa anmälde mig till socialnämnden redan när jag var gravid men gick över gränsen då jag födde henne. Jag han och vara med henne älska krama och pussa på henne i två månader innan socialen tog henne i från mig. Nu har det gått 2 år och 2 månader innan jag såg henne sist. Får inte träffa henne mera bara för min biologiska far sa att jag skulle ryma iväg med henne det är absolut något som gör jätte jätte ont :/ och i morgon ska socialnämnden besluta om adoption. Ofc kommer jag överklaga detta efter som det är min dotter och jag vill ha henne!! Jag älskar och saknar verkligen henne. Jag skickar hela tiden paket till henne hela tiden. Men vet ej om soc ger henne dem. Jag får kanske en bild och lite information engångs var 4 månad om jag har tur… Vill inte ha det så mer. Visste inte att dom kunnde göra så…

_Fisken
2014-11-15 07:44
#16

Fy va ledsamt. Ledsen att höra detta.

Upp till toppen
Annons: